صفحه اصلی / سرخط خبرها / ساماندهی صنعت رمزارزها

سعید مهدیون، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی

ساماندهی صنعت رمزارزها

سرمقاله 

کسب و کار نیوز: اقدامات بسیاری در رابطه با این صنعت انجام شده که با توجه به آنها می توان آینده روشنی را برای این صنعت پیش بینی کرد. امروز استفاده از رمزارزها و نتایج مثبت آن به اثبات رسیده و در کشور ما هم توجه زیادی به آن داریم. صنعت رمزارزها به دلیل نوظهور بودن و جدید بودن آن نیازمند ساماندهی است تا از ورود بازیگران پنهان و زیرزمینی به آن جلوگیری کرد. رمزارزها که مهم ترین آنها بیت کوین است امروزه نقش زیادی در انجام معاملات در سطح بین المللی دارند و به همین دلیل نیازمند قانون و مقررات مخصوص به این صنعت هستند. در حال حاضر هنوز همه گیری برای استفاده از این رمزارزها نداریم و سهم رمزارزها هنوز اندک است اما اهمیت و نتایج مثبت آن ثابت شده و دنیا به دنبال پیاده سازی این صنعت است.

بنابراین نمی توان بدون توجه به آن بود و کاری از پیش نبرد. اهمیت رمزارزها در نظام بانکی این است که اصلاحاتی را که این شبکه نیاز دارد انجام خواهد دارد و موجب رشد سریع حجم بازار می شود. امروز شبکه بانکی نیازمند تغییر و تحول است و همین صنعت می تواند تغییرات لازم را در آن ایجاد کند. کشورهای زیادی در دنیا برای قانونگذاری و نوشتن مقررات مخصوص به این صنعت اقدام کرده اند چراکه به مزایای استفاده از آن در اقتصاد و رشد اقتصادی پی برده اند. بنابراین با قانونگذاری و ساماندهی رمزارزها می توان نظام اقتصادی را در برابر مضرات این فناوری جدید محافظت کرد.

در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که تکلیف این صنعت در کشور روشن نیست بنابراین تعیین تکلیف استفاده از رمزارزها باید به سرعت انجام شود. به همین دلیل که سازمان های مربوطه هنوز برای استفاده رسمی رمزارزها تصمیمی نگرفته اند فعالیت این صنعت در کشور ما با ابهام روبروست و به عبارت بهتر فعالیت رمزارزها  در ایران در وضعیت خاکستری قرار دارد. با توجه به اهمیت این صنعت و تجربیات و نتایجی که در دیگر کشورها در رابطه با استفاده از رمزارزها و بلاکچین دیده شده لازم است هر چه زودتر قوانین و سیاست های فعالیت در این صنعت تدوین و رمزارزها وارد شبکه معاملات شوند.

امروز دولت بر استفاده از رمزارزها تاکید دارد بنابراین انتظار می رود در این حوزه تحولات زیادی رخ دهد و با تدوین قوانین و مقررات مربوط به رمزارزها این صنعت به تعیین تکلیف نهایی رسیده و از وضعیت خاکستری خارج شود. هنگامی که زیرساخت های مورد نیاز برای استفاده از رمزارزها فراهم شود فعالان این صنعت باتحول و تغییر ماینینگ به صنعت می توانند به صورت شفاف و قانونی فعالیت کنند. امید است با اقدامات مثبت و اظهارنظرهایی که در رابطه با تاثبر استفاده از رمزارزها اعلام شده هر چه سریعتر برای قانونی شدن فعالیت در این زمینه به نتیجه برسیم و اقتصاد را درگیر تحولات مثبت و رشد درخور سازیم.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.