صفحه اصلی / اسلایدر / خروج خرده فروشی از چرخه درآمدزایی
خروج خرده فروشی از چرخه درآمدزایی

فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین کالا را از واسطه‌ها دنبال نمی‌کنند

خروج خرده فروشی از چرخه درآمدزایی

صرفه‌جویی اقتصادی، ارائه تحویل محصول خریداری‌شده تا درب منزل خریدار، پیشنهاد ویژه و تخفیف فروش، قیمت کم، فروش سریع و زیاد، هزینه پایین اداره کسب کار، آزادی انتخاب بدون دخالت فروشنده و چندین مورد دیگر ازجمله مزایای فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای هستند که لاجرم مشتریان را به خرید از آن‌ها سوق می‌دهد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته برخی کارشناسان ظهور فروشگاه های زنجیره ای را خطر بزرگی برای خرده فروشی های کوچک و بقالی های موجود دانسته و معتقدند این موضوع، روحیه محله محوری، کسب و کار فردی در خرده فروشی، روحیه اعتماد برای کالای نسیه و… را از بین می برد. آنها معتقدند افزایش قدرت فروشگاه های زنجیره ای و حذف خرده فروشی های کوچک، به کاهش قدرت افراد جهت سرمایه گذاری در خرده فروشی ها و در نتیجه افزایش نرخ بیکاری منتهی می شود. در حال حاضر در تمامی استان‌های کشور فروشگاه‌های رنگارنگ بزرگ و مجلل وجود دارند و استان گیلان نیز در این راستا همگام با کشور، وجب‌به‌وجب شهرشان از تعدد فروشگاه‌های زنجیره‌ای پر شده است. گرچه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در روزهای تابستان و زمستان ملجأ و پناهگاهی برای فرار از گرما و سرما است اما آن روی سکه حکایت از برچیده شدن بساط کسبه و بقالانی است که خانه‌هایشان از فرط رونق بازارشان در فصل گرم نیز به‌شدت سرد شده و کم‌کم از چرخه کسب سود خارج‌شده و می‌شوند. محمد نوروزی، یکی از بقالی داران محله رشتیان با اشاره به اوضاع بی‌رمقی بازار خرده‌فروشان همچون خود اظهار کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای اساساً برای از بین بردن بنیان سوپرمارکت‌های کوچک ایجادشده‌اند. این کاسب که ۱۷ سال است از دکه‌داری به یک مغازه‌دار بزرگ در محله رشتیان تبدیل شده، افزود: روزبه‌روز امنیت سرمایه‌ای ما مغازه‌داران از بین می‌رود و رفته‌رفته از یک بازاری به یک صرفاً فروشنده تبدیل می‌شویم. وی با تأکید بر اینکه ما هم همچون فروشگاه‌های بزرگ مالیات و عوارض پرداخت می‌کنیم، گفت: دولت باید سیاستی را با همکاری اصناف و سایر دستگاه‌ها اتخاذ کند تا بقالی‌های محله در رقابت با فروشگاه‌های بزرگ حذف نشوند.

در این رابطه یک فعال اقتصادی معتقد است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین کالا را از واسطه‌ها دنبال نمی‌کنند و به دلیل بالا بودن حجم خرید، توجه به خواست آنان از سوی تولیدکننده توجیه دارد لذا ممکن است کالای عرضه شده توسط چنین فروشگاه‌هایی علی‌رغم داشتن تمام استانداردها و کیفیت مناسب، با تخفیف‌ به مصرف کننده عرضه شود. انصاری با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند تولیدکننده را به سمت تامین خواسته‌های خود متمایل کند، گفت: ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای منافاتی با فعالیت خرده‌ فروشان ندارد اما وقتی در جامعه شاهد رشد غیر منطقی تعداد خرده‌فروشان در صنوف مختلف باشیم، قطعا میزان فروش و درصد سود، کاهش می‌یابد و ممکن است تخلفات مختلف را شاهد باشیم.

فروشگاه‌های بزرگ موجب نگرانی خرده فروشگاه‌ها شده‌اند

علیرضا پروانه، کارشناس اقتصادی

تحول در عرضه کالا و محصولات زمانی اتفاق افتاد که نیاز به گسترش خرده فروشی ها به دلیل رشد نیازهای مردم دیده شد. فروشگاه های زنجیره ای هر چند با حمایت های بسیار دولتی و خصوصی ظهور کردند اما نمی توان منکر استقبال مردم از آنها شد. این فروشگاه ها در اقتصاد به خصوص بازار خرده فروشی کشور بسیار نقش آفرین و تاثیر گذار شده اند و اگر خرده فروشی نتواند تغییر و تحول بنیادین داشته باشد همانطور که مشاهده می کنیم باید از چرخه درآمدازیی به طور کامل خارج شوند. خرده فروشی ها که زمانی محل کسب درآمد و مراجعه مردم بوده اند امروز به دلیل رشد فرهنگی و راه اندازی اماکنی با نام فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها دیگر اقبالی در بازار ندارند. اگر خرده فروشی ها شرایط بازار را درک نکنند و با ادغام به این مسیر نپیوندند محکوم به شکست و خروج از چرخه بازار خواهند شد. شرایط امروز در تمام دنیا و نه تنها ایران ایجاب می کند همپای تکنولوژی و زندگی مدرن حرکت کرد در غیر این صورت بقالی ها و خرده فروشی ها دیده نخواهند شد.

هم چنین با راه اندازی و ادامه توسعه هایپر مارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای در سراسر کشور هزاران شغل ایجاد شد و مردم با سهولت و قیمت پایین‌تری می‌توانند از آن‌ها خرید کنند. البته این مورد هم باید اشاره شود که اصناف در طول تاریخ فعالیت شان سرمایه‌های موردنیاز را خودشان تأمین کرده و کمتر از بانک‌ها و صندوق‌های اعتباری تسهیلات دریافت کرده‌اند اما اکنون فروشگاه‌های بزرگ موجب نگرانی خورده فروشگاه‌ها شده‌اند و کمک کم‌درآمدشان نسبت به گذشته کمتر می‌شود که باید راه حلی برای این اتفاق وجود داشته باشد. همانطور که اشاره شد ادغام خرده فروشی ها و راه اندازی فروشگاه های بزرگتر می تواند سهم خرده فروشی ها را به بازار بازگرداند.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.