سه شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / بانوان کارآفرین و پیشگام باید معرفی شوند
کارآفرینی

بانوان کارآفرین و پیشگام باید معرفی شوند

کسب و کار نیوز: توانمندسازی بانوان در عرصه کارآفرینی و مشارکت در تشکل‌های صنفی دو ابزاری هستند که امکان غلبه بر مشکلات فرهنگی را میسر می‌سازد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تهران نیوز، نسیم توکل ، کارآفرین نمونه در سامانه انتخاب مردمی معاونت زنان ریاست جمهوری و از بانوان فعال اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با شبکه خبری شبکه خبری تهران نیوز اظهار داشت: با اعتقاد قلبی به فعالیت‌های صنفی معتقد هستم، وقتی خانم‌ها در کنار یکدیگر در یک کارگروه یا انجمن حضور دارند درباره چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو هستند به اشتراک نظر می‌رسند و پس از شناسایی مشکل با تکیه بر خرد جمعی اعتماد به نفس بیشتری برای رفع آن‌ها خواهند داشت.

توکل با بیان این‌که خانم‌ها خیلی جدیدتر به حوزه کارآفرینی در کشورمان وارد شدند و نیاز به توانمندسازی دارند، گفت: در حوزه توانمندسازی به مهارت و تخصص نیاز است که همه مدیران فارغ از جنسیت به آن احتیاج دارند، هرچند مدیران ارشد امروزه به این نتیجه رسیدند که باید برای آموزش مهارت‌ها و دانش روز اقدام کنند. با این وجود با توانمندسازی و آموزش مهارت و تخصص، هر فردی می‌تواند به جایگاهی که شایستگی آن را دارد دست یابد.

وی با تاکید بر این‌که کارآفرینی زنان مقوله‌ای فرهنگی است، گفت: متاسفانه تعداد زنان کارآفرین کم است و همین نگاه‌های منفی بسیاری در خصوص بنیان خانواده درباره این افراد را در پی دارد. در حالی که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و با غیبت آنها تمام بار کارآفرینی در کشور به عهده آقایان گذاشته می‌شود و عملا از توانایی خانم‌ها استفاده نمی‌شود.

این کارآفرین نمونه، افزود: از جنبه فرهنگی خانم‌ها ریسک پذیری کمتری نسبت به آقایان دارند ولی در تحقیقات انجام شده شاهد هستیم خانم‌هایی که در کسب و کارهای خانوادگی کار میکنند ریسک پذیری بیشتری دارند. باید از این خصیصه حداقل در بدو امر به نحو احسن استفاده کرد.

مشارکت خانم‌ها در تشکل‌های صنفی

توکل با اشاره به این که برخی از حوزه‌ها هم‌چنان بکر و دور از دسترس بانوان کارآفرین باقی مانده است، گفت: در مقابل حوزه‌هایی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات خانم‌های کارآفرین بسیار فعال هستند ولی در برخی صنایع مانند نانو میزان حضور کمتر است. تنها راهکار هم معرفی افرادی است در آن حوزه خاص خط شکن هستند به نحوی که بقیه هم در جریان قرار گیرند و مطلع شوند که خودشان هم امکان حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت خانم‌ها در انجمن‌ها و اصناف کمک میکند که از حضور یکدیگر مطلع شوند، گفت: برخی از پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد هم مراکز کارآفرینی راه اندازی کردند و کارآفرینان مختلف و پیشگام را به دانشجویان معرفی میکنند. البته من معتقدم کسب و کارهای کوچک و بانوان کارآفرین، الگوهای بهتری برای معرفی به دانشجویان هستند تا اینکه یک کسب و کار بزرگ و بسیار موفق را معرفی کنیم با این حال این روش هم بازخوردهای مفیدی می‌تواند داشته باشد.

تعریفی برای زنان کارآفرین نداریم

طبق آمارهای منتشر شده ۲۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان توسط زنان تأسیس یا اداره می‌شوند، توکل در خصوص صحت و سقم این آمار گفت: تعداد بانوان کارآفرینان بسیار کمتر از این عدد است. به طور کلی تعریفی از بانوان کارآفرین نداریم و برای همین وقتی می‌خواهند آمار بدهند خط کشی‌ها وسیع‌تر می‌شود. متاسفانه متولی تعریف کارآفرینی زنان هم مشخص نیست تا این مسئله به صورت ریشه‌ای حل شود.

وی به دلایل ارائه امارهای بیشتر از واقعیت اشاره کرد و افزود: این روزها هم در حمایت از کارآفرینی زنان یکسری تسهیلات در نظر گرفته شده که به انگیزه همین امر در کسب و کارهای خانوادگی افراد اسم همسرشان را به عنوان مدیرعامل معرفی می‌کنند که گاهی حتی آن خانم در شرکت حضور هم ندارد. این یک معضلی است که آمار زنان کارآفرین را روی کاغذ بیشتر از واقعیت نشان میدهد.

همچنین مطالعه کنید:

تورم ۶۱ درصدی کالاهای صادراتی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، شاخص قیمت کالاهای صادراتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *