صفحه اصلی / استان ها / زنجان / گل محمدی؛ گیاهی برای نجات زمین در بحران بی‌آبی
گل محمدی؛ گیاهی برای نجات زمین در بحران بی‌آبی

گل محمدی؛ گیاهی برای نجات زمین در بحران بی‌آبی

کسب و کار نیوز: مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان از برداشت ۸۰ تن گل‌محمدی در استان و استقبال بسیار مطلوب کشاورزان استان زنجانی از کشت این گیاه خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,‌بهنام اوجاقلو اظهار کرد: در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت محصولات و گیاهان با نیاز آبی پایین، سازمان جهاد کشاروزی استان، جایگزین کردن و کاشت محصولات کم‌آب‌خواه به جای محصولات پر مصرف را در برنامه کاری و ترویجی خود قرار داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه کشت گل‌محمدی اشاره کرد؛ در واقع درختچه‌های گل محمدی کم‌توقع و بسیار مقاوم است، با شرایط آب و هوای نامساعد اقلیمی و خاکی سازگاری بالایی داشته و در برابر کم آبی نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

وی افزود: مدیریت باغبنی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان طی چهار سال اخیر با هدایت و هدفمندسازی یارانه نهال و اقدامات ترویجی و برنامه‌های اجرایی متناسب، توانسته است نکات مربوط به کاشت، داشت، برداشت و فرآوری، همچنین مزیت‌هایی از قبیل اشتغال‌زایی پایدار و نیز ارزش صادراتی بالای این محصول را به گروه هدف و کشاورزان به نحو مطلوبی اطلاع‌رسانی کند. طوری که هم‌اکنون کشت گل‌محمدی با استقبال بسیار خوبی از سوی کشاورزان در مناطق مختلف استان مواجه شده است.
اوجاقلو با بیان اینکه سال زراعی جاری ۱۶۷ هزار اصله نهال گل‌محمدی یارانه‌دار در شهرستان‌های استان زنجان بین متقاضیان توزیع شده است، افزود: کشت این تعداد نهال منجر به احداث حدود ۱۰۰ هکتار گلستان گل‌محمدی در استان شده است. همچنین در حال حاضر، سطح گلستان‌های بارده استان حدود ۳۰ هکتار است که با در نظر گرفتن متوسط عملکرد این محصول پیش‌بینی می‌شود حدود ۸۰ تن محصول گل تر از این گلستان‌ها روانه واحدهای فرآوری و بازار مصرف شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید بر این‌که برداشت گل‌محمدی به شرایط آب و هوایی بستگی دارد و از نیمه دوم اردیبهشت تا اواخر خردادماه ادامه پیدا می‌کند، یادآور شد: میزان عملکرد گل‌محمدی در استان به طور متوسط ۲.۷ تن در هکتار است و به دلیل جدیتی که در زمینه ترویج و برنامه‌های اجرایی در استان وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت گل‌محمدی طی سال‌های آتی در استان زنجان افزایش قابل توجهی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه گیاه گل‌محمدی در مناطق کوهپایه‌ای که دارای خاک فقیر با بافت متوسط و یا دارای سنگریزه است به خوبی به عمل می‌آید، خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ هکتار از توسعه کشت امسال در استان در اراضی شیب‌دار و دیم روستاهای امند و ماری در شهرستان زنجان صورت گرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.