چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / کندی فرآیند برندسازی لوازم خانگی
کندی فرآیند برندسازی لوازم خانگی

استراتژی وزارت صمت ایجاد ۳ یا ۴ برند ملی لوازم خانگی در کلاس جهانی است

کندی فرآیند برندسازی لوازم خانگی

در شرایط فعلی اقتصادی که به گواه اغلب اقتصادانان راه‌حل مشکلات از دریچه تولید می‌گذرد، قبل از هر چیز برای حمایت از تولیدکنندگان باید نسبت به ایجاد ثبات اقتصادی اقدام کنیم. صنعت لوازم خانگی یکی از مهم ترین صنایع کشور است که برای رونق تولید لازم است مشکلات بر سر راه آن حل شود. تولید لوازم خانگی داخلی نیازمند حمایت هاست تا این اندازه از وابستگی به لوازم خانگی وارداتی کاهش پیدا کند. در سال ۹۸ تولید لوازم خانگی در اولویت برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است و اهمیت تأمین ارز صنعت لوازم خانگی به بانک مرکزی نیز اعلام شده است. همچنین بازسازی و نوسازی واحدها، ارتقا بهره‌وری، افزایش دانش مدیریتی و کارکنان واحدهای تولیدی و بهبود فضای کسب و کار، از برنامه‌هایی است که در سال گذشته پیگیری شده و این پیگیری‌ها امسال هم ادامه دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از استراتژی این وزارتخانه برای داشتن حدود ۳ یا ۴ برند ملی در کلاس جهانی در صنعت لوازم خانگی تا سال ۱۴۰۴ خبرداده است. به گفته وی، جایگزین کردن محصولات کره‌ای با کالاهای صنعتی ایرانی بطور موازی، تعمیق ساخت داخل تولیدات، راه‌اندازی شبکه تأمین قطعات و خودکفایی بالا در تولید محصولات گازسوز، از جمله برنامه‌ها است. عباس هاشمی در این زمینه با اظهار داشت: بر طبق استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی شده است تا افق ۱۴۰۴، حداکثر حدود چهار برند ملی در صنعت لوازم خانگی کشور ایجاد و به حضور برندهای متعدد نظم داده شده و از آشفتگی برندهای کوچک بدون پشتوانه و ناشناخته بیرون بیاییم. برندهای ملی مورد نظر در سطح کلاس جهانی به تولید و صادرات بپردازند. وی افزود: در پنج سال گذشته وزارت صمت با تولیدکنندگان کره‌ای وارد مذاکره شده و ضمن اعلام استراتژی صنعت کشور همزمان با ایجاد جذابیت‌هایی زمینه را برای حضور مؤثر تولیدکنندگان معتبر جهانی مهیا کرد. در نهایت پس از اقدامات مقدماتی در ایران، خطوط تولید مستقر و تولید محقق شد.

در این زمینه صد درصد سرمایه‌گذاری توسط طرف ایرانی انجام شد ولیکن طرف‌های خارجی موظف بودند براساس سیاستی که داشتند؛ اجزا، قطعات و مواد اولیه را به موقع تأمین و در ایران تولید صورت بگیرد. ال‌جی و سامسونگ در تولید یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون این کار را انجام دادند و این روند تا زمان اعمال محدودیت‌های جهانی ادامه داشته است؛ از آنجا که طرف‌های کره‌ای بسیار محتاط هستند برخلاف میل باطنی‌شان، محدودیت‌های بانکی، نقل و انتقالات ارز و محدودیت‌های کشتیرانی و… باعث شد که آنها به راحتی نتوانند مواد اولیه و قطعات مورد نظر خود را به طرف ایرانی برسانند اما خوشبختانه چون دو طرف فعالانه روی این زمینه کار می‌کردند تا امروز این مسئله ادامه پیدا کرده و حدوداً تا شش ماه آینده هم مشکل حادی در تولید ندارند ولی با توجه به محدودیت‌های مختلف، تحمیل هزینه‌های مضاعف و غیر متعارف، محدودیت‌های ارزی داخل کشور و سخت شدن واردات برخی مواد اولیه و قطعات، فرایند تولید لوازم خانگی را تا حدودی کند کرده است.

در حال حاضر به موازات تلاشی که برای روان کردن واردات قطعات وارداتی انجام می‌شود، طرف‌های ایرانی به دنبال جایگزین کردن آنها هستند و مصمم هستند با بومی‌سازی حداکثری تحت برند ملی و برنامه‌ای که برای عرضه و تولید لوازم خانگی ارائه دادیم، به تولید بپردازند. باید تا سال ۱۴۰۴، حداکثر تا چهار برند ملی قوی در کلاس جهانی در لوازم خانگی داشته باشیم که در حال حاضر به موازات تولید محصولات کره‌ای ال‌جی و سامسونگ، تولیدکنندگان به دنبال منابع جایگزین برای تولید محصولات با کیفیت و دامنه تنوع مناسب هستند.

بدنه دولت قوانین را به خوبی اجرا نمی کند

کیوان عظیمی، کارشناس اقتصادی

برای رونق تولید لوازم خانگی باید سه اصل اعتماد عمومی به تولید داخلی، رفع قوانین دست و پاگیر از سوی هیئت دولت و اجرای کامل آن از سوی بدنه دولت در کشور را شاهد باشیم.  زمانی که رونق و حمایت از تولید در بدنه دولت نهادینه شود، بسیاری از مشکلات و قوانین دست و پاگیر تولید رفع خواهد شد. هیئت دولت قوانین و شرایط مناسبی را برای حمایت از تولید در نظر می‌گیرد اما بدنه دولت در زمان اجرا آنها را به درستی انجام نمی دهد. این صنعت پس از خودروسازی دومین صنعت اشتغالزای کشور است و همین امر باعث شده که وزارت صمت نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشد فارغ از اینکه چه شرکت‌هایی به ایران قطعه بدهند یا تحریم کنند وزارتخانه باید ترتیبی اتخاذ کند که کارخانه‌ها و صنایعی که در این حوزه مشغول به کار هستند به هیچ عنوان تعطیل نشوند و با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماسی برند‌های جایگزین تعریف کنند.

در ایران پتانسیل و ظرفیت بسیار خوبی برای تولید لوازم خانگی وجود دارد. همانطور که در چند سال اخیر شاهد هستیم کارخانجات داخلی در حال تولید این لوازم با کیفیت بسیار خوبی هستند. استقبال از این برندها نیز به خوبی انجام شده و بنابراین می توان با حمایت های دولتی کیفیت آنها را افزایش داد. توانمندی و رشد کیفی محصولات لوازم خانگی تولید داخل در بازار، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی قابل تقدیر است و زحمات بسیاری با توجه به مشکلات جاری انجام می‌شود. اما در پروسه تولید با هزینه‌های سنگین تأمین و تهیه مواد اولیه که با توجه به نوسان نرخ ارز مرتب دچار تغییر بازار می‌شود، مواجه هستیم و همچنین هزینه‌های گران حمل‌ونقل مواد اولیه که کل زنجیر تولید تا توزیع را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این در حالی است که تولیدکنندگان محصولات مشابه خارجی با مشکلات ما روبه‌رو نیستند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.