صفحه اصلی / اسلایدر / لاکچری بازی در بازار مواد غذایی
لاکچری بازی در بازار مواد غذایی

خرما با روکش طلای ۲۳ عیار فرانسوی به قیمت ۶۸۰ هزار تومان به فروش می رسد

لاکچری بازی در بازار مواد غذایی

هر از چند گاهی برخی خبرها در دنیای مجازی منتشر می شود که به واقع دوراز انتظار و غیرقابل باور است. چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در برج میلاد تهران بستنی طلا سرو می شود بود که مراجع تقلید اعلام کردند خوردن هرگونه بستنی حاوی عنصر طلا، «حرام» است. پس از انتشار این حکم شهرداری تهران نیز اعلام کرد جلوی عرضه این نوع بستنی‌ها را خواهد گرفت. بستنی با روکش طلا تنها محصول طلایی پرحاشیه نبود و پیش از آن نیز پیتزا طلا و مواردی از این دست خبرساز شده بود.

شایلی قرائی

در حال حاضر نیز تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد نوعی خرمای لاکچری با پوشش طلا به قیمتی نجومی در حال فروش است. شاید غیرقابل باور باشد که تعداد هشت عدد خرما در کشورمان به قیمت ۶۸۰ هزار تومان به فروش برسد ولی این اتفاق رخ داده است. این خرما چه ویژگی منحصربه‌فردی دارد که با این قیمت نجومی در بسته‌بندی لاکچری به فروش می‌رسد؟

براساس توضیحات مندرج در آگهی فروش، این خرما با روکشی از طلای ۲۳ عیار فرانسوی و پرشده با خلال پسته در بسته‌بندی لوکس به فروش می‌رسد.  خرما با پوشش طلا  قطعاً محصولی فرالاکچری است و فروشنده آن در شعار خود اعلام کرده است که محصولات این شرکت درخور زندگی شاهانه است. فروش چنین محصولی در ماه مبارک رمضان در حالی که در روزهای اخیر افزایش قیمت‌ها نیز خبرساز شده بود، مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به رواج زندگی لاکچری در فضای مجازی و اینستاگرام می‌گوید: «مشکل اینجاست که مردم ما به ویژه جوانان از طریق انتشار تصاویر این سبک زندگی لاکچری می‌خواهند خود را به جامعه معرفی کنند و متاسفانه ارزش‌های جامعه چنان سقوط کرده که مردم با این شیوه سعی در مطرح کردن خود دارند.» «این سبک زندگی در جامعه ایرانی خریدار دارد و به همین دلیل نیز شاهدیم که روز به روز بر تعداد کاربران لاکچری و کانال‌های تلگرامی با این عنوان افزوده می‌شود. برخی از افراد با نشان دادن زندگی لاکچری خود در فضای مجازی در پی کسب ارزش و اعتبار هستند و شاهدیم که بسیاری از ازدواج‌های امروز با تاکید به این نوع زندگی شکل می‌گیرد چون برایشان مهم است که طرف مقابل چه خودرو و لباس و طلا با چه برندی استفاده می‌کند.»

اپیدمی زندگی لاکچری

محمد داوری، جامعه شناس

فضای مجازی در ترویج زندگی لاکچری نقش مهمی بازی می کند چراکه با رواج استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنتی سرعت پخش اخبار بیشتر شده است. تا قبل از استفاده از فضای مجازی شاید عده ای معدود زندگی لاکچری را تجربه می کردند که با به اشتراک گذاشتن آن اپیدمی زندگی لاکچری را شاهد هستیم. هر کس بنا به توانایی خود سعی دارد به سمت زندگی لوکس و تجملاتی برود و امکانات زندگی خود را ارتقا دهد. امروز اما بحث لوکس بودن از سبک زندگی به سمت دیگری سوق داده شده که در رابطه با مواد غذایی مصرفی افراد است. نمونه آن را چندی قبل در رابطه با بستنی طلا داشته ایم که با اعتراضات زیادی روبرو شد. امروز مسئله خرما و فردا کالایی دیگر را شاهد خواهیم بود. اپیدمی زندگی لاکچری اگر به سمت کالاهای اساسی برود دیگر نمی توان با موج اعتراضات روبرو شد. قدرت خرید مردم بسیار کاهش داشته و این در حالی است که عده ای با این حرکات احساسات دیگران را نشانه گرفته اند.

متاسفانه این یک واقعیت است که آنچه که تبدیل به ارزش می‌شود گرایش عمومی هم به آن سمت تمایل پیدا می‌کند و هر کس هر چه قدر که در توان دارد برای برابری با قشر مرفه و لوکس صرف می کند. آسیب های این حرکات بعدها مشخص خواهد شد و آسیب شناسی و درمان آن زمان زیادی می برد. این تفکر غلط متاسفانه در کشور ما وجود دارد که اگر می‌خواهی محترم باشی باید ظاهر را طوری نشان بدهی که از این احترام بهره مند شوی. اگر چنین شرایطی حاکم باشد که در کمال تاسف حاکم است، بقیه افراد هم به این سو گرایش پیدا می‌کنند و این فرهنگ جا می‌افتد که باید خود را حداقل در ظاهر لوکس و شیم نشان دهی در غیر این صورت از توجه دیگران محروم خواهی ماند.

امروز شرایط جامعه به شکلی است که ماراتن مصرف گرایی به راه افتاده و ریخت و پاش و پول خرج کردن را باید در انظار عمومی انجام و آن را امری طبیعی و روتین جلوه داد. در این پروسه کسانی که از نظر مادی توانایی دارند به این روش یعنی لوکس گرایی و بریز و بپاش ها ادامه می‌دهند و مابقی مردم هم که ندارند با زحمت به دست می‌آورند تا زندگی شان را ظاهرسازی کنند و هم پای لوکس گرایان و به اصطلاح لاکچری بازها این مسابقه را ادامه دهند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.