صفحه اصلی / استان ها / بازگشت قوچ و میش پس از ۱۰ سال خشکسالی به منطقه سرباز
بازگشت قوچ و میش پس از ۱۰ سال خشکسالی به منطقه سرباز

بازگشت قوچ و میش پس از ۱۰ سال خشکسالی به منطقه سرباز

کسب و کار نیوز: ‌مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از مشاهده دو رأس قوچ و میش وحشی در مناطق کوهستانی اطراف شهرستان سرباز پس از ۱۰ سال خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, وحید پورمردان افزود: در پی گزارش همیاران محیط زیست شهرستان سرباز مبنی بر مشاهده قوچ و میش در یکی از مناطق کوهستانی شهرستان سرباز، محیطبانان با حضور در منطقه مذکور موفق به مشاهده و تصویربرداری از این قوچ و میش برای اولین بار پس از ده سال شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: با افزایش بارندگی‌های بهاره و به دنبال بهبود شرایط زیستگاه‌ها در شهرستان سرباز، حیات وحش که به دلیل خشکسالی‌های چندساله از این مناطق کوچ کرده بودند به زادگاه اصلی خویش بازگشتند.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با اعلام این منطقه بعنوان منطقه شکار ممنوع و حفاظت بیشتر، شاهد افزایش جمعیت قوچ و میش و سایر زیستمندان در سالهای آینده باشیم.
مشخصات قوچ و میش: نرها شاخ‌های بلندی دارند. شاخ‌ها حلزونی شکل اند و به طرف پهلوی صورت و رو به جلو خمیدگی دارند. سطح جلویی شاخ‌ها مثلثی به نظر می‌رسد. (یکی از راه‌های تمایز این گونه با سایر گونه‌ها در ایران، وجود شاخ‌های پیچ خورده و منحصر به فرد نرها می‌باشد) ماده‌ها نیز شاخ‌های کوتاهی دارند. از ویژگی‌های دیگر این قوچ‌ها وجود موهای بلند و سفید رنگی در ناحیه زیر گردن و سینه است. موهای پشت در تابستان کوتاه به رنگ زرد شنی و در زمستان بلند و قهوه‌ای رنگ است. زیر شکم و کفل‌ها سفید است. گیاهخوار و نشخوارکننده‌اند. حس بویایی و بینایی بسیار قوی دارند و برای مشاهده و یا تصویر برداری از آنها باید به حالت مخفی بدون صدا و بر خلاف جهت باد به آنها نزدیک شد. معمولاً روزها فعال و به صورت گروهی یا اجتماعی زندگی می‌کنند. اندازه‌ها: طول و سر و تنه حدود ۱۵۰ سانتی متر، دم ۱۵ سانتی متر، ارتفاع ۱۰۰ سانتی متر، وزن ۲۵ تا ۸۵ کیلوگرم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.