صفحه اصلی / سرخط خبرها / با پُز اروپایی و جیب آفریقایی نمی‌توان به صنعت و تولید نگاه کرد
با پُز اروپایی و جیب آفریقایی نمی‌توان به صنعت و تولید نگاه کرد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

با پُز اروپایی و جیب آفریقایی نمی‌توان به صنعت و تولید نگاه کرد

کسب و کار نیوز- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس باید هدایت پنجره فرماندهی اقتصاد مقاومتی به سمت مدیریت واحد باشد، گفت: با پُز اروپایی و جیب آفریقایی نمی‌توان به صنعت و تولید نگاه کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در همایش روز ملی صنعت و معدن گفت: باید عزم خود را در جنگ اقتصادی جزم کرده و کمربندهای خود را محکم ببندیم.

وی تصریح کرد: دولت و مجلس در مورد جنگ اقتصادی حرف‌های زیادی می‌زنند این در حالی است که تولیدکنندگان درددل‌های  زیادی دارند اما هیچگاه ناامید نشده و مردانه در میدان تولید هستند.

 رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: واقعیت آن است که باید جنگ اقتصادی را قبول داشته باشیم و این احساس در مجلس و دولت وجود ندارد که جمهوری اسلامی در جنگ اقتصادی است.

اکبریان افزود: زمین‌گیر کردن اقتصاد کشور، افزایش بیکاری، نارضایتی عمومی و ایجاد چالش برای نظام و انقلاب بخشی از خواب دشمن در جنگ اقتصادی است که باید اجازه ندهیم این خواب تعبیر شود.

وی گفت: وقتی بانک جهانی اعلام می‌کند رشد اقتصادی ایران برای سال جاری منفی ۶٫۵ درصد است برخی‌ها صحبت از شکوفایی اقتصادی می‌کنند این در حالی است که باید در ابتدا رشد منفی را باور کرده و تلاش کنیم تا کمتر شود،‌اما به نظر می‌رسد بعضی مسئولان در توهم زندگی می‌کنند.

اکبریان گفت: یکی از برنامه‌های دشمن کاهش مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای است که در این زمینه با کاهش ۲۳ درصدی در واردات مواد اولیه روبه‌رو بوده‌ایم.

 رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: هزینه‌های تولید در ایران به شدت افزایش پیدا کرده و این رقم به ۶۵ درصد رسیده است. ضمن اینکه هزینه‌های مبادلات ارزی هم ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران ایرانی به ترکیه، عمان و عراق رفته و در آنجا تولید راه‌ انداخته‌اند که البته دلیل این کار فشار بخش‌های مختلف بر تولید و صنعت و عدم حمایت از آنها بوده ا ست.

وی گفت:‌هم اکنون شاهد کمبود عرضه کالا، افزایش قیمت‌ها و کاهش صادرات هستیم.

وی تصریح کرد:‌ تولیدکنندگان و صنعت‌گران از حجم بالای بخشنامه‌های بانک مرکزی سر در نمی‌آورند وبه آن انتقاد دارند چرا که عملیاتی نیست لذا بهتر است بانک مرکزی حرف تولیدکنندگان را مستقیماً بشنود.

 رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با افزایش نقدینگی موجود در جامعه به سمت تولید گام برنداشته‌ایم این در حالی است که طبق برنامه ششم توسعه باید ۴۰ درصد منابع بانک‌ها در قالب تسهیلات به بخش صنعت داده شود که فقط ۲۷ درصد آن تخصیص پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته رشد اقتصادی به صورت متوسط ۲٫۲ درصد و رشد نقدینگی ۰٫۲۶ درصد بوده است.

اکبریان خاطرنشان کرد: تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات کارگاه‌های تولیدی باید در اسرع وقت محقق شود ضمن اینکه امکان واردات بدون عرضه ماشین‌آلات و مواد اولیه را هم باید به تولیدکنندگان بدهیم.

وی تصریح کرد: باید سران قوا سهم ۴۰ درصدی تولید و صنعت را در تسهیلات بانکی محقق کنند.

وی تأکید کرد:‌با پز اروپایی و جیب آفریقایی نمی‌توانیم به صنعت و تولید نگاه کنیم و بر همین اساس باید تلاش کنیم تا تشریفات گمرکی را برای تولید و صنعت تسهیل کرده و هدایت پنجره فرماندهی اقتصاد مقاومتی به سمت مدیریت واحد باشد.

اکبریان گفت: متأسفانه هیچ اختیاری به استانداران به عنوان نماینده ارشد دولت در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی داده نشده است.

وی گفت:‌اعطای تنفس مالیاتی و استمهال وام‌ها بخشی از حمایت‌های صورت گرفته از تولید و صنعت است. ضمن اینکه باید از تصمیمات خلق‌الساعه هم جلوگیری کنیم.

 رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از عدم فعالیت لازم و حمایت سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور گفت: چرا سفارتخانه‌های کشورمان فعالیت لازم را در این زمینه ندارند در حالی که بزرگ‌ترین وظیفه و رسالت سفرا و رایزن‌های اقتصادی فعال کردن بخش اقتصادی و حمایت از تولید و صنعت کشورمان است اما مشخص نیست آنها چه می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید دنبال معجزه مذاکره بگردیم چرا که با مذاکره هم اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و آنچه که از واقعیت‌ها مشخص است تکلیف ماندن ترامپ مشخص بوده و برای ۵ سال آینده در جهت دور زدن تحریم‌ها باید کارهای قاطع  انجام داد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.