صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / فرصت تحریم برای رشد پارک های علم و فناوری
فرصت تحریم برای رشد پارک های علم و فناوری
?????????????????????????????????????????????????????????

شرکت های داخلی نیاز خود را با محصولات شرکت های دانش بنیان برطرف کنند

فرصت تحریم برای رشد پارک های علم و فناوری

پارك هاي علم و فناوري سهم مهمي در تغيير اقتصاد از مدل توسعه سخت افزاري به نرم افزاري دارند. این مراکز با پذیرایی و امکان استقرار به شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها فضایی را فراهم کرده اند که این کسب و کارها بتوانند در مسیر توسعه گام بردارند. اما مشکلاتی که بر سر راه این مراکز وجود دارد شاید در آینده عملکرد آنها را کندتر و ضعیف تر کند. تحریم ها نمونه ای از این مشکلات هستند که پار ک های علم و فناوری را نشانه رفته اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه «مهدی صفاری نیا» رییس پارک فناوری پردیس در رابطه به تاثیرپذیری پارک ها از تحریم ها گفت: هویت پارک فناوری با شرکت‌های آن شناخته می‌شود و تحریم می‌تواند مشکلاتی برای شرکت‌ها در داد و ستد مالی، تأمین تجهیزات و مواد اولیه از خارج کشور، تعریف همکاری‌های علمی و فنی رسمی با طرف‌های خارجی، صادرات محصولات و بعضاً اخذ مجوزهای بین المللی و شبیه آن ایجاد کند. البته این محدودیت‌ها برای پارک‌های فناوری نیست و برای عموم شرکت‌های تجاری و صنعتی می‌تواند صادق باشد اما نکته مهم اینکه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در پارک‌ها دارای اهمیت کمتری نسبت به شرکت‌های عادی است.

این مساله به این لحاظ است که اینگونه شرکت‌ها دارای توان فنی، مهندسی و طراحی بالایی هستند و عمده نیازهای فنی را از داخل تأمین می‌کنند و می‌توانند در صورت تحریم بخش قابل ملاحظه‌ای را داخلی سازی کنند. بنابراین وابستگی و اتکا آنها به مواد اولیه، تجهیزات و دانش فنی خارجی کمتر از دیگر شرکت‌های صنعتی است. از این رو به نظر می‌رسد تأثیرات تحریم برای شرکت‌های مستقر در پارک‌ها کمتر از دیگر شرکت‌های صنعتی کشور باشد. «مهدی صفاری نیا» رییس پارک فناوری پردیس با اشاره به اینکه عمده نیازهای فنی کشور در داخل از طریق شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های فناوری قابل تأمین است، گفت: اگر سازمان‌ها نسبت به سفارش نیازهای فنی خود به پارک‌ها اقدام کنند، مطمئن باشید تحریم تبدیل به یک فرصت بزرگ برای جهش فناوری کشور خواهد شد و این ظرفیت در کشور وجود دارد.

تحریم ها باعث توسعه پارک های علم و فناوری خواهند شد

قاسم احمدی، نماینده مجلس

تحریم های صورت گرفته، مورد تازه ای نیست چراکه افراد و شرکت هایی وجود دارند که از گذشته تحت تحریم های ظالمانه قرار گرفته بودند. در این برهه زمانی باید با تقویت پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها تاثیرات تحریم ها را به حداقل برسانیم. باید در راه اندازی و توسعه این مراکز به جد تلاش داشته و حمایت های بسیار مناسب و تاثیرگذار کلید بخورد. پارک های علم و فناوری با توجه به ماهیتی که دارند و هدفی که برای راه اندازی آنها در نظر گرفته شده پذیرای شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها هستند بنابراین می توانند در صورت داشتن پشتوانه محکم این شرکت ها را اداره کنند. پارک های علم و فناوری در سالهای گذشت عملکرد بسیار موفقی در رساندن شرکت ها مستقر در خود به اهداف تعیین شده شان داشته اند و این تاثیرگذاری در آینده و با اقداماتی که در دستور کار قرار دارد بیشتر هم خواهد شد. هم چنین این تحریم ها باعث خواهد شد که مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری در کشور توسعه پیدا کند چراکه اگر تحریم ها یک تهدید است باید از این تهدید، فرصتی برای توسعه و پیشرفت کشور از طرق های مختلف استفاده کرد. تبدیل تهدید به فرصت می تواند ایران را با کمک از شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناروی وارد فاز جدیدی از توسعه اقتصادی کند.

پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و … باید تقویت شوند زیرا اگر ضعفی وجود داشته باشد، می توان از طریق این مراکز بسیاری از این ضعف ها را جبران کرد. وضعیت کنونی اقتصاد ایران به دست این کسب و کارها متحول خواهد شد و اگر می خواهیم کمترین تاثیر از تحریم ها را داشته باشیمم باید بر شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهیای نوین تکیه و تمرکز داشته باشیم. اگر قرار است تحریم‌ها را دور بزنیم باید این شرکت‌ها را جدی بگیریم و پا به پای آنها پیش برویم. باید موانع پیش روی فعالیت آنها برداشته شود نه اینکه در مسیر فعالیت آنها سنگ اندازی کنیم. متاسفانه به علت ساختار بیماری که اقتصاد وابسته به نفت کشور دارد هر سال منتظریم که ببینیم چه تعداد بشکه نفت ایران، با چه قیمتی به فروش می رسد در حالی که با اتکا به نیروی های نخبه و ماهر کشور به راحتی می توان به اقتصاد کشور رونق ببخشید. در این میان نقش پررنگ پارک های علم و فناوری را هم نمی توان نادیده انگاشت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.