صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / لابی‌های ضدایرانی عربستان به نتیجه نرسید
لابی‌های ضدایرانی عربستان به نتیجه نرسید

شوک اعضای جی ۲۰ به بن‌سلمان

لابی‌های ضدایرانی عربستان به نتیجه نرسید

کسب و کار نیوز- همان گونه که مشاهده می شود، رئیس جمهور آمریکا و ولیعهد سعودیها ترجیح داده اند در خصوص مسائلی مانند بحرانهای امنیتی جاری در خلیج فارس و دریای عمان سخن دیگری به میان نیاورند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از نامه نیوز، محمد بن سلمان در جریان برگزاری نشست گروه بیست در اوزاکای ژاپن، تلاش زیادی برای لابی گری با کشورهای آسیای شرقی ( مانند اندونزی و کره جنوبی) علیه ایران کرد و حتی در مذاکرات خود با سران اروپایی سعی کرد ایران را به مثابه یک تهدید بالفعل و خطرناک جلوه دهد اما در نهایت نتوانست به اهداف خود در این نشست دست پیدا کند!

دردسر خاشقچی برای بن سلمان

این خبر سیاسی در حالی اعلام شده است که ناکامی ولیعهد سعودیها در دستیابی به اهداف ضد ایرانی خود در حالی صورت می گیرد که بن سلمان حساب ویژه ای بر روی همراهی دیگر اعضای گروه بیست با واشنگتن و ریاض علیه تهران باز کرده بود. چنانچه منابع آگاه اعلام کرده اند، طرح دوباره موضوعاتی مانند قتل جمال خاشقجی خطاب به بن سلمان در دیدار وی با دیگر سران گروه بیست و فراتر از آن، انتقادات حقوق بشری صورت گرفته از عربستان بابت کشتار کودکان یمنی و سرکوب اعدام مخالفان داخلی، جایی برای مانور سعودیها در گروه بیست باقی نگذاشته است.

توطئه جدید بن سلمان

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان در پایان نشست «جی ۲۰» ریاست دور آینده این نشست را از ژاپن تحویل گرفت و از کشورهای جهان برای شرکت در دور آینده نشست جی ۲۰ دعوت کرد. وی از مبارزه با چالشهای سایبری و اقتصادی سخن گفته است ! این در حالیست که عربستان سعودی خود یکی از شرکای رژیم صهیونستی و ایالات متحده آمریکا در اعمال حملات سایبری علیه دیگر بازیگران منطقه و نظام بین الملل محسوب می شود. به عبارت بهتر، ریاض سخن از مواجهه با تهدیداتی می گوید که خود در تبلور و استمرار آنها دست دارد.

همدستی علیه تهران

در روز نخست برگزاری نشست گروه بیست، بن سلمان و ترامپ تلاش مشترکی را برای تحت تاثیر قرار دادن دیگر اعضای گروه بیست در تقابل با ایران آغاز کردند. یکی از موضوعاتی که ولیعهد سعودیها و رئیس جمهور آمریکا به صورت ویژه بر روی آن تمرکز کرده بودند، مقصر جلوه دادن جمهوری اسلامی ایران در تنشهای خلیج فارس و خصوصا حمله به دو نفتکش ژاپنی در دریای عمان بوده است. با این حال این ادعا مورد پذیرش اکثر اعضای گروه بیست قرار نگرفته است. همین مسئله باعث شد تا در نهایت ، بن سلمان و ترامپ با دستانی خالی اوزاکای ژاپن را ترک کنند. از سوی دیگر، بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا در این نشست، سیاستهای یکجانبه گرایانه دونالد ترامپ در عرصه اقتصاد و اقدامات غیر قابل توجیه وی در تقابل با حوزه تجارت بین الملل را محکوم کردند. ملاقاتهای دوجانبه ترامپ و دیگر اعضای گروه ۲۰ به محلی برای انتقاد مستقیم دیگر بازیگران بین المللی از سیاستهای ترامپ تبدیل شده است. این قاعده در خصوص بن سلمان و هیات سعودی حاضر در گروه بیست نیز صادق است. در جریان برگزاری گروه بیست، تقریبا هیچ یک از اعضا، سیگنال مثبتی در قبال سیاستهای منطقه ای ریاض( و سیاستهای ضد ایرانی عربستان ) به بن سلمان مخابره نکردند.

سکوت معنادار

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در روز دوم و پایانی نشست گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن با محمد بن سلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار ترامپ اظهار داشت :

” باعث افتخار من است که با ولی‌عهد سعودی دیدار کنم ! بن سلمان دوستی است که اقدامات زیادی برای کشورش انجام داده است.”

محمد بن سلمان نیز ادعا کرد که تمامی تلاش خود را برای توسعه کشورش به کار خواهد گرفت ! همان گونه که مشاهده می شود، رئیس جمهور آمریکا و ولیعهد سعودیها ترجیح داده اند در خصوص مسائلی مانند بحرانهای امنیتی جاری در خلیج فارس و دریای عمان سخن دیگری به میان نیاورند.لازم به ذکر است که چندی پیش روزنامه واشنگتن پست تصریح کرد که کشورهای اروپایی نیز در محافل خصوصی خود، ترامپ ، بولتون، پمپئو و متحدان آنها را بابت شکل گیری بحران جاری در منطقه غرب آسیا مقصر قلمداد کرده و سرزنش می کنند. بر این اساس، کشور های اروپایی و دیگر بازیگران بین المللی دولت ترامپ را بابت عقب نشینی از توافق هسته ای با ایران و ناتوانی در مدیریت شرایط بحران مورد شماتت قرار داده اند. این شماتت و انتقاد شامل عربستان سعودی به عنوان اصلی ترین متحد و مهره ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا نیز می شود. انزوای همزمان ترامپ و بن سلمان در نشست گروه بیست چنین حقیقتی را به خوبی نشان می دهد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.