چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ایجاد شرکت های واسطه صادراتی محصولات دانش بنیان
ایجاد شرکت های واسطه صادراتی محصولات دانش بنیان

رعایت قانون کپی رایت حضور در بازارهای بین المللی را مقرون به صرفه خواهد کرد

ایجاد شرکت های واسطه صادراتی محصولات دانش بنیان

به گفته مجتبی شریعتی نیاسر معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با فعالیت ۵ هزار و ۸۸۸ شرکت دانش بنیان، استقرار ۳ هزار و ۹۲ واحد فناور در پارکها، میزان صادرات محصولات دانش بنیان در سال‌های گذشته به ۲۳۰ میلیون دلار رسیده است. اما از آنجا که کل محصولات شرکت‌ها، دانش‌بنیان نیست، ممکن است صادرات کالای شرکت دانش‌بنیان یعنی کالایی که دانش‌بنیان شناخته نشده است نیز جزء آمار صادرات شرکت های دانش‌بنیان به شمار آید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این موضوع، آمار صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان را با خطا همراه می‌کند. به هر ترتیب با توجه یه اینکه دنیا، دنیای فناوری و کسب و کارهای نوین است توجه به شرکت های دانش بنیان و محصوالا تولید شده توسط آنان بسیار ضرورت دارد. در همین رابطه رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به آغاز فعالیت معاونت علمی ریاست جمهوری برای ایجاد شرکت‌های واسطه صادراتی در حوزه فناوری اطلاعات، شرط حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های فعال در حوزه آی‌تی را تشریح کرد. محمدرضا طلایی با اشاره به مساعد شدن صادرات محصولات نرم افزاری و حضور شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات در بازارهای بین المللی اظهار کرد: طی یک سال گذشته با توجه به افزایش نرخ ارز، اگر شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات یا استارت آپهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات، خودشان را به سطحی برسانند که استاندارهای بین المللی از جمله قانون کپی رایت را رعایت کنند، این شرایط برای حضور بهتر شرکت های ایرانی در بازارهای بین المللی مقرون به صرفه تر شده و شرایط برای صادرات محصولات این شرکت‌ها مساعدتر شده است.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: سال‌ها است که قوانین مربوطه برای صادرات نرم افزار تصویب شده و حمایت های لازم انجام گرفته و کمک هایی نیز انجام شده است و در اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار هم آمارهایی از صادرات محصولات این حوزه داشته‌ایم ولی متاسفانه قوانین و مقررات فعلی در حوزه صدور پروانه صادراتی یا معافیت های مالیاتی با حوزه فعالیت های صادرات «آی تی» به ویژه بخش نرم افزار و محتوی دیجیتال همگن نیست و استانداردهای لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه ما باید از طریق دفاتر ایرانیان خارج از کشور، فعالیت شرکت های نرم افزاری و شرکت های فعال در بخش فناوری اطلاعات را گسترده‌تر کنیم گفت: این یک واقعیت است که استارت‌آپ‌ها باید دید خودشان را از مارکت و بازارهای داخلی به سمت مارکت‌های بین المللی گسترش دهند و دستگاه های دولتی و معاونت علمی نیز گام های اولیه را برای حمایت از حضور این شرکت‌ها در بازارهای جهانی برداشته‌اند. طلایی خاطرنشان کرد: گرچه هنوز تسهیلات مالی تشویقی برای صادرات در حوزه فناوری اطلاعات درنظر گرفته نشده ولی ارائه آموزش لازم و تدوین قوانین مناسب، می تواند انگیزه فعالیت این شرکت ها در بازارهای بین المللی را ارتقاء دهد. به گفته عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، هم اکنون معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد شرکت های واسطه صادراتی یا مدیریت صادرات در این بخش فعالیت‌هایی را آغاز کرده است.

تسهیلات مالی تشویقی برای صادرات دانش بنیان ها

رحیم زارع، نماینده مجلس

با توجه به اینکه لزوم پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه مدنظر سیاست های اقتصاد مقاومتی است تاکید این است که حمایت های اقتصادی برای تقویت شرکت های دانش بنیان افزایش یابد. امروز واردات حجم بسیار زیادی دارد که با میدان دادن به شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوین می توان تولید این کالاهای وارداتی را در دستور کار قرار دارد و در مدتی هر چند طولانی وابستگی به این حجم از واردات را کاهش داد. امروز اقتصاد نوآور حرف اول را در جهان می زند و هر قدم عقب ماندگی می تواند سالهای سال وقت برای جبران آن بگیرد. بدین ترتیب با ظرفیت و پتانسیلی که در کشور وجود دارد می توان برای ارتقا عملکرد و کیفیت محصولات تولید شده توسط این شرکت ها وارد میدان شد. امروز سرمایه های انسانی و نخبگان ایرانی حرف اول را در تمام جهان می زنند بنابراین بهتر این است که از این ظرفیت در کشور خودمان و برای اعتلای اقتصاد ایران استفاده شود. ارتقا و حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها منجر به تقویت بازارهای صادراتی این محصولات خواهد شد. البته در کنار این موضوعات نباید نقش مشوق های صادراتی را نادیده گرفت. مشوق ها و جوایز صادراتی می تواند در عملکرد این شرکت ها برای دستیابی به بازارهای بین المللی نقش موثری داشته باشد.

اگر دولت با سازوکارهایی، زمینه معرفی محصولات و برقراری ارتباط بین مسئولان کلان و تصمیم گیر با شرکت های دانش بنیان را فراهم کند این عامل می تواند به یک ظرفیت موثر در شناسایی محصولات شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوین تبدیل شود. مشکل بازاریابی برای محصولات در شرکت های دانش بنیان نوپا بیشتر از شرکت های با سابقه وجود دارد که به همین دلیل شرکت های نوپا بیشتر به حمایت دولت نیازمند هستند. به طور کلی ظرفیت دستیابی به بازارهای صادراتی در شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های ایرانی وجود دارد و دولت باید هم از جهت مقررات‌گذاری و هم از نظر سیاست گذاری شرایط  را تسهیل کند. به این صورت که مشوق‌های فعالیتی از جمله معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌ها در نظر بگیرد و راه را برای حضور در بازارهای بین المللی هموار سازد.

همچنین مطالعه کنید:

برنامه اجرایی اقتصاد دریا محور در سه بخش نهایی شد/تکمیل ۱۳۰ هزار مسکن مهر در دولت مردمی

به گزارش کسب و کار نیوز ، «علی بهادری جهرمی»سخنگوی دولت در مقدمه نشست خبری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.