چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / جزئیات سناریو دوم اشتغالزایی دولت در سال۹۸ چیست؟
جزئیات سناریو دوم اشتغالزایی دولت در سال۹۸ چیست؟

جزئیات سناریو دوم اشتغالزایی دولت در سال۹۸ چیست؟

کسب و کار نیوز - جمع کل اهداف برای ایجاد اشتغال در سناریوی دوم ۵۳۷ هزار فرصت شغلی است که منابع بودجه عمومی مورد نیاز حدود ۱۸۳۶۱میلیارد ریال است که پیش بینی شده است حدود ۱۲۷۳۴۰ هزار میلیارد ریال (غیر از تسهیلات روستایی) پرداخت شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، طبق گفته ی مسئولان اشتغال در کشور  برای سال ۹۸ دو سناریو مد نظر است. اگر شرایط اقتصادی همراه با رشد باشد، سناریوی نخست و اگر نوسانات اقتصاد حاکم باشد سناریوی دوم جاری خواهد بود. در شرایط فعلی اقتصاد کشور ایجاد اشتغال خیلی وابسته به وام و تسهیلات نیست و سناریوی دوم نیز همین ویژگی را دارد. بیشتر، قاعده اشتغال و سیاست بازار کار باید اصلاح و اجرا شود.

اما جزئیات سناریو دوم چیست؟

 در این سناریو ۸برنامه شامل توسعه کسب و کارهای پر اشتغال منطقه ای( ظرفیت سازی نهادهای مرتبط با توسعه کسب و کار به تعداد ۱۲۴ نهاد در ۳۱استان در رسته های منتخخب و فراهم نمودن ایجاد ۲۰۰  هزار فرصت شغلی)، توسعه کسب و کارهای پر اشتغال مناطق روستایی و عشایری(ایجاد ۹۰هزار فرصت شغلی و ارتقای مهارت و آموزش فنی و حرفه ای به میزان حداقل ۳۰هزار نفر واجد شرایط در حوزه روستایی و عشایری)، اصلاح نظام های آموزشی و مهارتی و توسعه کارآفرینی(شبکه سازی ۳۰بنگاه در استان، ۳۱۰۰ نفر دانش آموز،۱۵درصد برنامه آموزشی استان،۲۴۰ کارگاه آموزشی،۴۰۰کارگاه آموزشی)،برنامه های فعال بازار کار(جذب ۳۵ هزار نفر شغل جدید، آموزش مهارتی ۵۰هزار نفر،ایجاد ۲۸ هزارنفر شغل جدید آموزش مهارتی ۱۰۰هزار نفر)،اشتغال حمایتی و خرد(۲۰هزارنفر،۱۰هزار نفر،ایجاد ۳هزار فرصت شغلی جدید، ایجاد اشتغال موقت و یا پایدار برای ۳۶٫۷ هزار نفر، ایجاد ۷۴ هزار نفر شغل جدید)،ساماندهی  و تثبیت اشتغال موجود(حفظ و نگهداشت حداقل بیش از ۳۱۵ هزار نفر،۳۳٫۶هزار نفر،۲۱هزار نفر،۸هزارنفر)،استفاده از فرصت های خارجی، نهادسازی و اطلاعات بازار کار و نظارت بر طرح ها و برنامه های اشتغال در دستور کار است.

 جمع کل اهداف برای ایجاد اشتغال در سناریوی دوم ۵۳۷ هزار فرصت شغلی است که منابع بودجه عمومی مورد نیاز حدود ۱۸۳۶۱میلیارد ریال است که پیش بینی شده است حدود ۱۲۷۳۴۰ هزار میلیارد ریال (غیر از تسهیلات روستایی) پرداخت شود.

به روایت عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه سه رویکرد سیاستی در برنامه های اشتغالی حاکم است.در برنامه اشتغال سال جاری سه رویکرد «تثبیت اشتغال»، «ایجاد اشتغال جدید» و «اشتغال حمایتی» سیاست گذاری شده است. بر مبنای این سه رویکرد سیاستی، ۸ برنامه در دستور کار قرار دارد.

توسعه کسب و کارهای پراشتغال، اجرای برنامه‌های فعال بازار کار از جمله طرح کارورزی فارغ التحصیلان، ساماندهی و تثبیت اشتغال موجود، اصلاح نظام آموزشی و مهارتی و توسعه کارآفرینی، اشتغال حمایتی و خرد، استفاده از فرصت‌های خارجی و نهادسازی و اطلاعات بازار کار و نظارت بر طرح‌ها و برنامه‌ها هشت اقدام اشتغالزایی و کارآفرینی در سال جاری است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.