صفحه اصلی / اسلایدر / بازار راکد مشاغل فصلی
بازار راکد مشاغل فصلی

«کسب و کار» بررسی می کند

بازار راکد مشاغل فصلی

در حالی که همه ساله در فصل بهار و تابستان زمینه مناسبی برای ایجاد مشاغل فصلی و اشتغالزایی از مسیر این مشاغل برای متقاضیان کار ایجاد می‌شود، امسال تحت تاثیر رکود و شرایط ناپایدار اقتصادی هم تعداد این مشاغل کم رنگ‌تر شده و هم متقاضیان برای پیدا کردن این مشاغل دشواریی‌هایی دارند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، در حالی که همه ساله در فصل بهار و تابستان زمینه مناسبی برای ایجاد مشاغل فصلی و اشتغالزایی از مسیر این مشاغل برای متقاضیان کار ایجاد می‌شود، امسال تحت تاثیر رکود و شرایط ناپایدار اقتصادی هم تعداد این مشاغل کم رنگ‌تر شده و هم متقاضیان برای پیدا کردن این مشاغل دشواریی‌هایی دارند.
در بخش‌های ساختمانی با توجه به رکود حاکم بر بازار و همچنین در بخش‌های کشاورزی با بروز سیل و خسارتی که به کشاورزان در برخی از استان ها ایجاد شده، این موضوع قابل مشاهده است و دسترسی به مشاغل فصلی را برای عده‌ای از کارگران را دشوار کرده است. بر همین اساس برعکس سال‌های گذشته که بازار داغی برای این مشاغل وجود داشت، امسال این مشاغل از رونق همیشگی خود افتاده است و کارگران و متقاضیان این مشاغل بیش از همیشه دغدغه پیدا کردن شغل دارند.
اما به عقیده کارشناسان دولت می تواند این مسئله را با ظرفیت‌هایی که در برخی از بخش‌ها وجود دارد، حل کند. از جمله این ظرفیت‌ها در بخش کشاورزی و دام‌پروری نهفته است.
در حال حاضر افت شدید قدرت خرید مردم و رکودی که در بازارهای مختلف به وجود آمده، بر انگیزه صاحبان کسب و کارها برای جذب نیروی کار در برخی از مشاغل فصلی، تاثیر گذاشته است. به اعتقاد کارشناسان به دلیل سیاست‌های نادرست نیز بسیاری از مشاغل خدماتی از میان رفته و برخی نیز کاذب است.
این مسائل البته بیش از همه کارگران فصلی را دچار چالش کرده است که با دغدغه پیدا کردن شغل با حقوق مکفی دست و پنجه نرم می‌کنند. از آنجایی که کارگران فصلی از کمترین مزایا چه از نظر دستمزدی و بیمه‌ای برخوردارند، موضوع حادتر می‌شود. در حال حاضر عدم امنیت شغلی، حقوق های ناچیز و همچنین دغدغه پیدا کردن شغل، مهم‌ترین چالش های کارگران فصلی و متقاضیان مشاغل فصلی است.
حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار
محدودیت در مشاغل فصلی
بی‌ثباتی‌های اقتصادی، گرانی و نوسانات نرخ ارز تاثیر مستقیمی روی بازار کار کشور به طور کلی داشته که به تبع آن مشاغل فصلی را دچار محدودیت کرده است. در بخش‌های ساختمانی به شدت دچار رکود شدیم در حالی که پیش از این رونق حاکم بود. اما در حال حاضر و پس از رکودی که طی دو سه سال اخیر در این بخش ایجاد شده است، مشاغل وابسته به آن نیز کاهش پیدا کرده و همچنین سیل و خسارت‌های حاصل از آن به کشاورزی و مشاغل وابسته به آن صدمه وارد کرده است. اما دولت می‌تواند از فرصت سیل و بارش‌های فراوان باران که در مدت گذشته اتفاق افتاد برای رونق مشاغل مربوطه کمک بگیرد. قسمت‌هایی که زیر آب رفته منابع آبی ویژه‌ای دارد که می‌تواند شرایط کشاورزی را شکوفا و ظرفیت‌های اشتغال آن را افزایش دهد. طی این سال‌ها یعنی در طول ۱۰ و ۱۵ سال گذشته دچار خشکسالی بودیم. در حالی که بارش‌های اخیر شرایط استثنایی را برای کشاورزی و دام‌پروری و توسعه مشاغل مروبط به آبزیان ایجاد کرده که به همکاری دولت و آموزش به مردم، زمینه شکوفایی مشاغل فصلی مرتبط فراهم خواهد بود. بر همین اساس در صورتی که به این بخش‌ها وارد شود و با توسعه دام پروری و کشاورزی نزدیک به ۴۰ و ۵۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد.
شکوفایی این مشاغل هم نیاز به اشتغال‌زایی را تامین می‌کند و هم نیاز مردم به کاهش قیمت محصولاتی مثل میوه و گوشت که به تبع اثر آن در کاهش نرخ تورم و به طور کلی اقتصاد محسوس خواهد بود. البته با توجه به افت درآمد مردم تعدا مسافران داخلی کاهش یافته و بخش گردشگری نیز تا حدودی راکد مانده است. هزینه های حمل و نقل، هزینه رستوران‌ها و .. مجال تفریح را از خیلی خانواده‌ها گرفته است اما همین شرایط به شرطی که دولت بخواهد، قابل تغییر است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.