صفحه اصلی / سرخط خبرها / کبوترها بیشتر به این ساعت توجه می‌کنند تا…
کبوترها بیشتر به این ساعت توجه می‌کنند تا…

کبوترها حتما تاریخچه این ساعت را می‌دانند!

کبوترها بیشتر به این ساعت توجه می‌کنند تا…

کسب و کار نیوز: برایش از واژه‌ سال‌ها استفاده می‌کنند، عددی یادشان نمی‌آید که بگویند چند سال است منحصربه‌فردترین ساعتی که احتمالا آلمانی‌ها بیش از ۱۵۰ سال پیش ساخته‌اند، روی هشت و ۳۰ دقیقه، خاموش شده و حالا شده مکان فضولات کبوترها!

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, خیابان مولوی، تقاطع خیابان تشکری موحد امروزی را بیش از ۱۵۰ سال پیش، «میرزا احمدخان مشیرالسلطنه» در همان سال‌هایی که به مقام صدارت و وزارت رسد، انتخاب کرد تا مسجد- مدرسه‌ای به نام خودش بسازد، بعد از مدتی هم ساعت بزرگِ منحصربه‌فردی که به تازگی به کشور وارد شده بود را به سمت خیابان و در بالای نقاره خانه‌اش نصب کرد و همان شد که تا سال‌ها و حتی امروز مسجد را به نام «مسجد ساعت» می‌شناسند، اما چه فایده که امروز کمترین توجهی به آن نمی‌شود.

با دیدن ساعت گریه کردم / فضولات کبوترها، ساعت را اُکسیده کرده

محمد ساعتچی – تعمیرکار ساعت‌های قدیمی و ارزشمند – که در طول یکی دو سال گذشته چند بار برای بررسی این ساعت به این مسجد که این روزها بیشتر به نام مسجد «مشیرالسلطنه» یا «الاقصی» شناخته می‌شود، رفته، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار می‌کند: وقتی برای آخرین بار ساعت را دیدم، گریه کردم، آن یکی از باعظمت‌ترین ساعت‌های دست‌ساز جهان است، که قطعاً هیچ گاه نباید بازنشسته شود.
او با بیان این‌که ساعت‌های بزرگ دنیا، کارخانه‌ای برای ساخت ندارند، ادامه می‌دهد: ساعت مسجد مشیرالسلطنه یکی از باارزش‌ترین ساعت‌های صنعتی جهان است، این نوع از ساعت‌ها که در عمارت شمس‌العماره کاخ گلستان، سفارت انگلیس، شرکت نفت آبادان یا حتی راه‌آهن تهران نیز وجود دارند، به صورت دست‌ساز توسط سازنده‌اش درست شده است، چون او همه زمان خود را برای ساخت چنین ساعت بزرگی گذاشته و فرصت تکرار ان را نداشته است.
وی با تاکید بر این‌که، این ساعت به دلیل یکی‌بودن‌اش، با ارزش است، وضعیت امروز ان را بسیار نامناسب می‌داند و می‌گوید: با وجود عظمت این ساعت و ارزشمندی‌اش، اتاقک تنظیمات آن به محل زباله‌دانی و فضولات کبوترها تشبیه شده است.
ساعتچی ادامه می‌دهد: متأسفانه به دلیل زیادی بیش از حد فضولات کبوترها روی چرخ‌دنده‌ها و دستگاه ساعت، تمام دستگاه‌های آن ساعت اُکسیده شده‌اند.
او هر چند اطلاعات دقیقی از سازنده و زمان ساخت این ساعت ندارد، اما اضافه می‌کند: براساس بررسی‌هایی که تا کنون انجام داده‌ام احتمال ۷۰ درصد این ساعت، در کشور آلمان ساخته شده است.
ساعتچی سال‌گذشته نیز به ایسنا گفته بود: تا کنون حدود ۶ بار این ساعت قدیمی را از نزدیک بررسی کرده‌ام و حتی به میراث فرهنگی استان تهران نسبت به لزوم تعمیر این ساعت تاکید کرده‌ام، اما متأسفانه تا کنون کسی به این درخواست جواب نداده است.
به گفته‌ی او، اما هنوز هیچ درخواست یا تمایلی برای تعمیر و نجات این ساعت اعلام نشده است و کاری نمی‌توان برای آن کرد.
در بخش بالای ساعت کتیبه‌ای به این مضمون هنوز وجود دارد «سلطان قاجار الله و السلطان مظفرالدین خلد مکه، در عهد دولت سلطان عادل و کامکار مظفرالدین شاه قاجار خلد الله ملک حسب الفرمایش جناب مستطاب اشرف‌افخم مشیرالسلطنه وزیر خزانه و بیوتات دام ظله العالی اتمام پذیرفت سنه ۱۳۲۱»

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.