یادداشت
کسب و کار نیوز- آنچه در کشورهای دیگر به عنوان قانون به مرحله اجرا میرسد، در کشور ما کارایی و اثربخشی لازم را ندارد. اقتصاد و کشور ما به طور کلی در شرایط خاصی به سر میبرد که این شرایط در اثربخشی قوانین وپیشنهادات مطرح شده، تاثیر گذار است. اگر به تولید به عنوان فرآیندی از مرحله ترکیب مواد اولیه تا مرحله تولید و عرضه به بازار داخلی و خارجی نگاه کنیم؛ بینیاز از شکلگیری نهادی به اسم نهاد وزارت بازرگانی نیستیم. همانطور که در کشورهای دنیا نیز تجربه شده، وزارت بازرگانی و صمت در کنار هم هستند تا دغدغه های تولید را در راستای وظایفی که دارند؛ حل کنند. در کشور ما نیز به تبعیت از این سیستم وزارت صمت شکل گرفته اما فارغ از اینکه در اجرا شاهد اثر و نتایج مورد نظر این وزارت خانه باشیم. ناکارآمدی وزارت صمت در حوزه تجارت که عمده دلیل اصرار دولت به احیای وزارت بازرگانی است، ریشه در ضعف نهادهای ناظر و عدم مدیریت مناسب وزارتخانههای مربوطه دارد. نه چگونگی ساختار وزارتخانه ها یا استقلال و یا ادغام آنها. طبیعتا ایجاد نهادهای جدید هزینههای میلیاردی به دولت تحمیل میکند و همین ضعفها در وزارتخانه جدید تکرار خواهد شد. به نظر میرسد دولت باید به جای احیای وزارت بازرگانی به فکر نوسازی و بازسازی ساختار وزارت صمت باشد. نه در پی احیای وزارت بازرگانی که بروکراسی آن تهدیدی جدی برای حوزه بازرگانی به شمار میرود.