چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / چتر حمایتی صنایع بزرگ بر سر دانش بنیان ها
چتر حمایتی صنایع بزرگ بر سر دانش بنیان ها

خریداران محصولات دانش بنیان خدمات لیزینگ با بهره ۹ درصد و بازپرداخت دو ساله دریافت می کنند

چتر حمایتی صنایع بزرگ بر سر دانش بنیان ها

چهار هزار شركت دانش‌بنيان در كشور فعالبت می کنند. برای اینکه مردم بتوانند اثرات مثبت شركت‌هاي دانش بنيان را در اقتصاد مشاهده كنند، صاحبان صنايع و شركت هاي بزرگ كشور باید به ظرفيت موجود در شركت هاي دانش بنيان داخلي توجه و اعتماد كنند. در حال حاضر مهم‌ترین برنامه ها باید در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، باید در این زمینه تلاش شود علاوه ‌بر تصویب قانون‌های حمایتی در حوزه بازارسازی و تعامل با بازار، بین این شرکت‌ها با شرکت‌های صنعتی و مصرف‌کنندگان نهایی، ارتباطاتی برقرار شود و این روابط با کمک تمام فعالان صنایع فلزی و معدنی، به‌طور روزافزون گسترش یابد. در این رابطه معاون صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: چاره‌ای جز اتصال شرکت‌های دانش بنیان به صنایع بزرگ نداریم. به گزارش صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر سیاوش ملکی فرد گفت: در صندوق نوآوری و شکوفایی با تمام ابزارها، تسهیلات و منابعی که در اختیار داریم دوشادوش بخش صنعت به ویژه صنعت خودرو حرکت می‌کنیم و از هرگونه اتصال و پیوند بین شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ دانش بنیان با صنعت خودروسازی حمایت می‌کنیم. معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: از جمله برنامه‌ها و محورهای اصلی فعالیت صندوق حمایت از به‌هم‌رسانی شرکت‌های دانش بنیان با صنایع بزرگ از جمله خودروسازی است. وی افزود: چاره‌ای نداریم جز اینکه شرکت‌های دانش بنیان را به صنایع بزرگ متصل کنیم. ملکی‌فر ادامه داد: یک زمانی خریدار برای تامین نقدینگی مورد نیاز برای خرید محصول دانش بنیان از صندوق وام می‌خواهد که در این راستا به خریداران، خدمات لیزینگ با بهره ۹ درصد به صورت بازپرداخت دو ساله اعطا می‌شود.

سیدمحمد صاحب‌کار خراسانی، رئیس مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این باره اظهار داشت: شرکت دانش‌بنیان شرکتی است که با انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه در کشور، تلاش می‌کند نتایج آن را تجاری‌سازی کند و به مرحله تولید کالا و خدمت برساند. این روند برخلاف دستورکار یک مرکز پژوهشی است که در آنجا وجود بازار برای کالا یا خدمات ارائه شده اهمیت چندانی ندارد. از این‌رو، مهم‌ترین شاخصی که برای تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان در کارگروه ارزیابی دنبال می‌شود، تجاری‌سازی محصول آن‌ها است. در سال ۹۷، درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است. در واقع می‌توان گفت این شرکت‌ها در حال حاضر سهم اندکی از اقتصاد کشور دارند. با این وجود، برنامه بلندمدت این است که به‌طور تصاعدی سهم آن‌ها توسعه پیدا کند. در حال حاضر مهم‌ترین مسئله این است که سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور ارتقا یابد و به همین جهت سهم آن‌ها نسبت به سایر بخش‌ها در حال گسترش است. به‎طور متوسط اگر سایر بخش‌ها در سال از رشد ۱۰ درصدی برخوردار هستند، شرکت‌های دانش‌بنیان سالیانه ۳۰ درصد رشد دارند؛ بنابراین در سال‌های آینده نسبت درآمد این شرکت‌ها به کل درآمد شرکت‌های کشور، رشد روزافزونی خواهد داشت.

ضرورت حمایت از دانش بنیان ها در رقابت با بخش دولتی و نیمه دولتی

حمید مهدوی، رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان

نگاه کسب و کارانه به شرکت های دانش بنیان ضعیف است و این شرکت ها را با چالش مواجه می کند. هم چنین این شرکت ها در برابر مقاومت بخش خصوصی و صنایع برای حمایت از آنها درگیر هستند. به عبارتی بخش خصوصی کماکان در پذیرش این کسی و کارها ضعیف است و باید برای حل این معضل تلاش ها بیشتر شود. اگر شرکت های دانش بنیان بتوانند از این مشکلات فارغ باشند سرعت رشد و توسعه آنها چندین برابر خواهد شد. این در حالی است که این کسب و کارها هنوز در کشور ما قوانین مناسب و مختص به خود ندارند. البته در چند سال اخیر قوانینی نوشته شده و در این رابطه شاهد بهبود قوانین هستیم اما در اجرای آنها مشکلات بیشتری وجود دارد. در این راستا و برای به دست آوردن جایگاه مناسب در بازارهای داخلی و خارجی باید تسهیلات بانکی کم بهره و اعتبارات پژوهشی به شرکت های دانش بنیان اختصاص پیدا کند تا این کسب و کارها در رقابت با بخش دولتی و نیمه دولتی، عقب نیفتند. هم چنین ضرورت دارد همکاری صنایع قدرتمند و شرکت های بزرگ برای حمایت از دانش بنیان ها افزایش پیدا کند.

البته این حمایت ها نباید مختص به شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها باشد. این نصف هدف مورد نظر است. خریداران محصولات دانش بنیان داخلی هم نیازمند دریافت تسهیلات هستند. این خریداران به دلیل اینکه بازارسازی برای محصولات این کسب و کارها دارند می توانند از تسهیلات کم بهره و مدت بازپرداخت طولانی بهره مند شوند. به هر ترتیب مهمترین راهکارها برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان، حمایت صنایع بزرگ و قدرتمند، بها دادن به بخش خصوصی و اجرای ساده تر و دقیق تر قوانین موجود است که باید برای تحقق کامل آنها تمام متولیان و سازمان ها وارد عمل شوند. تمام وزارتخانه ها و نهادها باید بخواهند که شرکت ها و بنگاه های قوی و مطرح اقتصادی با تولید با کیفیت داشته باشیم تا شرکت های دانش بنیان نیز توسط این شرکت ها و بنگاه های با پتانسیل حمایت شوند.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.