صفحه اصلی / اسلایدر / خودرو روی مدار ریزش قیمت
خودرو روی مدار ریزش قیمت

کاهش قیمت در خودروهای داخلی به مرز 22 میلیون تومان رسید

خودرو روی مدار ریزش قیمت

در ماه‌های گذشته با افزایش قیمت‌ انواع خودروها کسی تمایل به فروش خودرو نداشت اما امروز روند کاهشی قیمت‌ها عاملی شده تا فروشنده در بازار باشد اما خبری از مشتری نیست. بازار امروز خرید و فروش خودرو نسبت به هفته گذشته همچنان با روند کاهشی قیمت‌ها روبه‌رو است. البته یکی از مؤثرترین دلایل این کاهش قیمت ها را باید رکود معاملات در بازار دانست چرا که به اعتقاد فروشندگان خودرو کمتر مشتری در بازار دیده می‌شود و همه به امید کاهش قیمت دست از خرید کشیده‌اند. معاون اول رییس جمهوری نیز در این رابطه با بیان اینکه مدیریت بازار خودرو با ساماندهی تقاضای واقعی و افزایش تولید خودرو انجام شود، گفت: قیمت گذاری خودرو باید در چارچوب سیاست‌های دولت و ستاد تنظیم بازار باشد. جهانگیری با بیان اینکه مدیریت بازار خودرو با ساماندهی تقاضای واقعی و افزایش تولید خودرو انجام شود، تاکید کرد: قیمت گذاری خودرو باید در چارچوب سیاست‌های دولت و ستاد تنظیم بازار باشد.

شایلی قرائی

در حال حاضر کاهش قیمت در خودروهای داخلی به مدار۲۲میلیون تومان رسیده است به نحوی که قیمت ساندرو استپ‌وی از ۲۰۵ میلیون به ۱۹۰ میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتومات از ۱۷۹ میلیون  به ۱۶۸ میلیون تومان، پژو۴۰۵ از ۸۳ میلیون به ۷۸ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس از ۸۶ میلیون به ۸۳ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ ۲ از ۹۶ میلیون به ۸۶ میلیون تومان ، H30  از ۱۵۰ میلیون تومان به ۱۲۸ میلیون تومان و پژو ۲۰۶تیپ ۵ از ۱۱۶ میلیون به ۱۰۴ میلیون تومان رسیده است.

نکته جالب اینجاست که تا ماه‌های گذشته با افزایش قیمت‌ انواع خودروها کسی تمایل به فروش خودرو نداشت اما امروز روند کاهشی قیمت‌ها عاملی شده تا فروشنده در بازار باشد اما خبری از مشتری نیست. فروشندگان خودرو معتقدند همچنان عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروساز به کندی انجام می‌شود اما بسته شدن سایت های فروش خودرو و آگهی های غیر منطقی در فضای مجازی باعث شده تا نرخ های خلاف واقع خودرو در بازار عنوان نشود. یکی از فروشندگان خودرو در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می‌گوید: بازار در شوک کاهش قیمت‌ها و کسی به روشنی دلیل این موضوع را نمی داند البته افزایش قیمت ها هم به صورت غیر منطقی بود و همه به دنبال چرایی این نابسامانی بازار بودند. وی با بیان اینکه برخی برای سود بیشتر چندین خودرو خریداری کرده و امروز نمی‌دانند باید چگونه آنها را بفروشند، افزود: اگر شوک جدیدی به بازار خودرو وارد نشود با روند کاهشی قیمت ها بازار خودرو به سمت ثابت و رونق معاملات پیش خواهد رفت.

آرامش روانی موقتی در بازار خودرو

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران

در بازار خرید و فروش خودرو شاهد ریزش قیمت ها هستیم تا جایی که برخی خودروها کاهش قیمتی را تا ۲۲ میلیون تومان تجربه کرده اند. همانطور که دلالی زیادی برای افزایش قیمت خودروها وجود دارد برای این ریزش قیمت ها هم می توان دلایلی را ذکر کرد. کاهش قیمت ارز، حذف قیمت ها از سایت های خرید و فروش خودرو در فضای مجازی و احتمال بازگشت شورای رقابت به بازار خودرو سبب کاهش قیمت‌ خودرو شده است. در شرایط کنونی درج قیمت ها و تغییر لحظه ای آنها در فضای مجازی نتیجه ای جز افزایش استرس برای مردم به دنبال ندارد و برداشتن قیمت ها از فضای مجازی توانست آرامش روانی موقتی برای مردم به ارمغان آورد. این روند در بازار خرید و فروش ادامه خواهد یافت چراکه در حال حاضر با وجود اینکه فروشنده در بازار زیاد است از خریدار خبری نیست و هنوز این قیمت ها برای بازار خودرو گران بوده و توانایی خرید وجود ندارد. این بدان معناست که خریداری برای خودرو در بازار وجود ندارد.

بنابراین انتظار می رود کاهش قیمت ها هم چنان ادامه پیدا کند. متاسفانه دیگر عاملی که موجی گرانی بی سابقه خودرو بخصوص خودروهای داخلی شد فعالیت دلالان و واسطه هایی است که از شرایط بازار به نفع خود استفاده کردندو در بازار خودرو افرادی وجود دارند که به لیدرهای بازار شهرت دارند و به قیمت ها را تعیین می کنند. نفوذ این افراد آنقدر در بازار خرید و فروش خودرو زیاد است که به آنها لیدرهای بازار می گویند و این افراد هستند که بازار خط می دهند. هم چنین اگر از همان ابتدای فعالیت سایت های خرید و فروش خودرو با درج قیمت های دلبخواهی مقابله می شد امروز درگیر مشکلات فعلی نبودیم. مشکل اصلی صنعت خودرو، تولید و قیمت گذاری نادرست است و وقتی قیمت گذاری صحیح نباشد، عده ای به دنبال سودهای بادآورده و تضمین شده به دلالی روی می آورند. به عبارتی شاید تحریم ها و گرانی نرخ ارز از عوامل گران شدن خودرو باشند اما عموال داخلی و یا همان تحریم های داخلی نیز مزید بر علت شده اند تا بازار را از حالت معمول خود خارج کنند.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.