صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / فرصت مناسب ژاپنی ها برای استفاده از علاقه مردم ایران به کالای ژاپنی
فرصت مناسب ژاپنی ها برای استفاده از علاقه مردم ایران به کالای ژاپنی

فرصت مناسب ژاپنی ها برای استفاده از علاقه مردم ایران به کالای ژاپنی

کسب و کار نیوز: ژاپن سومین اقتصاد جهان و سومین مصرف کننده نفت پس از آمریکا و چین است. ایران هم چهارمین دارنده منابع نفتی به شمار می‌رود. براین اساس رویکرد تهران نسبت به توکیو می‌تواند در راهبردهای اقتصادی و توسعه‌ای این کشور مهم باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ در حال حاضر ژاپن به دلیل عدم تمدید معافیت‌های نفتی از سوی آمریکا، میزان خرید خود را از امارات متحده عربی و عربستان افزایش داده . کاهش منابع تامین کننده انرژی برای قدرتی در اندازه ژاپن که می‌تواند به نوعی رقیب آمریکا به ویژه در حوزه فناوری و علمی محسوب شود، تهدید است. جهت گیری‌های امارات و عربستان روشن است و هر اختلالی در نفت رسانی به ژاپن، زیان بزرگی برای این اقتصاد خواهد بود؛ بنابراین علاوه بر سیاستمداران ژاپنی، کارشناسان و اقتصاددان‌های این کشور نیز بر لزوم حفظ روابط تجاری در حوزه نفت با ایران تاکید دارند.

از این رو سفر آبه به تهران فرصت خوبی برای جلب نظر مقامات کشورمان است تا زیرساخت‌های تجارت نفت پایدار بماند. به ویژه آنکه محمدجواد ظریف نیز بارها گفته است جمهوری اسلامی ایران هرگز دوستان خود را از یاد نخواهد برد؛ و این رویکرد در تعیین سیاست‌های دوران پس از تحریم برای ژاپن مهم است. چرا که به طور قطع جنگ اقتصادی دولت ترامپ علیه ایران پایدار نیست و اوضاع باز هم تغییر خواهد کرد. علاوه بر این، ایران بازار ۸۰ میلیونی است که کشورهای صنعتی و توسعه زیادی تمایل دارند وارد این بازار شوند. در سال قبل، چین با ۹ میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار بیشترین صادرات را به ایران داشت. در این رتبه بندی، ژاپن با رقم ۴۲۰ میلیون دلار جایگاه شانزدهم را از آن خود کرده بود. اگرچه در این خصوص فاصله معناداری بین چین و ژاپن وجود دارد، اما برنامه کشورمان برای توسعه علمی و فناوری، ژاپن را به گزینه اول برای همکاری‌ها در این حوزه بدل می‌کند.

از سویی تمایل مردم ایران به خرید تجهیزات برقی و تکنولوژیک ژاپنی بیش از مشابه‌های چینی، ویتنامی و تایوانی، امکان تحقق این همکاری را بیشتر می‌کند. همچنین ریل گذاری برای مناسبات بانکی و مالی که مورد خواست بخش خصوصیایران نیز هست، می‌تواند از دیگر اهداف آبه در این سفر باشد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.