صفحه اصلی / چند رسانه ای / خدمات ارزش‌ افزوده (VAS) چیست؟

خدمات ارزش‌ افزوده (VAS) چیست؟

کسب و کار نیوز - خدمات ارزش‌افزوده يا همان Value added service كه به ‌اختصار Vas ناميده مي‌شود به خدماتي اطلاق مي‌شود كه كاربران در ازاي دريافت محتوا و استفاده از آنها، هزينه پرداخت مي‌كنند كه علاوه بر بازدهي بالا براي اپراتورهاي ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه، از جمله فاكتورهاي قوي براي رونق بخشيدن به كسب‌و‌كارها به حساب مي‌آيند.

کسب و کار نیوز – درواقع سرویس ارزش افزوده نوعی خدمات پیامکی است که با ایجاد بستری مناسب سعی در افزایش ارتباط و تعامل میان اپراتور و مشترک دارد.
• مخابرات از طریق سرویس خدمات ارزش افزوده شما را تشویق به ارسال کد می‌کند. در واقع این نوع خدمات درآمدزایی برای مخابرات و اطلاع‌رسانی بهتر را برای مشترکان امکان‌پذیر می‌کند.
• در واقع در سرویس‌های ارزش افزوده نه تنها هیچ هزینه‌ای از ارگان یا شرکت خاصی گرفته نمی‌شود، بلکه این سرویس می‌تواند برای‌شان درآمدزا نیز باشد؛ اما در سایر سرویس‌های پیامکی ارگان یا شرکت موردنظر باید هزینه ارسال پیامک‌ها را بپردازد.
• سرویس‌های ارزش افزوده تقریبا از سال ۹۰ فعال شدند و موج اولش G 2 و بر بستر پیامک بود.
• بعد از اشباع شدن فضای پیامکی، اپلیکیشن‌ها به این فضا ورود کردند.

• سطوح مختلف خدمات ارزش افزوده

۱- سطح اول: تولیدکنندگان محتوا
تولیدکنندگان محتوا شامل شرکت‌هایی هستند که به صورت قانونی، حق تولید محتوا همچون موسیقی، فیلم، متون مختلف و مواردی از این قبیل را دارند.
۲- سطح دوم: توسعه‌دهندگان محتوا
توسعه‌دهندگان محتوا به شرکت‌هایی گفته می‌شود که بنابر درخواست اشخاص، اقدام به تولید محتوا می‌کنند و آن را به اجرا درمی‌آورند.
۳- سطح سوم: گردآورندگان محتوا
اینها شرکت‌هایی هستند که محتواهای تولیدشده را جمع‌آوری می‌کنند و در اختیار اپراتورها قرار می‌دهند تا به صورت عمومی اجرا شوند.

• مشکلات سرویس پیامک ارزش افزوده

بی‌محتوا بودن پیامک‌ها: بیشتر سیستم‌های پیامکی که جنبه لطیفه‌گویی دارند، هیچ موضوع جالبی ارائه نمی‌دهند و کاربر را به این نتیجه می‌رسانند که گویی قرار است فقط پولی از حساب او کسر شود.
سیستم‌های پیامکی مسابقه‌ای: بسیاری از این سیستم‌های پیامکی که ادعای پرداخت جوایز به برندگان مسابقه را دارند تنها به اعلام نام‌هایی تحت عنوان برندگان اکتفا می‌کنند. این مساله که قرعه‌کشی مسابقات در بسیاری از موارد به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود و عدم امکان نظارت مشترکان این سیستم‌های پیامکی، باعث شده تا امکان تقلب در نحوه اختصاص جوایز مطرح شود.
ناآگاهی از عضویت در سرویس: مشکل دیگر درباره پیامک‌های مسابقه‌ای این است که اکثر کسانی که در آنها به اصطلاح عضو شده‌اند، نمی‌دانستند که با فرستادن پاسخ مسابقه به سیستم پیامکی در واقع به عضویت آن درآمده‌اند. در این مدل کلاهبرداری، انتخاب گزینه درست توسط کاربر از سوی سیستم پیامکی به عنوان درخواست عضویت تلقی می‌شود.

• اعتراض مردم

دریافت پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم وقت و بی‌وقت، عدم رعایت حقوق شهروندی و عدم کارایی سامانه پیامکی لغو دریافت (با وجود اعلام چندین باره درخواست از سوی مشترکان)، عدم نظارت بر اپراتورهای ارزش افزوده (VAS) و دریافت ناخواسته نوتیفیکیشن‌ها برای شرکت در مسابقات، پیامک‌های دروغین نصب رایگان اپلیکیشن و هزینه‌ای که مشترک متحمل می‌شود، از جمله مواردی است که از سوی کاربران در صفحه شخصی وزیر ارتباطات مطرح شده است.

• سود اپراتورهای موبایل

سود حاصل از خدمات ارزش افزوده پیامکی برای اپراتورهای موبایل و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات محتوایی به اندازه‌ای زیاد است که میزان پیامک‌های پولی، صبر مشترکان تلفن همراه را لبریز کرده است. مشترکان روزانه حجم سنگینی از پیامک‌های پولی یا همان ارزش افزوده را دریافت می‌کردند و کافی است تنها به یکی از آنها پاسخ دهند تا روزانه پولی به حساب تولید‌کنندگان پیامک واریز شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین توئیت خود در این رابطه نوشته است: «روز گذشته (پنج‌شنبه ۵ مهر) مبالغ کسرشده از دو میلیون مشترک همراه اول که بدون اطلاع در سرویس‌های ارزش افزوده عضو شده بودند، به حساب آنها مسترد شد. مجموع مبالغ کشف‌شده تاکنون بالغ بر حدود ۳۵ میلیارد تومان بوده است. در مواردی میزان مبالغ بازگشتی به مردم تا ۵ میلیون ریال نیز بوده است.»

• واکنش وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این اعتراضات از برخورد جدی با کلاهبرداری‌ها خبر داد: «مردم همواره می‌خواهند با پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی و فریبکاری‌ها و کلاهبرداری‌هایی که در این زمینه گاهی صورت می‌گیرد، مقابله جدی شود.»

کدام سرویس‌های ارزش افزوده روی خط ما فعال‌اند؟

برای اینکه بفهمید چه سرویس‌های ارزش افزوده‌ای روی خط شما فعال هستند، می‌توانید عدد صفر را به سرشماره ۸۰۰ ارسال کنید یا کد دستوری #۸۰۰* را شماره‌گیری کنید.

همچنین مطالعه کنید:

مالیات بر خودرو‌های لوکس تعیین شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.