صفحه اصلی / سرخط خبرها / شیوه «تام گورس» سرمایه‌گذار آمریکایی در خرید شرکت‌ها

شیوه «تام گورس» سرمایه‌گذار آمریکایی در خرید شرکت‌ها

کسب و کار نیوز: تام گورس موسس و رئیس شرکت پلاتینوم ایکوییتی است. یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی که هلدینگ‌های وابسته به آن شامل خدمات باربری هوایی ورلد واید فلایت سرویسز و شرکت تبلیغاتی اکستریون مدیا می‌شود. گورس با 3.75 میلیارد دلار ثروت در جایگاه 498 فهرست بلومبرگ قرار دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، تام گورس سال ۱۹۶۴ در شهر ناصریه به دنیا آمد جایی که آن را شهر عربی اسرائیل می‌شناسند. پدر و مادر گورس مسیحی کاتولیک بودند و او فقط چهار سال داشت که همگی به آمریکا مهاجرت کردند و ساکن شهر فلینت ایالت میشیگان شدند. پدرش در شهر تازه مغازه کوچک خواربارفروشی باز کرد و او هم کمی که بزرگ‌تر شد در کارهای مغازه به پدرش کمک می‌کرد.

گورس در سال ۱۹۸۶ با لیسانس علوم از دانشگاه ایالتی میشیگان فارغ­التحصیل شد و بعد به سمت دنیای کسب‌وکار رفت. اوایل، کارش این بود که بر روی کسب‌وکارهای کوچک سرمایه‌گذاری کند و بعد در سال ۱۹۹۵ گروه پلاتینوم ایکوییتی را تاسیس کرد. همچنان که زمان می‌­گذشت این شرکت جوان به توانایی‌های مالی و سرمایه‌گذاری خود می‌افزود تا جایی که در سال ۲۰۱۳ توانست شرکت اکستریون مدیا متعلق به گروه رسانه‌ای سی‌بی‌اس را از آن خود کند و دو سال بعد هم به سراغ خرید ورلد واید فلایت سرویسز برود که یک شرکت خصوصی فرانسوی در حوزه سرمایه‌گذاری بود. گورس توانست خیلی زود نظر شرکایش در سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و وام‌دهندگان را به خود جلب کند و توانایی‌اش در عمل به تعهدات مختلف در حوزه کسب و کار سبب شد تا با گذشت تنها چهار سال از تاسیس شرکت از لیست «بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی» نشریه فوربز سر درآورد.

اولین خرید شرکت LSI بود، شرکتی که محصولات گرافیکی کامپیوتری را برای بازسازی صحنه‌های تصادف ارائه می‌داد تا در جلسات دادگاه‌ها از این تصاویر برای حصول نتیجه استفاده شود. از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۱ پلاتینوم دست به ۳۲ خرید دیگر زد از جمله یک مرکز تماس تلفنی (فورسایت سافت‌ور)، یک شرکت تجهیزات شبکه (رامل الکترونیکس) و یک شرکت خدمات صوتی و داده (ویلیام کامیونیکیشنز). در این دوران خریدهای مکرر، شرکای دیگری هم به شرکت افزوده شدند.

سال ۲۰۰۴ بود که شرکت رسما اعلام جذب سرمایه کرد و تا سال ۲۰۰۹ نرخ بازده خالص داخلی‌اش به ۶۲٫۵ درصد رسید. سال ۲۰۰۹ و در اوج بحران اقتصادی پلاتینوم ایکوییتی ۱۴ شرکت را در یازده ماه اول سال خرید که هشت مورد آن شامل خرید کلی شرکت‌ها می‌شد. حالا اگر به تاریخچه خریدهای این شرکت از سال ۱۹۹۵ تاکنون نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که آمار آن به ۲۰۰ مورد می‌رسد، تعداد زیاد خریدها حوزه‌های مختلفی از کسب‌وکار را هم در بر می‌گیرد: فناوری اطلاعات، ارتباطات راه دور، حمل  نقل، رسانه، املاک، اتومبیل و… .

 M&A&O

در دنیای کسب‌وکار و تجارت M&A اصطلاح آشنایی است، حروفی که به جای عبارت Mergers and acquisitions می‌ایستند و ما در زبان فارسی به آن عنوان «ادغام‌ها و اکتساب‌ها» داده‌ایم. این عبارت نام معاملاتی است که طی آنها مالکیت شرکت‌ها و واحدهای فعال آنها منتقل و یا با واحدها و مالکیت شرکت و یا شرکت‌های دیگر ترکیب می‌شود. ادغام‌ها و اکتساب‌ها گونه‌ای از مدیریت راهبردی است که شرکت‌ها را به سوی رشد یا تغییر مقیاس کاری و یا عوض شدن ماهیت کسب‌وکارشان سوق می‌دهد. این شیوه از مدیریت کسب‌وکار از قرن نوزدهم میلادی و از آمریکا شروع شد. می‌گویند در فاصله سال‌های ۱۸۹۵ تا ۱۹۰۵، بسیاری از شرکت‌های کوچ آمریکایی با سهم‌های اندک در بازار با شرکت‌هایی مانند خودشان ادغام شدند و نتیجه پیدایش شرکت‌های بزرگی بود که احاطه یکپارچه‌تر و بیشتری به بازارهای مختلف داشتند. از آن زمان به بعد موج‌های مختلف ادغام و اکتساب در اقتصاد آمریکا تبدیل به نقاط عطف شدند و آن‌گونه که اطلاعت و دسته‌بندی‌های اقتصادی این کشور نشان می‌دهد در بازه‌های مختلف زمانی موج‌های گوناگونی از راه رسیدند که تا سال ۲۰۱۴ تعدادشان به هفت موج ادغام می‌رسید.

شرکت پلاتینوم ایکوییتی از همان ابتدا نشان داده است که با شدت هرچه تمام به این شیوه راهبردی در جهان تجارت ایمان دارد و البته این ایمان سبب نشده که آنها شیوه خاص خود را در این مسیر پیاده نکنند. اصطلاح M&A&O از همین شرکت می‌آید، علامتی که به صورت اختصاصی به نام این شرکت ثبت شده است.Merger, Acquisitions, Operations  شعار اصلی پلاتینوم است، آنها واژه عملیات‌ها را هم به ادغام و اکتساب افزوده‌اند. شرکت در شرح فعالیت‌های خودش و این شیوه تازه می‌گوید: «ما سهم خودمان را از حوزه M&A با ثبت تجاری علامت M&A&O به دست آورده‌ایم و کارنامه‌مان را در این زمینه ثابت کرده‌ایم. با این شیوه ما مفهوم سنتی ادغام‌ها و اکتساب‌ها را با افزودن عملیات‌ها کامل می‌کنیم. در حین نقل و انتقالات تجاری و مالکیتی، تیم‌های داخلی ما نقشه‌های عملیاتی را برای نشان دادن ادامه مسیر آماده می‌کنند. این کار به شرکت‌های زیر نظر ما کمک می‌کند که کسب‌وکارشان را رشد دهند و پتانسیل‌هایشان را فعال کنند.»

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.