به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، به گفته دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال در فاز اول این طرح دانش آموزان دختر با مسائل کارآفرینی و فناورانه بیشتر آشنا میشوند.
«مهدی محمدی» دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال در سازمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این تفاهم سه جانبه توضیحات بیشتری میدهد و میگوید:
«تفاهمنامه فعلی تمرکز روی توسعه کارآفرینی دیجیتال در دانش آموزان دختر دارد و قرار است ایونت های مخصوصی در شهرستان ها برای این دانش آموزان و در مدارس آنها برگزار بشود. در این ایونت های دو سه روزه محیطی شبیه به استارتاپ ویکند را خواهیم داشت با این تفاوت که ایونتهای ما بیشتر اهداف آموزشی دارد. دو هدف اصلی ما آشنایی دانش آموزان با فناوریهای جدید همچون هوش مصنوعی و همچنین آموزش کار آفرینی در حوزه کسبوکارهای دیجیتال و اینترنتی است. متاسفانه در این حوزهها برای دانش آموزان کم کاری شده است و میخواهیم محرکی مفید برای این قشر باشیم.»
مربیان این دانش آموزان از افراد موفق و حاذق اکوسیستم استارت آپی کشور هستند که اکثر آنها در قالب مسئولیتهای اجتماعی در این ایونتها به عنوان مربی شرکت کردهاند و هزینهای دریافت نکردهاند. به گفته محمدی در این طرح بیشتر گروه محصل در متوسطه اول هدف قرار گرفتهاند چرا که گروه متوسطه دوم درگیر کنکور هستند.
محمدی میگوید تاکنون شش جلسه در شهرستانها برگزار شده؛ شهرهایی مثل طبس و اسلامشهر و سمنان و کرمان و چابهار میزبان این جلسات بودند. محمدی باور دارد که این ایونت های ایده پردازی و تیمهای موفق شرکت کننده در آنها آنها میتوانند ظرفیتی جدید برای اکوسیستم فناوری کشور بسازند و تاکید دارد که این تفاهمنامه سعی در هرچه شکوفا شدن این استعدادها دارد:
«تیمهای شهرستانی برای اینکه بتوانند در شتابدهنده شهرهای بزرگ باشند با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و برای همین سعی داریم که یک شتابدهنده مجازی راه اندازی کنیم تا این مشکل برای آنها برطرف شود. خروجیها و تیمهای موفق ایونتها میتوانند در این شتابدهندههای مجازی باشند و ما خدمات منتورشیپ و هزینههای بذری را در اخیتار آنها قرار می دهیم تا بتوانند ایدههای خود را پردازش کنند.»
به گفته محمدی تاکنون برای بیست ایونت در ۲۰ استان کشور برنامه ریزی شده تا مجموعه ۶۰ تیم دانش آموزشی از این برنامهها خروجی پیدا کنند. محمدی امیدوار است که این تیمها بتوانند د ر شتابدهندههای مجازی ایدههای خود را دولوپ کنند. محمدی باور دارد که حوزه دانش آموزی در ایران کمتر به این موضوعات پرداخته و در بحثهای کارآفرینی و فناوریهای جدید زیاد پرداخته نشده است.
عضو هیات عامل در سازمان فناوری اطلاعات ایران از برنامههای جدیتر آینده معاونت علمی میگوید:
«در حال حمایت از دو پلتفرم نرم افزاری هستیم که برای کودکان زیر ده سال اصول کد نویسی را در قالب گیم آشنا میسازند. این پلتفرمها قوی هستند و بیزنیس مدل خودشان را خواهند داشت و ما در اجرایی شدن آنها کمک خواهیم کرد. همچنین قصد داریم برای تابستان جشنواره دانش آموزی دیجیتال راه اندازی کنیم تا مهارتهای دیجیتال قرن ۲۱ را به دانش آموزان در سراسر کشور آموزش دهیم.»