صفحه اصلی / اصناف / برندها / افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه تایدواتر خاورمیانه
افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه تایدواتر خاورمیانه

در نخستین کنفرانس خبری مدیر عامل شرکت تاید واتر خاورمیانه پس از واگذاری مطرح شد

افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه تایدواتر خاورمیانه

کسب و کار نیوز: مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه اعلام کرد: افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل وجه نقد و دریافتی سهامداران بزودی عملیاتی می شود.

به گزارش” کسب و کار نیوز “حسین زارعی در نخستین کنفرانس خبری پس از واگذاری شرکت تایدواتر خاورمیانه به بخش خصوصی با بیان اینکه این شرکت طی سال ۹۶، ۶۰ میلیارد تومان کسب سود کرده بود، گفت: سود شرکت در سال ۹۷ و پس از واگذاری به بخش خصوصی به ۱۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت که امیدواریم در سال جاری شاهد افزایش بیشتر سود باشیم.

زارعی یکی از  علل افزایش سودآوری شرکت را سالم سازی مالی شرکت دانست و افزود: بسیاری از قراردادهای پیمانکاری شرکت به جای برون سپاری، درون سپاری شده که همین موضوع کاهش هزینه‌ها را در پی داشته است. وی افزود با وجود اعتقادی که به برون سپاری دارد اما به نظر می رسد که درون سپاری در شرایط فعلی بهتر جواب می دهد.

در اطلاعات و صورت های مالی حسابرسی نشده ۱۲ماهه منتهی به ۲۹ اسفند۱۳۹۷ تایدواتر خاورمیانه سود هر سهم یک هزار و ۶۰۶ ریال شناسایی شده است که این رقم در مقایسه با سال ۹۶ نشان دهنده افزایشی ۱۴۷ درصدی است.

حسن زارعی در با اشاره به اینکه خبر خوش در انتظار سهامداران این شرکت است، تصریح کرد: شرکت تایدواتر خاورمیانه در آینده ای نزدیک، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را اجرایی می کند.

زارعی ادامه داد: این افزایش سرمایه از محل وجه نقد سهامداران پرداخت خواهد شد و به دلیل سود بالای سهام شرکت پرداخت سهامداران از طریق سود دریافتی صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه این شرکت، حدود ۱۰ هزار سهامدار خُرد دارد گفت: برخی از این سهامداران ۳۰ سال است که این سهام را در اختیار دارند.

زارعی در ادامه این نشست خبری درباره اینکه بعد از واگذاری تاید واتر به بخش خصوصی شاهد تغییر نگاه در این مجموعه بوده‌ایم، اظهار داشت: به دلیل دولتی بودن اهداف متفاوت بود، ‌الان هدف ما فقط سودآوری شرکت است. طی ۸ ماه اخیر تلاش کرده‌ایم این نگاه در مجموعه نهادینه شود؛ هم‌اکنون ۴۳۰۰ نفر پرسنل داریم.

وی با بیان اینکه تاید واتر در تمام بنادر کشور از جمله شهید رجایی حضور دارد، افزود:‌ سال ۹۶ حدود ۶۰ میلیارد مجموعه سود شرکت بود، ‌امسال این رقم به ۱۶۰ میلیارد تومان رسیده و انتظار افزایش آن را با وجود محدودیت شرایط در سال جاری را داریم.

وی تعداد سهامداران تایدواتر را ۱۰ هزار نفر اعلام کرد که ۸۰ درصد آنها یا از مجموعه دریایی کشور هستند و یا با تایدواتر مرتبط هستند.

به گفته زارعی روابط با سهامداران خرد طی یک سال اخیر بسیار بهتر شده است و آنها در موضوع افزایش سرمایه از محل سود خود اعلام رضایت کامل کرده اند.

حل مشکللات بیمه ای و مالیاتی

حسین زارعی گفت: شرکت تایدواتر در سال گذشته با مشکلات انباشته مالیاتی و بیمه‌ای که پرونده آن از سال ۸۸ باز بود، مواجه بوده است. این مشکلات ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان بار مالی داشت. در سال مالی گذشته این مشکلات شرکت به طور کلی برطرف شدوی یادآور شد: قراردادهای پیمانکاری (حدود ۸۶۰۰ قرارداد) مورد بازنگری قرار گرفت و برخی از آنها به دلیل زیانده بودن به نصف کاهش یافت.

