صفحه اصلی / اسلایدر / نابودی بازارهای صادراتی جوجه یک روزه
نابودی  بازارهای  صادراتی  جوجه   یک    روزه

تولیدکنندگان گوشت مرغ ماهانه ۲۵۰ میلیارد تومان ضرر سرمایه می‌دهند

نابودی بازارهای صادراتی جوجه یک روزه

کسب و کار نیوز: این روزها مرغداران و پرئرش دهندگان جوجه یک روزه با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند. جرجه یکروزه به دلیل اینکه پس از فروش به مرغ تخم گذار و یا مرغ گوشتی تبدیل می وشد از اهمیت زیادی برخوردار است. اما مهم ترین مسئله ای که در حال حاضر مرغداران با آن روبرو هستند کاهش قیمت جوجه یکروزه است که صرفه تولید را کاهش داده است. فعالان بازار با ابراز نارضایتی خود اعلام کرده اند مرغداران و تولیدکنندگان به جد ازنظر روحی و روانی و از نظر ضرر و زیان در حال تحمل فشار زیادی می باشند. این صنف دردهای زیادی دارد. زمانی که حمل‌ونقل اساسی ترین کالای اولیه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به مدت یک ماه و بیشتر تعطیل می‌شود، چرا همه سکوت می کنند؟ مگر تا چه میزان ذخیره در مرغداری ها وجود دارد؟

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه فارغی گفت: قیمت جوجه یکروزه و مرغ بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است که با استمرار این روند صنعت مرغداری نابود می‌شود. غلامعلی فارغی، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با انتقاد از شرایط نامساعد بازار جوجه یکروزه اظهار کرد: در حال حاضر قیمت جوجه یکروزه و مرغ بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است که با استمرار این روند تولیدکنندگان گوشت مرغ و جوجه یکروزه در سال رونق تولید قادر به ادامه تولید نخواهند بود.

وی افزود: از ۱۵ فروردین به بعد تولیدکنندگان جوجه ماهانه حدود ۸۰ میلیارد تومان و گوشت مرغ ۲۵۰ میلیارد تومان ضرر سرمایه می‌دهند که برای جبران ضرر فعلی راهکاری جز کاهش ورودی بازار و میزان حجم تولید وجود ندارد. فارغی ادامه داد: با توجه به افزایش جوجه ریزی در سال گذشته و عدم کشش بازار برای این حجم از تولید، تولیدکنندگان با زیان چشمگیری در فروش هر قطعه جوجه یکروزه در بازار روبرو هستند که صادرات منسجم تا حدی می‌تواند راهگشای مشکلات فعلی تولیدکنندگان باشد، اما صادرات کوتاه مدت دردی را دوا نمی‌کند. به گفته وی، با توجه به ممنوعیت صادرات، بازار‌های هدف را از دست داده‌ایم و به دست آوردن مجدد بازار مستلزم مدت زمان ۲ تا ۳ ماهه است، اگر تا آن زمان دولت مجدد صادرات را ممنوع اعلام نکند. این مقام مسئول با بیان اینکه آینده روشنی برای صنعت متصور نیستیم، افزود: با وجود تورم ۴۰ درصدی در فروردین، قیمت جوجه یکروزه در بازار ۵۰ درصد افت داشته که این امر بر زیان تولیدکنندگان دامن زده است.

وی نرخ مصوب هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۷۵۰ تومان در بازار عرضه می‌شود. دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در پایان تولید ماهانه جوجه یکروزه را بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: از این میزان ماهانه حدود ۲۱۰ تا ۲۰ هزارتن مرغ تولید شود که ۲۰ تا ۲۵ هزار تن از این میزان باید صادر یا از میزان تولید کسر شود چرا که با استمرار روند کنونی مازاد تولید صنعت نابود خواهد شد که اگر مسئولان هر چه سریع‌تر تمهیداتی نیدیشند، با نابودی صنعت دیگر کاری نمی‌توان کرد.

مرغداران با قرض کردن نهاده ها از یکدیگر روزها را گذرانده اند

حمید فاضلی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ داران کشور

مشکلات مربوط به جوجه ریزی و مازاد تولید هفته هاست که صنعت مرغداری را تهدید می کند. تورم بازار اجازه استفاده بیش از اندازه از تولید جوجه یک روزه را نمی دهد و مازاد تولید روی دست تولیدکنندگان مانده است. ضرر و زیان این اتفاقات موجب شده تا تولیدکنندگان و مرغداران با هزینه های زیادی روبرو شوند و توانایی هزینه کرد را نداشته باشند. به این ترتیب میلیون ها کارگر از این صنعت خارج خواهند شد و این تهدیدی بزرگ برای صنعتی با این درآمدزایی است. مرغ کالای اساسی است و باید به صنعت تولید آن توجه کرد. اینکه مرغداران و تولیدکنندگان به دلیل ضررهای میلیونی و میلیاردی قادر به ادامه فعالیت نباشند و مجبور به تعدیل نیروها شده و هم چنین مازاد تولید روی دستشان می ماند اصلا اتفاق خوشایندی نیست.

با ادامه این روند صنعت مرغ‌داری در سال‌های آینده با مشکلات بیشتر و بزرگتری که غیرقابل حل خواهد بود روبرو می شود که اگر بخشی از این مشکلات ظرف امسال و سال آینده رفع نشوند، آینده تاریکی برای کارگران این صنعت پیش بینی می شود. بحران مواد اولیه و نهاده های دامی هم وجود دارد. نهاده های دامی با افزایش نرخ ارز گرفتار بحران گرانی شدند و دلالان با افزایش چند باره قیمت این نهاده ها مرغداران را در تنگنا قرار داده اند. تا جایی که برخی مرغداران با قرض کردن نهاده ها از دیگر مرغداری ها روزها را گذرانده اند. در حال حاضر هم نهاده‌های پرمصرف در بازار بسیار کم است چراکه عده‌ای آنها را انبار کرده‌اند تا در وقت مناسب گران‌تر بفروشند. پس بحث سوءاستفاده، مطرح است و اگر در این رابطه از سوی مسوولان برنامه ریزی درست وجود نداشته باشد آسیب‌های جدی به صنعت طیور وارد می‌شود.

به هر ترتیب این صنعت کالای اساسی مرغ و تخم مرغ را تهیه می کند و باید برای آن برنتامه ریزی درستی داشت تا در ادامه راه مشکلات دیگری سد راه نشود و برای حل مشکلات فعلی نیز پیش قدم شد. اختصاص ارز و تسهیل برخورداری ارز برای واردات نهاده های دامی و تسریع در گشایش اعتبار در این بخش برای راحتتر شدن در ثبت سفارش و کاهش تعرفه کنجاله سویا در دستور کار قرار بگیرد تا شاید بتوان از چالش هایی که در صورت ادامه روند فعلی در انتظار این صنعت است جلوگیری نمود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.