صفحه اصلی / اسلایدر / دریافت مالیات از خریداران ارز
دریافت مالیات    از  خریداران  ارز

اطلاعات خریدهای ارزی در سازمان امور مالیاتی ثبت می شود

دریافت مالیات از خریداران ارز

نوسانات نرخ ارز طی روزهای گذشته نشان داد علی رغم تلاشی که برخی از دلالان برای افزایش قیمت ارز دارند، اما بانک مرکزی به شدت بازار را تحت کنترل درآورده و مانع از افزایش شدید قیمت ارز می‌شود. قیمتی که البته به اعتقاد برخی از کارشناسان نرخ واقعی آن به نزدیک 17 هزار تومان هم می‌رسد و برخی شایعه می کنند که اتفاقات ناخوشایند سیاسی،سرنوشت بدی را دیر یا زود برای آن رقم خواهد زد. اما در حال حاضر بساط دلالان را از بازار تا حدودی جمع شده و سرمایه‌گذاران نیز با احتیاط وارد بازار می‌شوند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، نوسانات نرخ ارز طی روزهای گذشته نشان داد علی رغم تلاشی که برخی از دلالان برای افزایش قیمت ارز دارند، اما بانک مرکزی به شدت بازار را تحت کنترل درآورده و مانع از افزایش شدید قیمت ارز می‌شود. قیمتی که البته به اعتقاد برخی از کارشناسان نرخ واقعی آن به نزدیک ۱۷ هزار تومان هم می‌رسد و برخی شایعه می کنند که اتفاقات ناخوشایند سیاسی،سرنوشت بدی را دیر یا زود برای آن رقم خواهد زد. اما در حال حاضر بساط دلالان را از بازار تا حدودی جمع شده و سرمایه‌گذاران نیز با احتیاط وارد بازار می‌شوند.
اما مسئله این است که چشم امید دلالان و سودجویان به گرانی نرخ ارز طی ماه‌های آتی است. موضوعی که البته با آینده روابط ایران با کشورهای اروپایی و همچنین برجام ارتباط مستقیمی پیدا کرده است. البته بخشی از آرامش بازار ارز به خوش بینی ارتباط ایران با اروپایی ها و راه اندازی اینستکس بر می‌گردد که تا تحقق آن باید صبر کرد.
در حال حاضر اندک آرامشی به بازارها برگشته و نرخ‌ها در بازارهای مختلف، تقریبا ریزش داشته است. امید به تک نرخی شدن ارز از بین رفته با وجود شرایط کنونی حتی انتظار از بانک مرکزی برای آن نمی‌رود و همه در انتظار، اتفاقات سیاسی پیش‌رو و تصمیمات سیاست‌گذاران هستند.
در جریان معاملات صرافی‌های بانکی نرخ هر دلار آمریکا برای خرید حدود ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان و برای فروش ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان تعیین شده بود و در عین حال هر یورو برای خرید ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان و برای فروش ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است.
گزارش میدانی بازار دلالی هم نشان می‌دهد نرخ دلالان که چند روز به حفظ کانال ۱۵ هزار تومان برای دلار مصر بود، امروز به کانال ۱۴ هزار تومان بازگشت و دلالان امروز هر دلار را ۱۴ هزار و ۹۳۰ تومان به فروش می‌رسانند.
امیرعلی سیف الدین، کارشناس اقتصادی

موانع کاهش نرخ ارز
در حال حاضر بازار ارز هم تورم‌زا است و هم تحت تاثیر تورم سایر کالاها قرار گرفته است. چه بخواهیم و چه نخواهیم آثار تورمی ناشی از ارز بر قیمت کالاها، مانع از کاهش قمیت ارز می‌شود. از آنجایی که تولیدکنندگان کالاها را با نرخ ارز ۱۴ و ۱۵ هزار تومان تولید کرده‌اند، توقع دارند نرخ ارز روی همین قیمت باقی بماند و حتی بعد از کاهش نرخ ارز در برابر ریزش قیمت کالاها مقاومت خواهند کرد. حداقل به دلیل همین انتظارات، ریزش قیمت ارز، زمانبر است و در کوتاه مدت نمی‌شود منتظر آن بود. اما اگر دولت بتواند قیمت کالای وارداتی و صادراتی را کنترل کند، انگیزه کاهش نرخ ارز را در بازار افزایش می‌دهد. عامل دیگری که در قیمت ارز و عدم کاهش آن تاثیرگذار است، کسری بودجه دولت است. کسری بودجه شاید دولت را ناگزیر از بالا بردن نرخ ارز کند و برای مدتی نرخ ارز را بین ۱ تا ۲ هزار تومان دچار نوسان قیمتی کند که از آن می‌شود به عنوان ترمزی در پایین کشیدن قیمت ارز یاد کرد. اما به طور کلی آنچه باعث کاهش قیمت ارز و یا حداقل تثبیت قیمتی آن می‌شود، تثبیت قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.