صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رانتی شدن فعالیت ماینینگ ها
رانتی شدن فعالیت ماینینگ ها

رگولاتوری درست در رابطه با استخراج ارزهای دیجیتال انجام نشده است

رانتی شدن فعالیت ماینینگ ها

در حال حاضر به دلیل اینکه ایران ارزان‌ قیمت‌ ترین برق صنعتی و کشاورزی دنیا را دارد و در کنار آن نیروی کار بسیار ارزان است، ماینینگ و ارزکاوی یک صنعت پرسود محسوب می‌شود. این امر موجی شده تا بسیاری از افراد حتی خارجی های مقیم ایران به این کار روی بیاورند. اما نبود قوانین و مشکلات مرتبط با اخذ مجوز و ... ماینینگ و ارزکاوی را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان یک صنعت شناخته است اما خرید و فروش این ارزها قانونی نیست. به این ترتیب می‌توان گفت بیت‌کوین در ایران قانونی نیست اما در قانون مجازات عمومی هم برای خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال مجازاتی در نظر گرفته نشده است. هم چنین با رسیدن فصل گرما و تابستان و افزایش مصرف برق، انگشت اتهام وزارت نیرو این بار فعالان حوزه ارز دیجیتال را نشانه گرفته است. به گزارش وزارت نیرو بیش از ۷ درصد افزایش مصرف برق طی ماه جاری در ایران به دلیل استخراج ارز دیجیتال بیت‌کوین و رمز ارزها است.

در این رابطه حمدعلی اخایی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران بر این باور است که کارهای بسیاری در این حوزه می‌توان انجام داد که باید با مدیریتی درست پیش بروند و بدون شک بیت‌کوین موجب پیشرفت در زندگی انسان خواهد شد؛ اما چون رگولاتوری درستی در این حوزه انجام نشده باعث رانتی شدن فعالیت در این حوزه شده که یک نفر مجوزی از جایی می‌گیرد و به وسیله آن می‌تواند ماین کند و دیگری نمی‌تواند این کار را انجام دهد. این استاد دانشگاه اظهار داشت: اندازه بازار رمزارزها در حال حاضر بالغ بر ۳۰۰ میلیارد دلار است و ارزش معاملات روزانه رمزارزها بیش از ۸۰ میلیارد دلار است که با شروع تحریم‌ها علیه روسیه و جنگ تجاری آمریکا و چین، استفاده از بیت‌کوین رواج بیشتری یافته است. با این افزایش سرمایه و ارزش معاملات بازار و رمزارزها در گذر زمان، مسیر مناسبی برای انتقال پول در ابعاد خرد و متوسط به وجود می‌آید.

فعالیت استخراج کنندگان با پشتوانه‌های فراقانونی

ابراهیم علینژاد، فعالان بخش خصوصی حوزه ماینینگ

هنوز فعالیت ماینینگ ها در ایران در هاله ای از ابهام قرار دارد. مسوولان تکلیف قوانین این حوزه و به رسمیت شناختن و نشناختن آن را مشخص نمی کنند. عده ای در حال حاضر به استخراج این ارزها مشغول اند و هنوز بلاتکلیف شرایط مانده اند. به همین دلیل آمار بسیاری از این افراد و شرکت ها تا جایی که می توانند بدون نام و مخفی در این حوزه کار می کنند. این در حالی است که بسیاری از اتباع بیگانه که در ایران مشغول به کار هستند در شرکت ها و ادارات خود با توجه به ارزانی برق ایران به استخراج بیت کوین کی پردازند که از دید دیگران مخفی مانده و یا با وجود اطلاع از این روند برخوردی با آنها انجام نمی شود. چین، آلمان روسیه و استرالیا از جمله سرمایه‌گذاران خارجی برای استخراج بیت‌کوین در ایران هستند که البته از طریق واسطه‌های داخلی کار می کنند. به عبارتی دارندگان مزارع بزرگ دیجیتال با پشتوانه‌های فراقانونی همچنان به درآمدزایی شان ادامه می دهند و کسی در این باره مزاحمتی نیز برایشان ایجاد نمی کند.

سالها از مطرح شدن ارزهای دیجیتال و توسعه کاربری آنها می گذرد اما در ایران هنوز ضعف در حوزه رگولاتوری و قانون گذاری آن وجود دارد و تنها چیزی که در این رابطه دیده می شود اظهارنظرهای مختلف از سمت مسوولان و متولیان این امر است. بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی این کار نه مخالفتی قطعی با این حرکت دارد و نه آن را به رسمیت می شناسد. در حالی که اگر قصد داشتیم پا به پای دنیا در این رابطه حرکت کنیم علاوه بر قانونگذاری در این حوزه،امروز باید خود بک رمزارز ملی داشتیم و تمام دنیا آن را به رسمیت می شناختند. در کشوری مانند ایران که با تحریم ها مواجه است بایدبه دنبال راهکارهای اصلی و قطعی مقابله با تحریم ها بود. رمزارزها نیز می توانند تاثیر تحریم ها را در معاملات بین المللی کمتر کنند تا جایی که اصلا تحریمی در آنها تاثیر نخواهد داشت. اما دست دست کردن و کار امروز را به فردا انداختن در این حوزه که بسیار ارزشمند و قابل اتکا است نتیجه ای جز هرج و مرج و تخلفات گسترده نخواهد داشت.

 

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.