صفحه اصلی / سرخط خبرها / خانه‌ آیت‌الله خاتمی در دهه ۷۰
خانه‌ آیت‌الله خاتمی در دهه ۷۰

خانه‌ آیت‌الله خاتمی در دهه ۷۰

کسب و کار نیوز : مدیر خانه موزه آیت الله خاتمی (ره) گفت: خانه‌موزه آیت الله خاتمی (ره)، خانه‌ای تاریخی به جامانده از دوران قاجار است که محل زندگی آیت الله «سید روح الله خاتمی» (ره) و خانواده وی بوده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مصطفی هاتفی اردکانی اظهار کرد: شهرستان اردکان با هشت موزه مختلف از جمله خانه‌موزه آیت‌الله خاتمی (مفاخر)، موزه‌های مردم‌شناسی، فرش، ایثار و شهادت، قنات، فرهنگ، موزه آسیاب دژگ و موزه مردم‌شناسی روستای هامانه، نقش مهمی را در امر موزه‌های استان و کشور ایفا می‌کند که خانه‌موزه آیت الله خاتمی در این میان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
وی تصریح می‌کند: خانه مرحوم خاتمی، خانه‌ای با هزاران خاطره از دوران انقلاب و شخصیت‌های برجسته سیاسی و مذهبی کشور است که در تاریخ و فرهنگ و سیاست کشور تأثیرگذار بوده است.
هاتفی با بیان اینکه خانه آیت الله خاتمی در اواسط دهه ۷۰ به اداره میراث فرهنگی شهرستان اردکان واگذار و بعد از تعمیر و مرمت به موزه تبدیل شده است، اضافه می‌کند: در بخشی از موزه به معرفی آیت الله خاتمی و خانواده ایشان پرداخته شده و اشیا داخل موزه وسایل شخصی آیت الله خاتمی امام جمعه فقید یزد و اردکان است و در بخش دیگر موزه نیز به معرفی مفاخر و مشاهیر اردکان پرداخته شده است.
وی بیان کرد: کمتر کسی را می‌توان یافت که تاکنون تجربه بازدید از یک موزه را نداشته باشد و مطمئناً اکثر ما حداقل چند باری در دوره مدرسه به تماشای تعدادی از موزه‌های شهرمان رفته‌ایم اما آیا به اندازه کافی درباره تاریخ موزه‌ها می‌دانیم؟
وی، خاستگاه موزه‌ها و چگونگی ورود موزه به ایران را این گونه تشریح می‌کند: ریشه واژه «موزه» از لغت یونانی «موزین» به معنای «مقر زندگی» و واژه «موز» از نام «الهه هنر و صنایع در اساطیر یونان» اقتباس شده است و نخستین موزه‌ها در جهان با مجموعه‌های خصوصی افراد توانمند، خانواده‌ها و مؤسسات هنری آغاز شد که شامل اشیای طبیعی و نایاب بود.
هاتفی اردکانی اظهار می‌کند: در سال ۱۲۹۰ هجری قمری تلفظ فرانسوی «موزه» به زبان فارسی راه یافت که پیشینه آن به سفرهای «ناصرالدین شاه قاجار» به اروپا و دیدن موزه‌های آن دیار و تصمیم وی به ایجاد مکانی مشابه آنها در ارگ سلطنتی تهران بازمی‌گردد.
وی با اشاره به اینکه در ابتدا موزه‌ها مکانی برای گردآوری مجموعه‌ای از اشیای تاریخی، میراث طبیعی و آثار هنری و نمایش این آثار و اشیا که مربوط به ادوار گذشته یا معاصر بودند، تاکید می‌کند: امروزه موزه‌ها کاربردهای بیشتری یافته‌اند و به دلیل بهره‌گیری از آثار موزه‌ها در تحقیقات و بررسی‌های علمی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی از جایگاه مهم‌تر و پررونق‌تری برخوردار گشته‌اند.
این مدیر موزه به شعار روز جهانی این اتفاق مهم با عنوان «موزه ها به مثابه کانون‌های فرهنگی، آینده سنت‌ها» اشاره و بیان می‌کند: موزه‌ها مکان‌های فرهنگی عمومی هستند که یادگاری‌هایی از قرن‌ها تاریخ یک ملت را در خود حفظ کرده‌اند، مسلماً با تماشای آثار به نمایش درآمده در موزه با گوشه و کنار زندگی پیشینیان آشنا می‌شویم ولی گاهی تاریخچه‌ی خود موزه‌ها نیز بسیار جالب توجه هستند.
هاتفی اضافه می‌کند: در حال حاضر بیش از ۴۳۰ موزه در ایران وجود دارد که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آنها را بر اساس عملکرد و کاربردشان در پنج گروه موزه‌های علوم و فنون، موزه‌های تاریخی و باستانی، اکو موزه‌ها، موزه‌های هنری و نمایشی، موزه‌های مردم‌شناسی طبقه‌بندی کرده است و هر کدام نیز دارای زیرشاخه‌های متعددی هستند.
خانه موزه آیت الله خاتمی (ره) همه روزه بجز ایام تعطیل رسمی در بخش صبح و عصر به صورت رایگان به روی بازدیدکنندگان گشورده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.