صفحه اصلی / اسلایدر / مقاومت بورس در برابر ریزش قیمت ها
مقاومت  بورس در برابر ریزش قیمت ها

«کسب و کار» تاثیر تحریم جدید صنعت پتروشیمی بر بازارهای مالی را بررسی می کند

مقاومت بورس در برابر ریزش قیمت ها

اعلام خبر تحریم پتروشیمی فارس و 39 شرکت زیرمجموعه آن از سوی وزارت امور خارجه آمریکا ، تاثیر منفی‌ای بر بازار سرمایه گذاشته و شاخص بورس را منفی کرده است. این در حالیست که سکه با افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روز کاری قبل در قیمت 4 میلیون و 615 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 493 هزار تومان معامله شده وطلای ۱۸عیار هم به ۴۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. برعکس این بازارهای مالی اما شاخص بورس 95 واحد افت داشته است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، اعلام خبر تحریم پتروشیمی فارس و ۳۹ شرکت زیرمجموعه آن از سوی وزارت امور خارجه آمریکا ، تاثیر منفی‌ای بر بازار سرمایه گذاشته و شاخص بورس را منفی کرده است. این در حالیست که سکه با افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روز کاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۹۳ هزار تومان معامله شده وطلای ۱۸عیار هم به ۴۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. برعکس این بازارهای مالی اما شاخص بورس ۹۵ واحد افت داشته است.
در بازار سرمایه کلیت شرایط بازار و هیجانات موجود سبب شد شاخص بازار شناور برخلاف شاخص کل ۲۸۸ واحد رشد کند و تا رقم ۲۵۶ هزار و ۸۹۲ واحدی بالا رود.شاخص بازار اول نیز با رشد ۲۸ واحدی مواجه شد، اما شاخص بازار دوم ۶۴۰ واحد کاهش پیدا کرد. همچنین آیفکس با ۱۴ واحد کاهش مواجه شد و به رقم ۲۸۹۶ واحدی رسید.
به گفته کارشناسان تاثیر این تحریم بر بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه مقطعی است و سهام‌داران باتجربه تحت تاثیر چنین خبرهایی قرار نمی‌گیرند. در حالی که شاید افت شاخص بورس پس از اعلام این خبر تحت تاثیر رفتارهای هیجانی برخی از سهام‌داران تازه کار رخ داده باشد.
از آنجایی که هلدینگ خلیج فارس ۴۰ درصد ظرفیت تولید و ۵۰ درصد ارزش صادرات صنعت پتروشیمی ایران را در اختیار دارد و ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال گذشته بیش از ۱۴ میلیارد دلار بوده که معادل ۳۲ درصد صادرات غیرنفتی ایران است، تحریم آن خطر جدی ای برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند اما کارشناسان معتقدند اعمال این تحریم به آن صورت که به حذف پتروشیمی‌ها از بازار منتهی شودف میسر نیست و اصلا این تحریم‌ها نمی تواند، اعمال شود. طبق برخی از بررسی‌ها کشور ما به دلیل داشتن ذخایر فراوان گاز پتانسیل‌های بسیار زیادی برای تولید محصولات پتروشیمی دارد و به صورت سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن محصولات تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی به بیش از ۶۰ کشور صادر می‌شود. بنابراین با توجه به سهم عظیم صنعت پتروشیمی در کشور در صادرات محصولات پتروشیمی، جایگزین کردن محصولات پتروشیمی ایران با تولیدات دیگر کشورها ساده به نظر نمی‌رسد.
مهدی طهانی، کارشناس بازار سرمایه
تاثیر تحریم پتروشیمی ها بر بورس گذرا است
برخلاف آنچه که برخی‌ها می‎گویند، تحریم پتروشیمی‌ها بر بازار سرمایه تاثیری ندارد. شاید آنچه در حال حاضر در بازار سرمایه مشاهده می‌شود، تحت تاثیر رفتارهای هیجانی برخی از سهام‌داران باشد که معمولا در برابر هر اتفاق سیاسی ای چنین واکنشی دارند و در صف فروش سهام می‌ایستند. در حالی که سهامداران بزرگ چنین رویه‌ای ندارند. اما از آنجایی که موضوع تحریم پتروشیمی‌ها چیز تازه ای نیست و از قبل هم بوده و پتروشیمی‌ها در لیست تحریم بودند، این مسئله تاثیری به شدت گذرا بر بازارهای مالی و از جمله بورس دارد. البته نه فقط پتروشیمی‌ها بلکه برخی از آدم‌ها و کل اقتصاد هم در لیست تحریم قرار گرفته‌اند. بنابراین تنها تاثیری که دیده می‌شود تاثیر روانی این موضوع بر بازارهای مالی بوده است که به دلیل نگرانی از افزایش نرخ دلار ایجاد شده است در حالی که نرخ دلار تحت تاثیر این موضوع قرار نگرفته است و جای نگرانی بابت افت شاخص تحت تاثیر این مسئله، طی روزهای آینده نیست.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.