صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / گام به گام نزدیک تر تا اقتصاد نوآور
گام به گام نزدیک تر تا اقتصاد نوآور

بسته حمایتی وزارت کار به سازمان تامین اجتماعی برای رونق کسب و کارها ابلاغ شد

گام به گام نزدیک تر تا اقتصاد نوآور

استارت آپ ها و کسب و کارها نوین مقوله ای هستند که امروز در کشور ما توجه بسیاری به آنها شده است. شرکت های بزرگ و سرمایه گذاران تمایل بسیاری برای سرمایه گذاری و حمایت از این مدل کسی و کارها دارند و به دلیل ماهیتی که دارند در تولید و عرضه محصولات و خدمات نوآور پیشرو یوده و می توانند در دنیا مشتریان زیاید برای خود داشته باشند.

شایلی قرائی

امروز شرکت های بزرگ به سمت سرمایه گذاری بر روی استارت آپ های فعال در حوزه فین تک رفته اند و متوجه شده اند فناوری های انقلاب صنعتی چهارم تا چه حدی می توانند درآمدزا پرطرفدار باشند. استارت‌آپ‌های فین‌تک بسیار با اهمیت و به معنی کاربرد نوآورانه فناوری درارائه خدمات مالی‌اند. این تغییر همان‌قدر که در کسب‌وکارهای حمل‌ونقل و خرید ایجاد شده است، در آینده خیلی نزدیک این تغییر را در بخش بانک‌ها و بیمه‌ها خواهیم دید. این تحول، تحول مهمی است و باعث می‌شود که فضاهای کسب‌وکاری شکل بگیرد.

اما با توجه به اینکه مشکلات بر سر راه هر کسب و کاری وجود دارد استارت آپ ها نیز درگیر مشکلات نخصوص به خود بوده و برخی از این چالش ها آنها از ادامه راه منصرف می کند. بیمه، مالیات، تسهیلات بانکی و… بزرگترین موانع پیش روی این کسب و کارها هستند. اما در همین رابطه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسته حمایتی جهت بهبود فضای کسب و کار و تقویت توانمندی های داخلی برای مقابله با تحریم ها را در بخشنامه ای به سرپرست سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲۲ اردیبهشت، بسته حمایتی جهت بهبود فضای کسب و کار و تقویت توانمندی های داخلی برای مقابله با تحریم ها را در بخشنامه ای به سرپرست سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کرد.

این بخشنامه از ۱۷ بند تشکیل شده و در آن به تشریح تسهیلات و موارد مختلف حمایتی از کارفرمایان و بیمه شدگان تامین اجتماعی پرداخته شده است. مساعدت در دریافت حق بیمه نیروی کار در کارگاه های دچار بحران، تقسیط بدهی های معوقه کارفرمایان کارگاه های دچار بحران مالی در صورت درخواست آنها و ارائه مزایای طرح های مشوق بیمه ای سهم کارفرما در صورت جذب نیروی کار جدید از جمله نکات مهم این بخشنامه هستند. همچنین در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است کارگاه هایی که به دلیل تحریم ها در ارسال لیست و پرداخت حق بیمه جاری کارکنان با مشکل مواجه شده اند، می توانند از بخشودگی در جرائم برخوردار شوند.

مشکلاتی که جای پیشرفت را از استارت آپ ها می گیرد

رضا قربانی، کارشناس حوزه استارت آپ و فین تک

استارت آپ و فین تک امروز در ایران توانسته اند به جایی که شایسته آن بوده اند برسند. در این بین نقش حمایت های معنوی را نمی توان انکار کرد. حمایت های معنوی توسط سازمان های متولی می تواند ارتقای استارت آپ ها را جلو بیاندازد و کشور را در جهت رسیدن به اقتصاد نوآور تقویت نماید. حمایت های معنوی مانند رسیدگی به مشکلات بیمه و مالیات و هم چنین استقرار این کسب و کارها در دنیای امروز که دنیای تکنولوژی و نوآوری است بسیار احساس می شود و همانطور که در کشورهای توسعه یافته مشاهده کرده ایم راه رسیدن به اقتصاد نوآور حمایت از کسب و کارهای نوین است. مراجعه به تجربیات کشورهایی که اقتصاد نوآور را در کشور خود پیاده کرده اند نشان می دهد داشتن خط اعتباری ویژه برای استارت آپ ها هم می تواند راهگشای مشکلات باشد. خط اعتباری باید در اختیار شرکت های بزرگتر قرار گیرد تا بتوانند حمایت خود را از کسب و کارهای نوپای تازه تاسیس داشته باشند. مشکلات بیمه و مالیات بزرگترین مشکل استارت آپ ها و فین تک ها است. این کسب و کارها در اشتغالزایی قدرت فراوانی دارند و می توانند در صورت حمایت صحیح و بجا نرخ بیکاری را در مدت زمان معلوم کاهش دهند. اما همین مشکلات که کارفرما درگیر مشکلات بیمه ای کارکنان خود در این مجموعه هاست و یا مشکلات مالیاتی در حالی که هنوز استارت آپ ها به وضعیت ثبات نرسیده اند جای پیشرفت را از آنها می گیرد.

البته مشکلات مالی را هم نمی توان فراموش کرد. به هر ترتیب استارت آپ ها و فیت تک ها در ابتدای راه با این مشکل مواجه هستند. این در حالی است که به دلیل تب بالا و انتظار درآمدزایی بسیار ، افراد زیادی را به فکر تاسیس استارت آپ می اندازد. متاسفانه بسیاری از استارتاپ‌ها بدون هیچ شناختی از اکوسیستم خصوصا جنبه مالی آن، کار را آغاز می کنند و در نهایت با شکست مواجه می‌شوند. هرچند موافق از بین رفتن استارتاپ‌ها در سال‌های اول هستیم. تجربه نشان داده از بین ۱۰۰۰ استارتاپ، ۱۰ استارتاپ سال پنجم را می‌بینند و از بین همان ۱۰ استارتاپ یکی برنده میدان می‌شود و سال یازدهم را می‌بیند. دلایل بسیاری برای این شکست می توان عنوان کرد. مسائل مالی و عدم درک نیاز بازار از جمله مهم ترین آنهاست. خیلی از افراد و صاحبان ایده درگیر ایده‌های خود می‌شوند و فکر می کنند آنچه در فکر برای ارائه دارند بهترین است. در حالی که نباید درگیر ایده شد و باید دقیقا خواسته و نیاز مردم را شناسایی کرد و با سنجیدن بازار وارد آن شد. به هر ترتیب استارت آپ ها و فیت تک های فعال در کشور قرار است تحولات زیادی را در اقتصاد و نظانم بانکداری ایران اجرا کنند پس باید با توجه و علم به این موضوع راه را برای توسعه آنها هموار ساخت. اگر این کسب و کارها مدام درگیر مسائل بیمه و مالیات و تسهیلات باشند نه تنها نمی توانند اقتصاد نوآور را پیاده کنند بلکه در اشتغالزایی و ارزآوری نیز نقشی نخواهند داشت.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.