صفحه اصلی / استان ها / کاهش ورود ماشین‌آلات نو خارجی به خراسان رضوی در سال ۹۷
کاهش ورود ماشین‌آلات نو خارجی به خراسان رضوی در سال ۹۷

کاهش ورود ماشین‌آلات نو خارجی به خراسان رضوی در سال ۹۷

کسب و کار نیوز: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کاهش ورود ماشین‌آلات خارجی نو به استان از سال ۹۷ به نوعی نشان‌گر تحمیل شرایط است اما آمار تولید کالای معدنی مبتنی بر مواد اولیه داخلی روند رو به رشدی داشته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, راضیه علی‌رضایی در جلسه شورای اداری خراسان رضوی در محل استانداری ضمن تبریک روز اصناف و صنعت، اظهار کرد: هفت رویکرد سازمان صنعت‌، معدن و تجارت در سال جاری در استان شامل اصلاح شبکه توزیع، نگاه ویژه به معادن، توسعه صادرات، رفع موانع تولید، توجه به صنایع هایتک و دانش بنیان و افزایش تولید است.
وی در خصوص وضعیت صنعت در استان افزود: به طور کلی شش هزار واحد صنعتی در استان وجود دارد و ۱۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش دفتری پروانه‌های بهره‌برداری است و ۱۹۷ هزار شاغل در این حوزه مشغول به کار هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۲۹ هزار میلیارد تومان جواز تأسیس و طرح‌های توسعه در استان در جریان است و در صورت بهره‌برداری ۶۹ هزار شغل را ایجاد خواهد کرد.
علی‌رضایی در ارتباط با وضعیت واحدهای صنفی استان خاطرنشان کرد: در استان ۱۸۳ هزار و ۳۸۰ واحد صنفی وجود دارد و مجموع واحدهای دارای پروانه و فاقد پروانه ۲۰۰ هزار و ۷۶۳ واحد است، ۲۰ درصد واحدهای صنفی تولیدی، ۴۹ درصد توزیعی، ۱۱ درصد خدماتی و ۱۸ درصد آن خدمات فنی است، در حال حاضر سرانه هر یک واحد صنفی، ۳۷ مشتری است و هدف ما رساندن آن به ۱۵۰ نفر به هر واحد صنفی است.
وی اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های استان در واحدهای بالای ۱۰۰ نفر اشتغال صورت می‌گیرد، به طور کلی حفاظت از واحدهای بزرگ می‌تواند به بهبود عمومی صنعت کمک مؤثری داشته باشد. بیشترین سهم سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های صنعتی در پروانه‌های بهره‌برداری مربوط به صنایع معدنی، غذایی و شیمیایی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص توازن سرمایه‌گذاری در استان تصریح کرد: سهم سرمایه‌گذاری پروانه بهره‌برداری صادره استان در مشهد و شهرستان‌ها در سال ۹۲ به این شکل بوده که ۳۶ درصد در شهرستان و ۶۴ درصد آن در مشهد بوده اما در سال ۹۷ این رقم تغییر کرده و ۸۲ درصد مربوط به شهرستان و ۱۸ درصد مربوط به سهم سرمایه‌گذاری پروانه بهره‌برداری صادره از مشهد است.
کاهش ورود ماشین‌آلات خارجی نو به استان از سال ۹۷
علی‌رضایی عنوان کرد: روند سرمایه‌گذاری در استان بدین شکل بوده که در سال ۹۲ برای یک سال ۲۹۵ میلیارد تومان پروانه بهره‌برداری صادر شده و این رقم رشد داشته است، در سال ۹۷ به چهار هزار و ۲۰۰ میلیون تومان و پیش‌بینی اولیه ما پیشرفت تا شش هزار میلیارد تومان بوده و تا کنون هزار و ۶۰۰ هزار پروانه صادر شده است.
وی ادامه داد: همچنین روند صادرات استان از سال ۹۲ آغاز شده و پیش‌بینی ما برای سال ۹۸ حدود ۲.۲ میلیارد است. مهمترین کشورهای هدف صادراتی افغانستان، عراق، ترکمنستان، امارات متحده عربی، ازبکستان، پاکستان، هنگ‌کنگ، ویتنام، قزاقستان و قرقیزستان است. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی استان، ۲۴۰ دلار و وزن صادرات انجام شده ۶۷۷ هزار تن کالا است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی مطرح کرد: کاهش ورود ماشین‌آلات خارجی نو به استان از سال ۹۷ به نوعی نشان‌گر تحمیل شرایط است اما آمار تولید کالای معدنی مبتنی بر مواد اولیه داخلی روند رو به رشدی داشته است و این امر به این معناست که سیاستی که در استان مبنی بر توسعه صنایع معدنی، به نحو قابل توجهی سبب کاهش وابستگی به مواد اولیه خارجی شده است، اقلامی همچون موتورسیکلت و… به مواد اولیه خارجی وابسته هستند.
علی‌رضایی در خصوص اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری موضوع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷ گفت: این اعتبارات به صورت یارانه تسهیلات ثابت جهت طرح‌های نیمه تمام صنعتی و واحدهای متقاضی تسهیلات بازسازی و نوسازی و حوزه اصناف که در سال ۹۷ و حداکثر تا تیرماه سال ۹۸ از بانک‌ها موفق به دریافت تسهیلات ثابت شده‌اند، به صورت شهرستانی توزیع می‌شود و توسط بانک‌های عامل تخصیص خواهد یافت. خواهشمندم فرمانداران به این موضوع توجه کنند.
سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی در حوزه معدن
وی در ارتباط با سهم استان از تسهیلات و یارانه از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه در سال ۹۸ افزود: سر فصل اصلی آن طرح‌های نیمه تمام، بازسازی و نوسازی و سرمایه در حال گردش است و این تسهیلات به صورت شناور و فاقد توزیع شهرستانی است، یعنی هر شهرستان بیشتر اقدام کند سهم بیشتری از این تسهیلات خواهد داشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص وضعیت بخش معدن تا پایان اردیبهشت ماه ۹۸ بیان کرد: در حال حاضر ۱۵۳ گواهی کشف معتبر وجود دارد که ۱۵۸ میلیون تن ذخیره آن است. همچنین پروانه‌های بهره‌برداری معتبر ما هزار و ۶۰ فقره است و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه معدن سرمایه‌گذاری شده که ۱۰ هزار شغل را ایجاد کرده است.
علی‌رضایی خاطرنشان کرد: در سال جاری مهمترین پروانه‌های اکتشاف استان حاکی از آن است که ما از سمت مصالح ساختمانی به سمت کانی‌های فلزی و مخصوصاً برای اولین بار گواهی کشف سلستین در نیشابور با ذخیره ۹۵ هزار و ۷۰۰ تن و سرمایه ۶۰۰ میلیون ریال صادر شده است.
عمده شکایت‌ها در حوزه نان و آرد است
وی ادامه داد: گروه‌های کالایی مشمول تعیین نرخ شامل کالاهای تنظیم بازار، کالاهای مشمول ارز دولتی همچون جو، ذرت، کنجاله، سویا، برنج، شکر، روغن و… است که در این گروه کالاها قیمت توسط سازمان حمایت و با تصویب کمیسیون تنظیم بازار کشور انجام می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص آمار شکایات کالا و خدمات در استان در سال ۹۷ تصریح کرد: عمده شکایات در بحث آرد و نان است و پس از آن خوار و بار، میوه، سبزی و خودرو جزو عمده کالا و خدماتی است که بیشترین شکایات را در استان دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.