صفحه اصلی / اسلایدر / دست‌های پشت پرده در گرانی برنج
دست‌های پشت پرده در گرانی برنج

مافیای واردات همچنان بر اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات اصرار می‌ورزند

دست‌های پشت پرده در گرانی برنج

برنج از مهمترین غلات و اقلام غذایی جهان است که نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند؛ در ایران نیز برنج محصولی استراتژیک به شمار می رود که پس از نان، قوت اصلی مردم است و انتظار می رود این محصول با قیمت های مناسب عرضه و در سبد خانوار ایرانی قرار گیرد. اما در ماه های گذشته به دلایل نختلف قیمت این کالای اساسی افزایش زیادی پیداکرده تا جایی که قیمت هر کیلو برنج ایرانی به 27 تا 30 هزار تومان رسیده است. فعالان بازار معتقدند که کشاورزان عامل گرانی برنج نیستند. کشاورزان توان مالی آن را ندارند که برنج سال 97 را نگهداری کنند تا گران تر بفروشند؛ آنچه که در قیمت گذاری این محصول تاثیر دارد، حضور کارخانجات شالیکوبی و دلالان است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه نایب رئیس انجمن برنج گفت: واردات برنج در فصل برداشت در صورت رعایت میزان واردات در راستای حمایت از تولید، مانعی ندارد. علی اکبریان، درباره آخرین وضعیت حذف ممنوعیت واردات برنج اظهار کرد: با احتساب تولید داخل حداکثر ۸۰۰ هزارتن برنج باید وارد شود که در صورت رعایت میزان واردات در راستای حمایت از تولید، واردات در فصل برداشت مانعی ندارد. وی افزود: با وجود آنکه برخی کارشناسان نسبت به گرانی برنج انتقاد دارند و اذعان می‌کنند که قیمت برنج مربوط به تولید سال گذشته  نباید در بازار گران شود، اما به دلیل آنکه کشاورزان محصول خود را به روز عرضه می‌کنند، این موضوع هیچ ارتباطی ندارد. اکبریان ادامه داد: در حال حاضر بار برنج کاران در کارخانه‌های شالیکوبی است که هر ماه کارخانه بخشی از برنج کشاورزان را طبق توافق در بازار عرضه می‌کنند و زمانیکه برنج کار می‌بیند که تمامی هزینه‌های تولید و مخارج خانوار افزایش یافته است، با نرخ بالاتری اقدام به فروش محصول خود می‌کند.

نایب رئیس انجمن برنج با اشاره به اینکه واردات برنج در زمان ممنوعیت بر بازار داخل بی تاثیر نیست، بیان کرد: با وجود مشقت‌های تولید، ممنوعیت واردات در فصل برداشت نقطه قوتی برای کشاورزان است. از این رو حذف ممنوعیت می تواند کشاورزان را نسبت به تولید دلسرد کند. هر چند که در صورت اعمال نظارت دقیق بر میزان واردات مانعی بر این امر وارد نیست. به گفته وی، علی رغم شعار حمایت از تولید داخل، دولت به واردات بهای بیشتری می‌دهد، چرا که اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومان به واردات بیانگر حمایت و پرداخت یارانه به کشاورز خارجی است. اکبریان با انتقاد از عدم پرداخت مشوق تولید به کشاورزان داخل بیان کرد: با توجه به آنکه برنج به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در امنیت غذایی کشور نقش بسزایی دارد، اختصاص مشوق تولید و یارانه به تولید برنج داخل امری ضروری به شمار می‌رود. این مقام مسئول با بیان اینکه مافیا واردات و دست‌های پشت پرده بر اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات همچنان اصرار می‌ورزند، گفت: این در حالی است که در صورت پرداخت یارانه تولید به برنج و سایر محصولات کشاورزی به سهولت امکان تامین غذای ۲۰۰ میلیون نفر در داخل وجود دارد.

گرانی برنج حاصل فعالیت دلالان است

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج

نه تنها در کشور کسری و کمبود برنج وجود ندارد بلکه در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن برنج وارداتی مازاد را داشته ایم. واردکنندگانی که سودای درآمدزایی و داشتن پول های کلان را دارند از موقعیت اقتصادی و جوی که در کشور به راه افتاده است سواستفاده های زیادی کرده اند و با علام خبر کمبود برنج خواستار واردات برنج به کشور هستند. این افراد با در نظر گرفتن موقعیتی که مردم به دلیل شرایط اقتصادی در آن قرار دارند شایعات زیادی را پخش می کنند که هم موجب گرانی برنج شده و هم زمزمه های کمبود آن را مطرح می کند. دلالان و واسطه ها در بازار کالاهای اساسی نفوذ کرده اند و در بازار برنج به رغم اینکه ۶۰۰ هزار تن مازاد تولید وجود داشته اقدام به پخش شایعات بی اساس در این رابطه کرده اند که نتیجه آن گرانی و افزایش قیمت برنج داخلی شده است.

یرنج کالایی اساسی است بنابراین هر خبری که در رابطه با آن منتشر شود بر قیمت آن تاثیر خواهد گذاشت. کشاورز به عنوان تولیدکننده این کالای اساسی در برابر سودی که دلالان به جیب می زنند درآمدی ندارد. دلالان و افرادی که سود خود را تنها در واردات می بینند درآمدهای کلانی از این محصول به دست می آورند در حالی که کشاورز با تمام زحماتی که برای تولید این محصول می کشد درآمد ناچیزی دارد.

واردکنندگان تنها به فکر جیب خود بوده و هستند و از گرانی برنج سود می برند. دلالان نیز برنج را به قیمت کم از کشاورز می خرند و این محصول تا به دست مصرف کننده می رسد به قیمت بالایی به فروش می رسد. حال اینکه فعالیت دلالان نیز در این میان وجود دارد. شایعات کمبود برنج به دلیل سیل اخیر هم بر این مشکلات دامن زد. در حالی که کمبود برنج تنها حاصل فعالیت دلالان است دلیل آن را سیل اخیر اعلام کردند تا التهاب در بازار را افزایش دهند. بنابراین این ادعا صحیح نیست زیرا در فروردین ماه برنج کشت نمی شود تا سیل بخواهد زمین های برنج را تحت تاثیر قرار دهد. هم چنین بارش های باران و شرایط آب و هوایی فروردین ماه منجر شد تولید برنج امسال نسبت به سالهای گذشته افزایش پیدا کند تا جایی که حتی استان های غیرشمالی که ممنوعیت کشت برنج را داشتند، امسال می توانند برنج کشت کنند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.