صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / کلاهبرداری کانال های تلگرامی خرید آنلاین
کلاهبرداری کانال های تلگرامی خرید آنلاین

فروشگاه‌ها با طراحی صفحه‌های تقلبی پرداخت، کلاه‌ گشادی بر سر مشتریان خود می‌گذارند

کلاهبرداری کانال های تلگرامی خرید آنلاین

امروزه با افزایش استفاده از خریدهای اینترنتی موج شکایات را شاهد هستیم که به دلایل مختلف از این ساست ها می شود. کانال های تلگرامی و فروشگاه های آنلاین که اقدام به خرید سفارش های مشتریان خود از کشورهای دیگر می کنند با کلاهبرداری های کلان در رتبه اول شکایات قرار گرفته اند. بنابراین با افزایش اقبال عمومی به اینترنت و به ویژه خرید های اینترنتی و حتی مجازی از طریق شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام زمینه سوء استفاده برای سودجویان و مجرمین سایبری نیز فراهم شده است. بنابراین اگر قصد خرید اینترنتی از یک فروشگاه الکترونیکی را دارید باید با چشمانی باز این کار را انجام دهید.

به گزارش کسب و کار نیوز، به اعتقاد مسوولان سایبری فروشگاه هایی که معتبر هستند نظارت بر آنها صورت می گیرد اما مشکل سایت هایی است که بدون مجوز فعالیت می کنند که می توانند سریع رشد کنند و افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهند.بسیاری از افراد بدون اینکه به تبعات خرید از این سایت ها بیاندیشند از آنها خرید می کنند.بنابراین خود مردم در گسترش این سایت ها و کانال ها نقش مهمی دارند.چرا که تا زمانی که تقاضا وجود دارد ، عرضه نیز وجود دارد. آنچه که در پلیس فتا صورت می گیرد پالایش پیش دستانه و رسیدگی به شکایت های مردمی است.اگر مردم موارد تقلب و کلاهبرداری را مشاهده کردند در بخش گزارش های مردمی باید به پلیس اطلاع دهند تا رسیدگی شود.

روشی از کلاهبرداری اینترنتی نیز با نام فیشینگ (ماهیگیری) وجود دارد که در صدر کلاهبرداری ها قرار گرفته است. این روش برای جعل درگاه های بانکی و صفحات و شبکه های اجتماعی توسط سارقان اینترنتی استفاده می شود. یکی از راه های شناسایی این صفحات آدرس URL سایت است که باید دقت شود همان آدرس اصلی درگاه اینترنتی باشد و حرفی کم یا اضافه نداشته باشد. در صورت ورود به یک صفحه جعلی و وارد کردن اطلاعات حساب بانکی، کاربران این صفحه جعلی اطلاعات حساب شخص را کپی کرده و از آن سوءاستفاده می کنند. آدرس سایت ها و درگاه های اصلی با آدرس اینترنتی https آغاز می شوند و در صورتی که درگاهی فاقد S باشد نباید به آن اعتماد کرد. از راه های تشخیص صفحات جعلی، تازه کردن صفحه است و در صورتی که شماره ها در صفحه کلید مجازی تغییر کرد آن صفحه جعلی نیست. همچنین در صورتی که با تازه کردن صفحه تصویر حروف نمایش داده شده تغییر نکرد نشان دهنده جعلی بودن صفحه است. از راه های پیشگیری از جعل این است که در نخستین بار اطلاعات حساب به صورت اشتباه وارد شود که اگر جعلی باشد امکان برداشت از حساب از بین برود.

بسیاری از سایت های متقلب حتی نماد اعتماد الکترونیک Eنماد را دارند

علی محمد رجبی، کارشناس ارشد امنیت سایبری

در بسیاری از مواقع سایت های خرید اینترنیت کانال های تلگرامی و اینستاگرامی دارند که در همان کانال ها سفارش از مشتری می گیرند و مشتری نیازی به چک کردن نماد الکترونیکی ندارد. به دلیل رواج انجام این کار کلاهبرداری ها افزایش یافته و پول های کلانی در این خریدها عاید موسسان این کانال ها می شود. موسسان این کانال ها به سهولت و به دلیل اینکه نیازی به دریافت “ای نماد” ندارند اقدام به راه اندازی این کانال ها کرده و مشتریان زیادی را جذب کرده اند. تب استفاده از کالای خارجی و برند در کشور ما موجب رونق کسب و کار در این زمینه شده و هر شخصی توانسته با ایجاد یک کانال اقدام به کلاهبرداری از مردم کند. البته سایت های اینترنتی در این رابطه می توانند مرجع بهتری برای اعتماد مشتریان باشند چراکه حداقل ملزم به دریافت نماد الکترونیکی و اعتماد هستند. هر چند در این مرحله نیز بسیاری از این سایت ها نماد اطمینان را ندارند و آزادانه مشغول فعالیت هستند. یکی از راه های جلوگیری از این حجم از کلاهبرداری نظارت بیشتر و مدیریت فضای مجازی است چراکه گستره این فضا بسیار بوده و فعالیت هایی که در آن انجام می شود اگر به دور از نظارت کافی باشد قابل دسترسی نخواهد بود. امروز شاهد هستیم که تعداد شکایت ها از سایت ها و کانال های خرید آنلاین بخصوص آن دسته از کانال هایی که سفارش از مشتری می گیرند و از کشور مربوطه کالای ممورد نظر را خریداری می کنند افزایش زیادی داشته است.

از طرفی دیگر برای خرید از این سایت ها و کانال ها باید محتاط عمل کرد. شاید بهتر باشد مبلغ کالا یا حداقل کل مبلغ را به حساب صاحب سایت واریز نکرد. این شیوه مرسوم در کلاهبرداری های این افراد است که پول کالا یا محصول سفارش شده را ابتدا دریافت می کنند و وعده ارسال آن را می دهند. در بسیاری از موارد شاهد هستیم کالایی برای ارسال وجود نداشته و کانال مورد نظر اقدام به کلاهبرداری های کلان کرده است.  به هر ترتیب متقلبان از روش هایی مانند پاپ آپ، بنرهای تبلیغی که در سایت های سرگرمی وجود دارند، لینک هایی که در شبکه های اجتماعی وجود دارند که با شگردهای رسانه ای قوی مانند تخفیف های باورنکردنی ، فروش فوق العاده نوروزی و عبارت های اغوا کننده سعی می کنند مشتری را به سایت های خود ببرند. در این حالت مشتری به URL سایت مورد نظر کمتر توجه می کند و زمینه آسیب پذیری به وجود می آید.

بسیاری از سایت های متقلب حتی نماد اعتماد الکترونیک Eنماد را دارند. ممکن است سایت مورد نظر نماد را قبلا برای یک محصول دریافت کرده باشد و حالا برای محصولات دیگر به صورت غیرقانونی از آن استفاده می کند. ممکن است فروشگاه مورد نظر خرید و فروش هم انجام دهد اما از عهده تحویل به موقع برنیاید یا اینکه اصالت کالای مورد نظر رعایت نشود که خود این موضوع از دلایل نارضایتی است. بنابراین تنها تکیه بر نماد اعتماد الکترونیک کافی نیست و باید در مورد سایت مورد نظر تحقیق انجام داد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.