چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / هزینه های کلان حیات شبانه پایتخت
هزینه های کلان حیات شبانه پایتخت

پلیس: صنوف در صورت فعالیت بیش از ۱ بامداد نیاز به مجوز دارند

هزینه های کلان حیات شبانه پایتخت

دامنه فعالیت اکثر کلان‌شهرهای دنیا تنها محدود به ساعات روز نیست. در پایتخت‌های جهان و کلان‌شهرها از طریق فعالیت‌ها و عملکردهایی متناسب با هر شهر زندگی در شب‌ها نیز جریان دارد. در همین ارتباط زیست شبانه یا همان حیات شبانه یکی از طرح‌هایی بود که طی دو سال اخیر از سوی برخی از اعضای شورای شهر تهران ارائه شد و در مقاطعی نیز به اجرا درآمد، حتی در اردیبهشت ماه امسال نیز در چند نقطه از تهران این طرح به شکل پایلوت اجرا شد، اما به نظر می‌رسد که اجرای دائمی مصوبه شورای شهر تهران حداقل نیازمند تأمین سه شرط اصلی پلیس باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با پایان ماه مبارک رمضان ساعت کار اصناف در پایتخت به حالت اول خود بازگشت و جان گرفتن طرح حیات شبانه به گفته رئیس پلیس پایتخت، منوط به تامین سه شرط است که هنوز اقدامی در این خصوص انجام نشده است. فرمانده انتظامی تهران بزرگ، درباره ادامه طرح حیات شبانه تهران پس از پایان ماه مبارک رمضان اظهارکرد: در ماه رمضان برخی از صنوف تا هنگام سحر و قبل از اذان صبح فعالیت داشتند اما با پایان ماه رمضان ساعت کار اصناف به حالت عادی بازگشته است. وی درباره اینکه بنا بود پیش از این طرح حیات شبانه پس از پایان ماه رمضان نیز در تهران ادامه داشته باشد، خاطرنشان کرد: ما در جلسات مربوط به حیات شبانه حضور داشتیم و اعلام کردیم که اگر قرار است اقدامی در این زمینه انجام شود باید سه امر مهم مورد توجه قرار بگیرد و در همین راستا اعلام کردیم که باید تمهیداتی برای امنیت فروشندگان و مردم در نظر گرفته شود.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه باید پیوست انتظامی، ترافیکی و امنیتی برای این طرح تعریف کنیم، تصریح کرد: تاکنون این اتفاق رخ نداده است و چنین پیوستی ارائه نشده است، اما اگر این به شروط و مسائل توجه شود پلیس مخالفتی با این طرح نخواهد داشت. رحیمی درباره اینکه آیا ساعت کار فعلی صنوف تا ساعت یک بامداد است، گفت: برخی از صنوف که کاربریشان اجازه فعالیت تا ساعت یک بامداد را به آنان می‌دهد می‌توانند تا این ساعت فعالیت کنند، اما لازم است که قبل از آن هماهنگی‌های لازم را با صنف مربوطه و پلیس انجام دهند و مجوزهای لازم را دریافت کنند. به هر ترتیب استفاده از پتانسیل‌های زیست شبانه برای بازآفرینی هویت شهری، توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فراغتی شهر و سرزندگی شبانه شهر برای شهری مانند تهران ضرورتی غیر قابل انکار است. از سوی دیگر امروزه سبک زندگی شهری سبب شده دامنه فعالیت شهروندان تا پاسی از شب ادامه می‌یابد و به این ترتیب زیست شبانه تبدیل به قسمتی از زندگی شهری شده است از این‌رو اهمیت موضوع برای ساماندهی دو چندان شده است.

تهران نیازمند زیست شبانه است

داود محمدی، نماینده مجلس

حیات شبانه یا همان زیست شبانه که در اکثر کشورهای دنیا و بخصوص کلان شهرها اجرا شده یکی از ضروریات درآمدزایی در پایتخت است. با ادامه فعالیت فروشگاهها و رستوران ها و به طور کلی اصنافی که مشاغل آنها برای حیات شبانه مناسب است موجی رشد درآمدزایی هم برای واحد صنفی مورد نظر و هم برای پایتخت به روش های گوناگون خواهد شد. در ماه رمضان با زیست شبانه پایتخت مشاهده شد که استقبال از این پدیده بسیار خوب و مناسب است. رستوران ها و مشاغلی که در این ساعات از شب می توانند فعالیت کنند با استقبال مردم و مشتریان روبرو بوده اند. اگر این امر پس از اتمام ماه رمضان نیز ادامه پیدا کند رونق در کلان شهر تهران افزایش خواهد یافت. هم چنین از طرفی دیگر به گردشگری هم کمک بسیاری خواهد شد. اگر ما به این موضوع اهمیت دهیم بحث گردشگری شبانه نیز احیا می‌شود. موضوعی که امروز در خیلی از کشورهای توسعه‌یافته که جذب گردشگر دارند در منظر شبانه بسیار مهم است. شهرهای تاریخی و تفریحی که قرمت آنها به سالیان سال قبل بازمی گردد در ایران پتانسیل پذیرش گردشگران را دارد و می توان از نورپردازی شب در این اماکن برای بازدید گردشگران درآمدزایی کسب کرد. به طور کلی نورپردازی یکی از مولفه های زیبایی شهرها در شب و اماکن تفریحی و تاریخی است. در شهرهای بزرگ بخصوص در تهران ظرفیت استفاده از این امکانات بسیار بالاست و همانطور که مشاهده شد در ماه رمضان بسیاری از مردم در اماکن تفریحی و دیدنی تهران حضور مستمر داشتند.

بنابراین طرح حیات شبانه پایتخت اقدام مثبتی است که به ویژه برای ایام گرم سال می‌‎تواند مزایای مختلفی برای شهر تهران داشته باشد. البته باید زیرساخت‌های لازم برای مهم فراهم شود و اگر این اقدام به صورت مناسب و درست و به هنگام انجام نشود، مشکلات خودش را نیز به دنبال خواهد داشت. تامین امنیت و ایمنی شهروندان و اصناف فعال در طول شب باید مورد بررسی قرار بگیرد. باید با نیروی انتظامی وارد همکاری و تبادل نظر شد تا برای هر چه بهتر اجرا شدن این طرح تلاش شود. تهران نیازمند حیات شبانه است و در این زمینه دستگاه‌‎های متولی از جمله نیروی انتظامی باید همراهی لازم را داشته باشند. اگر زندگی در شب جریان داشته باشد به طور حتم امنیت نیز افزایش خواهد یافت در حالی که در تاریکی مطلق شاهد افزایش جرم و جنایت و هنجار شکنی ها هستیم. اما وقتی خیابان‌ها در شب نیز مانند روزها روشن باشند و زندگی در آنها جریان داشته باشد دیگر این افراد نمی‌توانند در انظار عمومی خطاهای آن چنانی انجام دهند. بنابراین کارگروهی باید برای بررسی این پدیده تشکیل شود و تمام نهادهای ذی ربط در آن حضور پیدا کنند و با مطرح کردن ایده ها و طرح ها در این زمینه پایتخت را برای هر چه بهتر و دیدنی تر شدن آماده سازند. البته نباد این موضوع را فراموش کرد که زنده نگاه داشتن پایتخت در طول شبانه روز می تواند متحمل هزینه های کلانی شود که در این زمینه نیز همکاری دستگاههای مرتبط ضرورت دارد. به هر ترتیب تهران نیز همانند دیگر کشورهای جهان دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که باید با تأمین زیرساخت‌های اصولی از آنها بهره برد.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.