صفحه اصلی / سرخط خبرها / ساخت لوح مینای نقاشی گل و مرغ به سبک قاجار
ساخت لوح مینای نقاشی گل و مرغ به سبک قاجار

ساخت لوح مینای نقاشی گل و مرغ به سبک قاجار

کسب و کار نیوز :در راستای حفظ ، احیا و اشاعه هنرهای سنتی ایران ، لوح مینای نقاشی طرح گل و مرغ به سبک قاجار توسط مریم مسگریان هنرمند کارگاه مینای گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ساخته شد .

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری, سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه امروز «شنبه »با اعلام این خبر گفت : نقاشی گل و مرغ از جمله نقوش بکار رفته در هنر مینای نقاشی است که نمونه های ارزنده ای از آن در گنجینه هایی چون کاخ گلستان ، موزه جواهرات ملی ایران و مجموعه های خصوصی ایران موجود است .
او با بیان اینکه در عصر قاجار مینای نقاشی ، هنری مورد توجه دربار و ارزنده بوده است افزود :اما در دوره کنونی ، معدود هنرمندانی به این تکنیک آشنا بوده و به آن می پردازند.
شریف زاده اظهار داشت :عدم دسترسی به منابع مکتوب که به ویژگیها و دانش فنی این هنر پرداخته باشد ، اهمیت تحقیق و مطالعه در این هنر فاخر را نشان میدهد.
وی بررسی نقوش بکار گرفته شده در مینا کاری آن دوران ، نحوه اجرای اثر و در نهایت ثبت دستاوردها در احیاء، حفظ و اشاعه این هنر را هدف این طرح عنوان کرد .
او گفت : در اجرای این اثر ، شناخت اصول طرحی گل و مرغ ، رنگ شناسی و اجرای صحیح تکنیک پرداز در نقاشی مینایی به شیوه قاجار ، تثبیت رنگ ها در دمای پخت مناسب و تلفیق دو سبک از شیوه های مینا کاری (مینای نقاشی و خانه بندی )مد نظر بوده است .
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه افزود :در این اثر ، پلاک بیضی شکل مسی به ابعاد ۸در ۱۰سانتی متر با تکنیک پرداز به شیوه نقاشی مینایی دوره قاجار با طرح گل و مرغ در مرکز اثر و روش مینای خانه بندی جهت ساخت شش قطع در حاشیه لوح بکار برده شده است.
او افزود :در طراحی این قطعات نیز از نقوش رایج دوران قاجار نظیر اسلیمی و ختایی استفاد و پس از مراحل نهایی اجرای آن ، بر روی قطعه چوبی با حاشیه منبت به ابعاد ۳۰در ۳۷سانتی متر نصب شد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.