زارعی با اعلام اینکه خرید خارجی به زیر ۲۰ درصد رسیده و ۸۰ درصد با استفاده از مهندسی معکوس تامین می‌شود، اظهار داشت:‌ قراردادهای تاید واتر ساماندهی شده است؛ به عنوان مثال در بخش کشنده ها برون سپاری را قطع کرده و حدود ۲۰ میلیارد تومان که به همین دلیل از شرکت خارج می شد، بازگردد. وی با بیان اینکه تاید واتر به یک شرکت هلدینگ تبدیل شده که فقط بر عملکرد شرکت ها نظارت می کند، گفت: قراردادهای واسطه ای بندری را قطع کرده ایم.

به گفته زارعی طی یک سال اخیر و پس از واگذاری تایدواتر به بخش خصوصی تمام قراردادها با پیمانکاران بازنگری شده و با حذف واسطه ها نیمی از بخش های زیان ده حذف شده‌ اند.

وی در زمینه توسعه فعالیت های حمل و نقلی تاید واتر نیز افزود: با توجه به دارا بودن بیش از چند صد دستگاه کشنده در جهت توسعه فعالیت ها و کسب درآمد بیشتر در بخش حمل و نقل جاده ای به ویژه در بندر چابهار فعالیت خود را افزایش داده ایم.

زارعی در رابطه با فعالیت های تایدواتر در بخش دریایی نیز خاطر نشان کرد: هشت فروند شناور تحت مالکیت تایدواتر در این بخش تا پیش از این و طی هشت سال اخیر درآمدی نداشتند.

وی اضافه کرد: با ایجاد شرکت خلیج فارس_خط کیش در نظر داریم که  این شناورها وارد فرآیند درآمدی سودده شوند.

زارعی تاکید کرد: با اقدامات تازه ای که صورت داده ایم انتظار داریم ۳۰ درصد از درآمد تاید واتر از محل فعالیتهای بخش دریایی باشد.

وصول۴۰ درصد مطالبات معوق

مدیرعامل تایدواتر در ادامه اظهارات خود به مسئله مطالبات وصول نشده این شرکت پرداخت و گفت: از زمان واگذاری شرکت به بخش خصوصی از هر طریق ممکن برای دریافت این مطالبات اقدام کردیم و موفق شدیم حدود ۴۰ درصد از آنها را وصول کنیم.

وی ادامه داد: موضوعی که در سال گذشته کمک شایانی به افزایش سودآوری شرکت کرد، مدیریت هزینه‌های شرکت بود. در سال گذشته تمام قراردادهای پیمان‌کاری مورد بازنگری قرار گرفت و حجم آنها به نصف تقلیل یافت. نیمی از پروژه‌های برون‌سپاری شده شرکت به شرکت‌های تابعه بازگشت و پروژه‌ها درون‌سپاری شد. این موضوع باعث کاهش قابل توجه هزینه‌های شرکت شد.

مدیرعامل تایدواتر در ادامه افزود: نکته دیگری که باعث کاهش هزینه‌های شرکت شد کنترل خریدهای خارجی بود. در حال حاضر ۸۰ درصد از نیازهای شرکت از طریق مهندسی معکوس در مجموعه شرکت‌های اقماری برطرف می‌شود. شود.

بزودی؛ ورود زیرمجموعه حتاید به بورس

زارعی در خصوص یکی از شرکت های دانش بنیان زیرمجموعه تایدواتر گفت: شرکت رهیاب رایانه گستر از پتاسیل درآمدزایی بالایی برخوردار است. در اختیار داشتن پیش شماره پیامکی ۱۰۰۰ برای این شرکت، توان خلق درآمد شایانی را ایجاد می کند به گونه ای که امید است در سال های پیش رو ۲۰ درصد از سودآوری تایدواتر از سوی این زیرمجموعه حاصل شود.

وی افزود: برای شرکت رهیاب برنامه بلندمدت در نظر گرفته شده است و امیدواریم سهام این شرکت در سال  آینده در بازار سرمایه عرضه شود.

افزایش تمرکز بر حمل و نقل بین شهری

مدیرعامل این شرکت بورسی با بیان اینکه در خصوص حمل و نقل بین شهری نیز فعال بوده ایم. به گفته وی برخی از زیرمجموعه های تایدواتر به ویژه شرکت بیکران قشم در حمل بار در مسیرهای بین شهری به شدت فعال شده اند.

