صفحه اصلی / اسلایدر / شوک تحریم به سرمایه‌گذاری های مولد
شوک تحریم به سرمایه‌گذاری های مولد

«کسب و کار» رشد منفی ۳.۸ درصدی سرمایه‌گذاری در کشور را بررسی می‌کند

شوک تحریم به سرمایه‌گذاری های مولد

بی‌ثباتی‌های اقتصادی نه تنها خیلی از فعالان اقتصادی را از دور فعالیت خارج کرده است، بلکه باعث افول سرمایه‌گذاری در کشور و توقف سرمایه‌گذاری در برخی از بخش‌ها شده است. به طوری که این مسئله در آینده‌ای نزدیک عواقب بزرگی برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از دلایلی که کارشناسان برای این مسئله ذکر می‌کنند، ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و برعکس آن بازدهی سرمایه گذاری در بخش های غیرمولد مثل بازار سکه، دلار و طلا است. از آنجایی که حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان نیز روی کاغذ باقی مانده است، به نظر نمی‌رسد سرمایه گذاران جدیدی به حوزه‌های تولیدی اضافه شود.

تحریم‌ها، آینده مبهم روابط سیاسی ما با دنیا و محدودیت های زیادی که در حوزه تجارت خارجی وجود دارد، به اعتقاد کارشناسان شوک زیادی به سرمایه گذاران در بخش‌های مولد وارد کرده و همین مسئله مانع از ورود سرمایه‌گذاران جدید به عرصه تولید است.

آمارها نشان می‌دهد از سال ۹۲ تا ۹۷ رشد سرمایه گذاری کشور در ۱۴ فصل از ۲۴ فصل «منفی» بوده و میانگین رشد سالانه سرمایه گذاری طی ۶سال گذشته، منفی ۳.۸ درصد بوده است. همچنین آمار سال گذشته نیز حاکی از تشدید رکود در سرمایه‌گذاری مولد بخش تولید است.

تولید ناخالص داخلی ایران با احتساب قیمت ثابت سال ۱۳۹۰، پس از چهار سال متوالی رشد مثبت، در سال ۱۳۹۷، به نیمه پایین نمودار رسید و کشور شاهد رشد منفی ۴٫۹ درصدی بود و تولید ناخالص داخلی کشور در سال گذشته به رقم ۲۰۰۱ هزار میلیارد تومان تنزل کرد.

همچنین ارزش افزوده (تولید ناخالص) گروه «صنعت» نیز طی سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۱ کاهش یافته است. سهم ارزش افزوده این گروه فعالیت از کل ارزش افزوده کشور (تولید ناخالص داخلی)، در سال ۱۳۹۱ معادل ۲۱ درصد بوده که در سال ۱۳۹۷ به ۱۹  درصد رسیده است. سهم بخش مسکن نیز طی این مدت با کاهش ۱ واحد درصدی به ۳ درصد طی سال ۱۳۹۷ رسیده است.

از سوی دیگر در سال ۱۳۹۷، میزان سرمایه گذاری کشور به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ با کاهش ۵٫۶ درصدی همراه بوده است. بخش عمده‌ای از افت سرمایه گذاری کشور در این سال، ناشی از افت تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ماشین آلات بوده است که به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ ، افت ۶٫۹ درصدی را داشته است.

همچنین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ساختمان نیز افتی ۴٫۵ درصدی را تجربه کرده است.

این یعنی بر مبنای این محاسبات، حدود منفی ۴٫۱ واحد درصد  از رشد اقتصادی منفی ۴٫۹ درصدی سال ۱۳۹۷ به دلیل کاهش ارزش صادرات است.

از سوی دیگر به نظر می رسد روند سرمایه گذاری در کشور به ویژه سرمایه گذاری در زمینه ماشین آلات از وضعیت نگران کننده ای برخوردار است. طی ۲۴ فصل، از سال ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۷ رشد سرمایه گذاری (تشکیل سرمایه ثابت ناخالص) کشور در ۱۴ فصل منفی بوده و میانگین رشد سالانه سرمایه گذاری طی شش سال اخیر منتهی به ۱۳۹۷، معادل منفی ۳٫۸ درصد برآورد شده است.

در سال ۱۳۹۷ نیز رشد سرمایه گذاری کشور منفی ۵٫۶ درصد بوده و طی سه فصل انتهایی سال ۱۳۹۷،  رشد سرمایه گذاری در زمینه ماشین آلات در روندی کاهنده، به ترتیب منفی ۲٫۷ درصد، منفی ۸٫۹ درصد و منفی ۱۷٫۳ درصد گزارش شده که حاکی از تشدید رکود در بخش سرمایه گذاری مولد در بخش تولید است.

علی مروی، کارشناس اقتصادی

ریسک سرمایه‌گذاری در تولید

تحریم‌های بین المللی و موانعی که در واردات و صادرات کالا وجود دارد، به واحدهای تولیدی و صنعتی شوک زیادی وارد کرده است و همین باعث خروج برخی از سرمایه‌گذاران از دور فعالیت شده است. ریسک فعالیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری در بخش تولید به شدت بالا رفته است. در حالی که برعکس بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمولد زیاد شده است. یکی از رسالت‌های دولت در این شرایط پرداخت منابع ارزان به سرمایه‌گذاران است. یعی اگر بانک‌ها در پرداخت این منابع کوتاهی کردند، دولت باید از منابع صندوق توسعه ملی در این خصوص، هزینه کند. طبیعتا از سرمایه‌گذاران در شرایطی که بازار در نوسان است و هزینه‌ها به شدت بالا رفته است، نمی‌توان توقع ورود به فعالیت‌های تولیدی داشت. ریسک شروع یک فعالیت جدید از یک طرف و ریسکی که به خاطر نوسانات قیمت ها تولید را تهدید می‌کند به مثابه ترمزی فعالیت‌های تولیدی را متوقف می کند. البته باید تاکید کرد به دلیل معایبی که در ساختار اقتصادی کشور وجود دارد، این مسائل از سال‌های پیش نیز در اقتصاد وجود داشته و مانع رشد سرمایه‌گذاری بوده است. اما در سال جاری ما شاهد اوج این التهابات و تلاطمات بودیم که به مراتب اثر بدتری برای تولید به همراه دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.