صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / چرخش معاملات به سمت پول مجازی
چرخش معاملات به سمت پول مجازی

قیمت بیت کوین تا پایان سال 98 افزایش چشمگیری خواهد داشت

چرخش معاملات به سمت پول مجازی

استفاده از ارزهای دیجیتال طی چند سال اخیر در دنیا رواج بسیاری داشته و در غالب معاملات در بازارهای بین المللی از آن استفاده می شود. در ایران نیز طی سال گذشته تا به امروز تب استفاده از رمزارزها افزایش داشته و بسیاری از طرفداران این پول های مجازی با خرید دستگاههای مورد نظر به استخراج بیت کوین پرداخته اند. اما کارشناسان معتقدند که ایرانی ها به طور فزاینده برای دور زدن تحریم های آمریکایی و سایر قدرت های جهانی، به ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین روی آورده اند. سرمایه گذاران سراسر جهان تعداد زیادی از ارزهای دیجیتالی را خریده اند، اغلب اقداماتشان بر حدس وگمان هایی درباره ارزش آینده آن ها مبتنی است، اما برای ایرانی ها، بیت کوین چیزی بیش از یک سرمایه گذاری مبتنی بر حدس وگمان است. هادی نعمتی، پژوهشگر ارزهای دیجیتال در ایران نیز می گوید: در اغلب جهان، بیت کوین بیشتر یک پس انداز است، اما در ایران یک سود است، زیرا به ما امکان دسترسی به اقتصاد جهانی را فراهم می کند. ایرانی ها بیت کوین می خرند، زیرا آن ها به ارزهای رسمی بین المللی دسترسی ندارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه محمدجواد صمدی‌راد، معاون فنی شرکت ققنوس بر این باور است که همان‌طور که از اسم آن مشخص است، پیش‌بینی است و نه پیش‌گویی! محقق شدن این گمانه‌زنی متاثر از عوامل مداخله‌گر متعددی بوده و لذا همراه با ریسک است. تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از پیش‌بینی‌ها بر عهده شخص سرمایه‌گذار است. این عبارت را به‌دفعات در بازارهای مالی شنیده‌اید، پس اینجا هم دوباره به آن تاکید می‌کنیم. ازعوامل مداخله‌گر می‌توان به نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین در۶ خردادماه سال ۱۳۹۹ (۲۲ می ۲۰۲۰) و کاهش آن به ۶.۲۵ اشاره کرد. ضمنا با نیم‌نگاهی به روند عرضه و تقاضا و نیز روند سنتی افزایش قیمت قبل از نصف شدن پاداش، همگی نوید یک رالی بلندمدت را می‌دهند. البته که تکنیکالیست‌ها با Time frame بلندمدت نیز نشانه‌هایی از شروع روند صعودی را پیش‌بینی می‌کنند، اما هنوز در زمان ورود به این رمز ارز مردد هستند. در خصوص پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین تا اوایل سال ۲۰۲۰؛ محدوده قله قبلی یعنی بیش از ۱۹ هزار دلار (دسامبر ۲۰۱۷) مقاومت سختی وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود در گام اول از این محدوده عبور کرده و سطح ۲۵ هزار دلار را تا پایان سال ۱۳۹۸ تثبیت کند. یک نکته مهم، وقتی همه نگاه‌ها به سمت گل سر سبد رمزارزها است، یکسری بازدهی‌های رویایی در سایر ارزها محقق می‌شود که شاهد آن هستیم.

ضرورت به رسمیت شناختن رمزارزها

محمدرضا مباشرفر، مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی

ارزهای مجازی با آنکه انواع مختلفی دارند و در سراسر دنیا از آنها استفاده می شود تنها نمونه بیت کوین آن وارد ایران شده و در میان طرفداران ارزهای مجازی نام آن برده می شود. البته این ارز در تمام جهان نسبت به دیگر ارزها طرفداران بیشتری دارد ولی این دلیل نمی شود که از دیگر ارزها به طور کلی استفاده نشود. استخراج بین کوین و ارزهای مجازی مدتی است که در کشور رواج یافته و حتی صحبت هایی هم در رابطه با ساختن بستر قانونی استفاده از آنها توسط بانک مرکزی زده شد اما تا به امروز هنوز مشخص نیست این اقدام قانونی است یا غیرقانونی. نبود قانون و نبود انگیزه ای برای نوشتن قوانین مجازی مرتبط با رمزارزها و استفاده و استخراج آنها نقطه ضعف ما در برابر دیگر کشورها در این بخش است. هر چند بسیاری از طرفداران این رمز ارز در حال استخراج آن هستند اما به دلیل رسمیت نداشتن آن گاها متضرر شده و ضرر و زیان زیادی را متحمل شده اند.

با جا افتادن بیت کوین در معاملات بین المللی و پیش بینی افزایش ارزش آن باید متولیان این بخش برای رسمیت بخشیدن به این رمز ارز و تدوین رمز ارز ملی که فقط برای ایران باشد تا در دنیا به نام ایران شناخته شود ضرورت دارد. پیش‌بینی از قیمت بیت‌کوین تا پایان سال، افزایش قیمت است. قیمت بیت‌کوین تا پایان امسال بین ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار خواهد بود که ارزش آن بیش از پیش آشکار خواهد ساخت. امروز دست خالی ایران در زمینه پول مجازی می تواند در آینده ای که چرخش تمام معاملات به سمت پول مجازی خواهد بود عقب ماندگی بسیاری را تجربه خواهد کرد. به هر ترتیب  دلیل محبوبیت ارزهای دیجیتال در ایران این است که آن ها به مالکان خود نوعی حس امنیت مالی می دهند و همچنین توانایی خارج شدن از موسسات مالی ملی را فراهم کرده اند.

 

همچنین مطالعه کنید:

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.