صفحه اصلی / اسلایدر / تکاپوی پتروشیمی ها برای کنترل نرخ ارز
تکاپوی پتروشیمی ها برای کنترل نرخ ارز

«کسب و کار» کاهش فاصله قیمت دلار در سامانه نیما و بازار آزاد را بررسی می‌کند

تکاپوی پتروشیمی ها برای کنترل نرخ ارز

دخالت بازارساز یعنی بانک مرکزی در نرخ گذاری ارز در سامانه نیما باعث شده خیلی از صادرکنندگان مطالبه افزایش نرخ ارز در سامانه نیما را داشته باشند که می‌تواند هم در بازگشت ارزهای صادراتی موثر افتد و هم در کاهش فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد، موثر باشد. اما بر اساس گزارش‌ها برخی از گروه‌های ذی نفع کماکان مانع از افزایش نرخ ارز در سامانه نیما می‌شوند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، دخالت بازارساز یعنی بانک مرکزی در نرخ گذاری ارز در سامانه نیما باعث شده خیلی از صادرکنندگان مطالبه افزایش نرخ ارز در سامانه نیما را داشته باشند که می‌تواند هم در بازگشت ارزهای صادراتی موثر افتد و هم در کاهش فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد، موثر باشد. اما بر اساس گزارش‌ها برخی از گروه‌های ذی نفع کماکان مانع از افزایش نرخ ارز در سامانه نیما می‌شوند.
از آنجایی که خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ نیما محاسبه می‌شود، این واحدها خودکنترلی برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز در سامانه را آغاز کرده‌اند و اکنون اجازه افزایش بیش از حد نرخ در سامانه نیما را نمی‌دهند؛ بلکه بیشتر تمایل دارند تا بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را که مجاز بوده‌اند در بازار آزاد و صرافی‌ها (خارج از سامانه نیما) عرضه کنند، را هم برای کنترل بیشتر نرخ در سامانه نیما به فروش برسانند.
با این حال خبرها حکایت از آن دارد که بازارساز حرکت خود را به سمت نزدیک شدن هر چه بیشتر نرخ بازار آزاد به سامانه نیما آغاز کرده است؛ این در حالی است که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هم که با نرخ نیما محاسبه می‌شود طی هفته‌های گذشته با افزایش مواجه بوده است.
طی ماه‌های گذشته ضرورت کاهش فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد مهم‌ترین مطالبه بخش خصوصی از دولت بوده است که البته با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد نیز میسر خواهد شد. با این وجود آنجا که امکان کاهش نرخ در بازار آزاد نیست، دخالت در نرخ گذاری ارز در سامانه نیما، مطرح می‌شود. بانک مرکزی همچنین با اقداماتی از جمله تشکیل بازار متشکل ارزی که وعده اجرای آن تا پایان خرداد داده شده است، نیز سعی در مهار التهابات ارزی دارد. با این حال نتیجه‌گیری از این موضوع بستگی به تحولاتی دارد که در این بازار خواهد افتاد. با این حال کماکام سوال اساسی این است که کاهش فاصله نیما با بازار آزاد از کدام طریق میسر و نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود؟

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.