صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش روزانه نرخ اجار‌ه‌بها
افزایش روزانه نرخ اجار‌ه‌بها

«کسب و کار» تشکیل صندوف حمایت از مستاجران را بررسی می‌کند

افزایش روزانه نرخ اجار‌ه‌بها

راه‌اندازی صندوق‌ برای حمایت مالی از مستاجران خبری بود که چند وقت پیش مدیر عامل بانک مسکن داد. حالا هم این موضوع به منظور ساماندهی بازار اجاره و طبق آنچه مدیر طرح و برنامه این بانک خبر داده است، در دست بررسی قرار گرفته است. قرار است منابع این صندوق با تکیه بر پس‌اندازهای مردمی باشد و حتی از این محل امکان پرداخت سود سپرده گذاری به متقاضیان فراهم شود. اما مسئله اینجاست که موضوع راه‌اندازی صندوق حمایت از مستاجران تا چه اندازه به آنها کمک خواهد کرد ؟ و آیا شرایط پرداخت این تسهیلات و یا امکان بازگشت آن متناسب با شرایط متقاضیان خواهد بود؟

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، این روزها با توجه به وضعیت آشفته بازار اجاره و قیمت‌های نجومی اجاره‌‌بها که به دنبال رشد چند برابری قیمت مسکن رخ داد، صحبت‌ها و وعده‌های متفاوتی از سوی مسئولان به منظور ساماندهی بازار اجاره شنیده می‌شود، گاهی صحبت از اخذ مالیات از صاحب‌خانه‌ها و اجاره‌‌های نجومی است و گاهی هم از کمک مستقیم دولت به مستاجران در قالب همین موضوع راه‌اندازی صندوق‌ها و یا اجرای طرحی مثل مسکن استیجاری، خبر داده می‌شود. در حالی که معلوم نیست این وعده‌ها کی به سرانجام می‌رسد و چه زمانی اثر خود را در بازار اجاره تخلیه می‌کند؟
به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت بحرانی بازار اجاره‌بها و مشکل مردم در پرداخت رقم‌های نجومی اجاره و آغاز فصل جابه‌جایی‌ها، این بازار به دستورالعمل‌ها و طرح‌های ضرب‌الاجلی نیاز دارد تا حداقل بخشی از فشارها به متقاضیان اجاره مسکن، کاهش پیدا کند.
در همین رابطه مدیر طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن گفت: راه اندازی صندوق حمایت از مستأجران برای پرداخت تسهیلات اجاره مسکن به آنها با تکیه بر منابع مردمی و پس اندازهای متقاضیان یکی از روش‌های مورد بررسی برای اجرای این کار است، حال آنکه روش‌ها و مسیرهای دیگری نیز در دست مطالعه و بررسی قرار دارد و هنوز روش نهایی برای اجرای این طرح انتخاب نشده است.

مدیر امور طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن خاطرنشان کرد: علاوه بر راه‌اندازی صندوق، روش دیگری که هم اکنون مورد بررسی و مطالعه قرار دارد افتتاح حساب برای متقاضیان به منظور استفاده از امکاناتی همچون دریافت سود سپرده گذاری با هدف توانمندسازی مالی به منظور افزایش توان پرداخت در بازار اجاره است؛ به این معنا که مستأجران بتوانند با پس انداز کردن مبالغی در بانک عامل بخش مسکن و دریافت سود، توانمندی مالی بیشتری برای حضور در بازار اجاره کسب کنند.

مرادی تاکید کرد: البته همه این مسیرها هم اکنون در مرحله ارزیابی و مطالعه قرار دارد و تاکنون طرح و برنامه‌ای در ارتباط با بازار اجاره در بانک نهایی نشده و به تصویب نرسیده است.

وی افزود: در صورت نهایی شدن و اجرای هر طرحی چه در حوزه بازار اجاره و چه سایر حوزه‌ها همچون خرید مسکن به سرعت به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.
فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن
نیاز بازار اجاره به طرح‌های ضرب‌الاجلی
به دلیل رابطه‌ای مستقیمی که بین قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بها وجود دارد، میزان اجاره‌بها به شدت بالا رفته است و برای مهار آن راهی جز پایین آوردن قیمت مسکن نیست. مسئله این است که مردم نمی‌توانند به راحتی خانه اجار کنند و یا توانایی پرداخت اجاره ندارند. اما چاره چیست؟ به نظر می‌رسد به جای حذف صورت مسئله افزایش قیمت مسکن، باید به حل این مسئله با کاهش هزینه ساخت مسکن بپردازیم.
اگر قرار است تسهیلاتی و یا امکانی برای مهار التهاب در بازار مسکن در قالب وام و یا تسهیلات پرداخت می‌شود، باید این امکانات در اختیار کاهش هزینه ساخت مسکن قرار بگیرد. وگرنه باز هم این مستاجران هستند که باید هزینه گرانی و تورم موجود در بازار اجاره را بپردازند.
در حال حاضر بهترین کار این است که با کاهش هزینه ساخت، به جای حذف صورت مسئله و یا کمک به مردم برای اجاره کردن خانه گران‌تر، و دادن سود گرانی خانه به صاحبان مسکن از جانب مستاجران، قیمت مسکن را پایین بیاوریم.
قیمت زمین، مواد اولیه داخلی و خارجی ساخت مسکن به شدت بالا رفته است. تجربه هم نشان داده رونق مسکن با طرح‌هایی مثل طرح مسکن اجتماعی و دادن زمین ارزان به مستاجران هم جواب نداده است. این زمین‌های ارزان معمولا گوشه ای از شهر بود که فاقد امکانات و موضوع تامین امکانات و یا ارائه خدمات عمومی به آن، مسئله را بیش از پیش دشوار می‌کرد. از سویی افزایش تسهیلات مسکن نیز با فرض عدم دریافت هیچ گونه سودی از دریافت کنندگان، نیز مسئله را حل نمی‌کند. طبیعتا برای مردم امکان بازپرداخت این تسهیلات که رقم‌های کلانی دارد، نیست.
بنابراین به نظر می‌رسد برای بازار مسکن، دیگر نسخه‌های قدیمی جواب نمی‌دهد. برای حل مسئله اجاره باید قیمت‌های غیرمنطقی اجاره را کنترل کنیم و این مسئله راهی جز اخذ مالیات از کسانی که اجاره‌های بالا از مستاجران می‌گیرند و یا اخذ مالیات از خانه‌های خالی ندارد. کاری که حتی در کشورهای همسایه هم انجام شده و جواب داده است. وگرنه طرح مورد نظر مثل خیلی از طرح های دیگر، با شکست روبرو خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.