صفحه اصلی / اسلایدر / بازی تفکیک و تجمیع با تولید و تجارت
بازی تفکیک و تجمیع با تولید و تجارت

آیا مشکل توزیع و نظارت بر بازار با احیای وزارت بازرگانی حل می شود؟

بازی تفکیک و تجمیع با تولید و تجارت

کسب و کار نیوز: احیای وزارت بازرگانی از جمله خواسته‌های مهمی است که طی ماه‌های اخیر به منظور مدیریت بهتر بازار از سوی دولت مصرانه مطرح شده است.واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در راستای اهمیت این موضوع برای دولت، تهدید کرده در صورت عدم رای مجلس به احیای وزارت بازرگانی، معاونت بازرگانی در ریاست‌جمهوری تشکیل خواهد شد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، احیای وزارت بازرگانی از جمله خواسته‌های مهمی است که طی ماه‌های اخیر به منظور مدیریت بهتر بازار از سوی دولت مصرانه مطرح شده است.واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در راستای اهمیت این موضوع برای دولت، تهدید کرده در صورت عدم رای مجلس به احیای وزارت بازرگانی، معاونت بازرگانی در ریاست‌جمهوری تشکیل خواهد شد.

بیش از یک سال از ارائه طرح  تفکیک وزارت صمت و احیای وزارت بازرگانی از سوی دولت می‌گذرد. علی رغم اینکه این طرح طی سه مرحله از سوی مجلس رد شده اما باز هم دولت به این مبحث برای ساماندهی وضعیت تجارت کشور که به نظر می‌رسد در شرایط کنونی حساس ترین دوران خود را سپری می‌کند، ورود پیدا کرده است.
مثل همیشه در برابر موافقان اجرای این طرح، مخالفانی نیز قرار دارند که عمده دلیل مخالفت آنها با طرح مورد نظر؛ هزینه‌هایی است که به دولت تحمیل خواهد کرد. به اعتقاد برخی از کارشناسان اقدام دولت برای تشکیل وزارتخانه جدید شامل تفکیک وزارت صمت، جابجایی نیروهای فعلی و جذب نیروی جدید و … دست کم به ۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و ضرورت تاسیس نهادهای مرتبط با این وزارت خانه و همچنین تامین تجهیزات مورد نیاز آنها بخشی از این هزینه سنگین است. اما از نظر وزیر اقتصاد دلیل اصرار دولت به این امر نظارت قوی‌تر بر بازار خواهد بود. به گفته وی هدف این است تا یک وزارت‌خانه مستقل و متولی، امر توزیع و نظارت بر بازار را بر عهده داشته باشد. یعنی سیاست‌گذاری و نظارت بر بازار باید توسط یک دستگاه مستقل انجام شود، چراکه هم اکنون دستگاه‌های تولیدی خود این کار را انجام می‌دهند. به همین دلیل دولت به فکر تشکیل وزارت بازرگانی به صورت مستقل است.
با این حال به گفته نمایندگان مجلس هر چند قرار است طرح تفکیک وزارت صمت به زودی در دستور کار مجلس قرار گیرد اما طبق اعلام کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، طرح تفکیک وزارت صنایع و بازرگانی در این کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی و به دلایل مختلف از جمله مغایرت با سیاست های کلی و قانون برنامه ششم رد شده است.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.