صفحه اصلی / استان ها / موزه‌ها چقدر در گردشگری اصفهان تاثیر دارند؟
موزه‌ها چقدر در گردشگری اصفهان تاثیر دارند؟
عمارت تیموری - موزه تاریخ طبیعی اصفهان

نتایج بررسی‌های یک پایان‌نامه،

موزه‌ها چقدر در گردشگری اصفهان تاثیر دارند؟

کسب و کار نیوز:نتایج یک تحقیق در اصفهان بر اساس اظهارات جامعه‌های آماری نشان می‌دهد که بین وضعیت فعلی گردشگری شهر اصفهان و توان موزه‌ای شهر اصفهان فاصله زیادی وجود دارد و نیازمند تغییر نگرش و استفاده بیشتر از توان بالقوه موزه‌های این شهر است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محسن احمدی کافشانی-دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جغرافیا برنامه ریزی توریسم در پایان نامه خود به بررسی “نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری شهر اصفهان” پرداخت.
مطابق با این پژوهش، امروزه صنعت گردشگری که سطح بالایی از توسعه را برای بخش‌های اقتصادی اکثر کشورها در سطح جهان فراهم ساخته است، به عنوان بخش یا پایه توسعه اقتصادی دیده می‌شود. در این میان ویژگی یا ویژگی‌های منابع گردشگری مقصد است که مردم را برای فعالیت‌های گردشگری به سوی مقصد هدایت می‌کند. موزه‌ها یکی از این منابع محسوب می‌شود که در صورت برنامه ریزی مدون و کارآمد می‌تواند پویایی مقصدی را به اوج توسعه زیرساختی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برساند.
هدف از پژوهش، بررسی نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری شهر اصفهان است. این پژوهش از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف، از نوع پژوهش‌های کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، کتابخانه‌ای و میدانی است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (شامل فراوانی، انحراف معیار و میانگین ) و آمار استنباطی (آزمون T تک نمونه‌ای و خی دو) استفاده شده است.
در این تحقیق، ۳۸۴ گردشگر بازدید کننده از موزه‌های شهر اصفهان و ۳۰ کارشناس و مسئول گردشگری شهر اصفهان انتخاب شدند.
نتایج توصیفی و استنباطی پژوهش نشان می‌دهد که موزه‌های تاریخی اصفهان توان بالقوه‌ای در جذب گردشگر دارند. همچنین نتایج پژوهش نشان می‌دهد که جامعه آماری گردشگران و کارشناسان با توجه به توان و پتانسیل موزه‌ای شهر اصفهان تاکید بر ایجاد موزه ملی و بزرگ در شهر اصفهان در جهت جذب گردشگر را دارد.
همچنین ایجاد زیرساخت‌ها و رعایت استاندارهای جهانی در موزه‌ها نقش حساسی در جذب گردشگران به شهر اصفهان ایفا می‌کند. بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شد که گردشگران بازدید کننده، از وضعیت فعلی موزه‌های شهر اصفهان رضایت نداشته و موزه‌ها را از نظر زیرساخت‌ها، کمیت و کیفیت خدمات، همگامی با فناوری روز دنیا، همگامی با استانداردهای جهانی، نورپردازی و چیدمان اشیا دارای ضعف می‌دانند که نیازمند تأمل و برنامه ریزی از سوی مسئولان امر است.
در نهایت نتایج پژوهش نشان می‌دهد که هر چند شهر اصفهان از نظر گردشگری موزه‌ها، دارای توان و پتانسیل بالایی است، اما تا کنون از سوی مسئولان، برنامه و طرح کارآمدی در جهت استفاده از این توان برای رشد و توسعه صنعت گردشگری در شهر اصفهان صورت نگرفته است. به عبارتی بر اساس اظهارات جامعه آماری بین وضعیت فعلی گردشگری شهر اصفهان و توان موزه‌ای شهر اصفهان فاصله زیادی وجود دارد.
به گزارش ایسنا، این پایان نامه با راهنمایی دکتر احمد خادم الحسینی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد دفاع شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.