آخرین وضعیت شناور توقیفی

زارعی به مسئله شناور توقیفی تاید واتر در کویت نیز اشاره و تصریح کرد: تا کنون در مسئله توقیف بارج در‌کویت حتی یک خط نوشته از سوی مراجع رسمی کویت در چرایی این توقیف به تایدواتر دریافت نکرده ایم.

وی با بیان اینکه برخی اخبار غیررسمی دلیل توقیف را تغییر پرچم و تغییر نام شناور اعلام کرده اند، گفت: حالا هم می‌گویند شناور محیط زیست دریایی کویت را آلوده کرده است که هنوز هیچکدام از این اتهامات اثبات نشده اند.

زارعی عدم صدور ویزا از سوی دولت کویت برای مدیران و هر شخصی که از سوی تایدواتر برای پیگیری مسئله شناور اعلام می شود را یک مانع بزرگ دانست و بیان کرد: هم اکنون و با توجه به اینکه پیمانکار کره ای که بارج را در اختیار داشت فراری است، با همکاری وزارت خارجه و سازمان بنادر و دریانوردی در تلاش هستیم که راهی برای حل این مشکل پیدا کنیم.

وی با اعلام اینکه جلسه مشترک با دو دستگاه دولتی طی هفته آینده خواهد بود، تصریح کرد: اگر اثبات شود که توقیف شناور بر اساس قوانین IMO غیر قانونی بوده است جریمه سنگینی متوجه کویتی ها خواهد بود که پول خوبی را نصیب تایدواتر می‌کند.

مدیرعامل تاید واتر خاورمیانه در بخش آخر سخنان خود به همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی برای سالویج مغروقه ها در خورموسی پرداخت و اظهار کرد: هفت فروند شناور را در خورموسی خارج کردیم که طی آن تردد شناورها در این نقطه با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

به گفته زارعی این احتمال وجود دارد که سه شناور دیگر را نیز تایدواتر در این منطقه سالویج کند.

زارعی همچنین از رایزنی با عراقی ها برای خارج سازی ۲۴ مغروقه در آبراهه های این کشور در مسیر خلیج فارس اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این مذاکرات هم اکنون در جریان است و با تعیین تکلیف بخش های مالی آن اجرایی خواهند شد.

حسین زارعی با اشاره به اینکه تعداد دارایی‌های مغفول واقع شده در مجموعه تایدواتر کم نیست گفت: تایدواتر مالک شرکتی به نام رهیاب است که می‌تواند مانند معدن طلا برای شرکت درآمدزایی کند. این شرکت از سال‌ها پیش در زمینه نرم‌افزارهای بندری فعالیت داشته است. شرکت رهیاب مالک سرشماره پیامکی ۱۰۰۰ است که استفاده بهینه‌ای از آن نکرده است. این شرکت با استفاده از همین دارایی مهم خود می‌تواند وارد حوزه خدمات پیامکی و پرداخت الکترونیک شود. مجموعه تایدواتر برنامه دارد این شرکت را در سال ۱۳۹۹ بورسی کند

زارعی ادامه داد: شرکت قصد دارد به طور فعال به حوزه خدمات حمل دریایی ورود پیدا کند. در حال حاضر خدمات شرکت به خدمات بندری خلاصه می‌شود. اما شرکت ۸ شناور آماده و یک شناور در حال ساخت دارد. پیش از این شناورهای متعلق به شرکت غیرفعال بودند و هیچ درآمدی نداشتند. در حال حاضر اما شرکت جدیدی به نام خلیج فارس خط کیش تأسیس شده و این شناورها را در این شرکت متمرکز کرده‌ایم.

وی افزود: انتظار داریم درآمد تایدواتر در سال ۹۸ از این حوزه رشد مطلوبی را تجربه کند و ۳۰درصد از درآمدهای شرکت از این محل تأمین شود. نکته مهم حمل و نقل دریایی و لزوم ورود تایدواتر به این حوزه، این است که این خدمات برای شرکت قراردادهای بلندمدت ایجاد می‌کند و درآمد این حوزه ارزی است. بنابراین با فعال شدن در این حوزه درآمدهای بلندمدت ارزی برای شرکت ایجاد می‌‌کند

همچنین مطالعه کنید:

تفاوت پارتیشن اداری تک جداره و دوجداره

پارتیشن اداری اولین ویژگی که با ورود به یک دفتر خوب به چشم می خورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.