صفحه اصلی / اسلایدر / گارانتی های بی اعتبار قطعات خودرو
گارانتی های   بی اعتبار  قطعات  خودرو

با افزایش قیمت لوازم یدکی، خدمات پس از فروش گران تر شد

گارانتی های بی اعتبار قطعات خودرو

با گران شدن نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمت خودرو و لوازم یدکی، اخبار ناخوشایندی در رابطه با کم کاری شرکت های خودروساز در ارایه خدمات پس از فروش و یا گران شدن این خدمات منتشر شده است. در حالی که شرکت‌های بزرگ خودروسازی بخش اعظمی از درآمدهای خود را به حوزه خدمات پس از فروش معطوف کرده‌اند، این بخش در بازار ایران هنوز با بدیهیات و مبانی اولیه مشکل دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، موج مشتریان ناراضی از ارائه خدمات ناقص و تأمین بحث‌برانگیز قطعات یدکی، عدم نظارت دولت بر آن را علی‌رغم تمام حساسیت‌ها نسبت به تولید فاش می‌کند. در این رابطه رئیس اتحادیه صنف تعمیر کاران خودرو با اشاره به عدم گارانتی قطعات لوازم یدکی خودرو اظهار داشت: متاسفانه کلمه گارانتی برای قطعات خودرو کاملاً بی معنی است و  اگر هم در اقل تولیدات قطعه سازان، محدود سازندگانی هم گارانتی بدهند، فروشندگان این لوازم، منکر وجود گارانتی گردیده و یا اعلام می کنند که گارانتی ها بی اعتبار هستند. علیرضا نیک آئین افزود: با این تفاسیر پس از استفاده مکانیک از این قطعات در خودرو مشتریان، در صورت خرابی یا استهلاک زودرس، باز مکانیک مقصر شناخته و قانون وی را ملزم به تعویض آن قطعه نموده بی آنکه دستمزد دریافت کند، این نوع کسب نه تنها مکانیکی ها را بی انگیزه بلکه از شغل خود بیزار می کند.

برخی کارشناسان علت نارضایتی خریداران خودروهای داخلی از خدمات پس از فروش را اینگونه عنوان می کنند که اینکه واردکنندگان در صدر جدول رده‌بندی خدمات پس از فروش قرار گرفته‌اند، موضوع چندان عجیبی هم نیست، اولا با مشتریان بسیار کمتری در مقایسه با شرکت‌های متعلق به خودروسازان کشور سرو کار دارند و ثانیا کیفیت محصولات و قطعات آنها چندان قابل‌مقایسه با خودروهای داخلی نیست. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، سطح کیفی خودروها و قطعات، نقش بسیار مهمی در میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروها دارد و طبیعی است که مشتریان خودروهای وارداتی، رضایت بیشتری از این خدمات داشته باشند.

خدمات پس از فروش نیازمند دستورالعمل‌ها و ارزیابی‌های سختگیرانه‌تر

علی شکوهی، کارشناس خودرو

به دلایل زیادی که شاید بارها در رابطه با آنها صحبت شده اراهی خدمات پس از فروش و گارانتی خودروها بخصوص خودروهای داخلی دچار مشکلات زیادی شده است. البته خودروهای خارجی و وارداتی نیز آنطور که در تمام دنیا گارانتی و خدمت دارند در ایران دریافت نمی کنند و همین موضوع موجب نارضایتی خریداران خودروهای وارداتی نیز شده است. به هر ترتیب موضوع خودروهای داخلی و خدمات پس از فروش آنها پس از مشکلاتی که برای صنعت خودرو بوجود آمد هر روز داغ تر می شود و به دلیل مشکلات موجود در رابطه با واردات قطعات خودرو، کیفیت خدمت رسانی به مشتریان به شدت کاهش یافته است. از طرفی دیگر یا بسیاری از کالاها در دسترس مشتریان نیست و یا با افزایش دو برابری قیمت همراه شده اند.

از این رو خدمات و گارانتی های ارایه شده توسط خودروسازان نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و یا آنطور که باید خدمات رسانی نمی شود و یا نرخ ارایه خدمات آنقدر گران شده که دیگر کمتر کسی توانایی استفاده از آن را دارد. بالا بودن میزان نارضایتی مردم از سیستم خدمات پس از فروش خودروها هشداری به خودروسازان است که باید آن را بپذیرند و کار بیشتری برای جلب رضایت مشتری و بهبود خدمات پس از فروش انجام دهند.

شرکت های خودروساز عنوان می کنند که قطعات یدکی به سختی در اختیار آنها قرار می گیرد و نمی توانند این حجم از درخواست ها را پاسخگو باشند و یا اینکه قیمت قطعات یدکی خودروهای داخلی بسیار گران شده و ارایه خدمات با نرخ های قبلی صرفه ندارد. حال آنکه خریداران را باید سرمایه های شرکت های خودروساز دانست که موفقیت و عدم موفقیت آنها در دستان مشتریان است. هرچند امروز به دلیل شرایط اقتصادی و و روانی ایجاد شده مردم برای خرید خودرو به سایت های پبش فروش و نمایندگی های فروش هجوم می برند اما به طور کلی تکریم مشتری از وظایف خودروساز است. دستورالعمل ها و قوانینی که برای خدمات پس از فروش و گارانتی خودروها وجود دارد باید اصلاح و قوانین جدیدتری برای آن نوشته شود. قوانین سختگیرانه تری برای تکریم مشتری و حمایت از حقوق مصرف کننده در صنعت خودرو مورد نیاز است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.