صفحه اصلی / اسلایدر / واردات ۷۰ درصدی چوب و تخته
واردات ۷۰ درصدی چوب و تخته

سهم مصنوعات چوبی در بازارهای صادراتی صفر است

واردات ۷۰ درصدی چوب و تخته

استفاده از چوب از قدمت و تاریخ بسیار قابل توجهی برخوردار است و این موضوع در ارتباط با کشوری همچون ایران که به تمدن و تاریخی کهن معروف است، مصداق پیدا می‌کند. اما در سالهای اخیر مشکلات زیادی مانع از توسعه این صنعت شده و چوب لای چرخ این بازار می گذارند. نوسانات نرخ ارز، تأثیر مستقیمی بر قیمت کالا‌های موجود در بازار داشته و علاوه بر این، افزایش تعرفه گمرکی موجب اوج گیری نرخ چوب، تخته و فیبر‌های سه لایی شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از طرفی دیگر برخورداری از ماشین آلات روز دنیا از دیگر ضروریاتی است که با تکیه بر آن می‌توان از ظرفیت‌های بالقوه صنعت چوب موجود در این مرز و بوم بهره‌مند شد. این در حالی است که کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات ناشی از ترخیص کالا از گمرک این بار دامن واحدهای تولیدی کوچک صنعت چوب را گرفته است و فعالان ابن بازار از افزایش قیمت ۹۰ درصدی ورق های «ام دی اف» در بازار خبر می دهد. «پیمان سلامت» یکی از تولیدکننگان سرویس های خواب کودک و نوجوان آماری از نرخ مواد اولیه در طول ۶ ماه گذشته ارائه کرد و گفت: قیمت هر ورق ام دی اف صابونی ۱۵۹ هزار تومان بود که اکنون ۴۸۰ هزار تومان فروخته می شود. وی افزود: ورق های نئوپان که تولید داخل است نیز از ۱۲۲ هزار تومان به ۴۲۰ هزار تومان، چسب از کیلویی ۱۲ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان و نوار پی وی سی از متری ۲۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان رسیده است. به گفته این تولیدکننده، قیمت هر پیچ بعد از تعطیلات نوروزی ۱۸ تومان خریداری می شد اما حالا ۹۰ تومان و هر لولا نیز با پنج برابر قیمت در بازار عرضه می شد. وی که با ۳۰ کارگر در واحد تولیدی خود مشغول است با گلایه از رکود بازار و نوسانات قیمت گفت: شرکت های معتبر تولیدکننده ام دی اف در کشور تولیدات خود را به بازار عرضه نمی کنند و آنها را در انبارها احتکار کرده اند.

فعالان این صنعت با رکود به وجود آمده بر بازار صنایع چوب، واحدهای تولیدی خود را یکی پس از دیگری تعطیل می‌کنند و کارگران ماهری که روزی با دستمزهای بالا در بازار این صنعت قدرت نمایی می‌کردند به کارگران و ‌‌نهایت سر کارگران کارگاه‌های کوچک تبدیل شده‌اند که هنرشان این روز‌ها خریداری ندارد. زمانی در ماه برای برخی از لوازم چوبی مانند کمد، چهل دست سفارش وجود داشت اما در حال حاضر در ماه این عدد به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. علت این امر مشکلات اقتصادی است و اینکه با کاهش آمار ازدواج خرید لوازم چوبی مانند مبلمان و… نیز کمتر شده است. کاهش خرید جهیزیه و عدم توانایی مالی مردم در تغییر دکوراسیون در کنار سایر مسائل اقتصادی کلان از جمله مواردی است که بازار محصولات چوبی را به کما برده است. رکود و شرایط بازار به قدری نامساعد شده که بسیاری از کارفرماها مجبور به اخراج کارگران خود شده‌اند درحالی که شاید قلبا راضی به این کار نباشند. حتی در شرایط بد، بازار صنایع چوب حداقل شش ماه از سال دوران خوبی داشت اما در حال حاضر وضعیت طی دو سال اخیر به جایی رسیده که تنها دو ماه مانده به عید می‌توان بر بازار این محصولات حساب باز کرد و مابقی ایام سال روزهای خوبی ندارد.

چوب ۲۰۰ درصد گران شده است

اسماعیل الهیان، رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته

بازار چوب و تخته همانند دیگر بازارها در رکود کامل به سر می برد و از آنجاییکه قدرت خرید مردم به دلیل شرایط اقتصادی کاهش یافته است خرید و فروشی در بازار این کالا انجام نمی شود. متاسفانه شرایطی در بازار حاکم شده است که فروشندگان معامله ای در رابطه با چوب و تخته ندارند و اوضاع بازار به هم ریخته است. دلالان هم مزید بر علت شده اند و با دادن قیمت های خارج از عرف و برای به فروش رساندن محصولات خود به صورت غیرقانونی بازاری جداگانه به راه انداخته اند. در حال حاضر ۷۰ درصد نیاز چوب کشور از طریق واردات تامین می شود و تنها ام دی اف و ناپلئون در داخل تولید می شود. صادرات ام دی اف نیز ممنوع شده و اگر شرایط بازار داخلی بهتر شود و بتواند جوابگوی نیاز داخل باشد بطور قطع  صادرات از سر گرفته می شود. این در حالی است که در سال‌های گذشته برخی افراد سودجو با قطع بی رویه درختان، جنگل‌های کشور را در وضعیت بحرانی قرار دادند و به همین سبب در بخش تراشه‌های چوبی و تولید محصولاتی که به چوب نیاز دارند با مشکل مواجه هستیم. البته با پیگیری اقدامات سازمان‌های ذی‌ربط وضعیت جنگل‌های کشور در شرایط مطلوبی قرار گرفته است. از سوی دیگر بازار چوب از سنتی به صنعتی تغییر رویکرد داده و خوشبختانه هم اکنون به همت تولیدکنندگان ایرانی محصولات مرغوب و با کیفیت در کشور تولید می‌شود که قابلیت صادرات را دارد.

در رابطه با پارکت نیز باید اشاره شود که پارکت وارداتی است اما متاسفانه جلوی ورود آن به بازار گرفته شده و نسبت به سال گذشته چوب، ۲۰۰ درصد گران شده و باتوجه به این گرانی، چوب جوابگوی مصرف داخل نیست چرا که تقاضا بیشتر از عرضه است. تمام این مسائل در حالی وجود دارد که متاسفانه صادراتی در این صنف نداریم و بیشتر واردات چوب نیز از کشور‌هایی همچون روس و گرجستان صورت می‌گیرد. البته مصنوعات چوبی آخرین مرحله کار در صنایع چوب است و پس از این مرحله، محصولات به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، به همین دلیل دارای ارزش افزوده بالایی بوده و اهمیت زیادی در بخش صادرات دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.