صفحه اصلی / اسلایدر / فروش حواله و امتیاز سهمیه کاغذ در بازار
فروش حواله و امتیاز سهمیه کاغذ در بازار

دپوی کاغذ وارداتی با ارز 4200 تومانی در گمرکات ادامه دارد

فروش حواله و امتیاز سهمیه کاغذ در بازار

به تازگی یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه‌ای که با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تأمین ارز شده‌اند در گمرکات دپو شده‌اند که دلیل آن به پرداخت مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا نرخ نیمایی برمی‌گردد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ارز مورد نیاز کاغذ و مواد اولیه تولید کاغذ باید در اولویت بانک مرکزی قرار گیرد، گفت: کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه‌ای که با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تأمین ارز شده‌اند و در برخی از گمرکات موجودند باید با همان نرخ ارز ترخیص شوند. افسانه محرابی در خصوص التهابات پیش آمده در بازار کاغذ گفت: ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تولید کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه باید از سوی بانک مرکزی در اولویت ویژه قرار گیرد. در صورتی که فقط ۲۷ درصد ثبت سفارشات تائید شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از طرف بانک مرکزی گشایش اعتبار شده که از این مقدار نیز مقادیر کمتری منجر به انتقال ارز به فروشنده و در نهایت مقادیر کمتری کاغذ وارد شده است. وی افزود: برای کاهش التهابات به وجود آمده در بازار نشر و مطبوعات، کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه‌ای که با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تأمین ارز شده‌اند و در مراحل مختلف واردات بوده و در برخی از گمرکات موجودند، باید با همان ارز ۴,۲۰۰ تومان ترخیص شوند.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حال حاضر گمرکات در هماهنگی با بانک مرکزی، تمامی ثبت سفارشاتی که با نرخ ۴۲۰۰ تأمین ارز شده و بعضاً وارد کشور شده ولی ترخیص نشده‌اند را ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت تا نرخ ارز نیمایی دانسته‌اند. محرابی افزود: طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار از ماه پنجم سال ۹۷ مسئولیت بررسی درخواست واردکنندگان و تأمین همه نیازهای واقعی بازار، مدیریت و نظارت آن تا انتهای زنجیره ارزش و تحویل آن به مشتری به کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شد و از ماه یازده همان سال مقرر شد از مرحله ثبت سفارش تا انتهای زنجیره تأمین مسئولیت با کمک سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت پذیرد بنابراین مسئولیت تأمین کاغذ روزنامه با توجه به کاربری آن در چاپ مطبوعات مشخصاً با وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که کاغذهای چاپ، تحریر، روزنامه، بالکی و LWC از دریافت ارز با نرخ رسمی خارج شوند، افزود: طبق بررسی‌های دوره‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، فروش حواله و امتیاز سهمیه کاغذ در سطح بازار توسط ناشران، از مشکلات ایجاد شده در این حوزه است. البته قیمت کاغذ در بازار آزاد بسیار بالاتر از قیمت کاغذی است که حتی با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود.

این در حالی است که معاون اول رییس جمهور جهانگیری ظهر روز دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت واردات کاغذ و مشکلات دست اندرکاران مطبوعات و کتاب کشور، با اشاره به نگرانی ها و دغدغه های دست اندرکاران این حوزه، تصریح کرد: از نظر دولت کتاب و مطبوعات جزو کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز جامعه است و باید تمام تدابیر لازم برای تداوم حیات و رشد این محصولات بکار گرفته شود. وی با بیان اینکه دولت نسبت به افزایش قیمت ملزومات مورد نیاز این صنعت نظیر کاغذ و زینک و پیامدهای آن برای صنعت چاپ و نشر کشور واقف است، افزود: نخواهیم گذاشت در حرکت رو به رشد تولید محصولات فرهنگی نظیر کتاب و مطبوعات خللی حاصل شود. وی یادآورشد: سال گذشته با وجود مشکلات اقتصادی، کاغذ به عنوان کالای اساسی در فهرست اقلام ضروری و مورد نیاز مردم قرار گرفت و ارز لازم برای واردات آن از سوی بانک مرکزی تامین شد و این روند امسال نیز ادامه خواهد یافت. معاون اول رییس جمهور ضمن تاکید بر ضرورت حل مشکلات پیش روی مطبوعات و حوزه نشر و کتاب در زمینه کاغذ،‌ گفت: به منظور حل مشکل کاغذ باید علاوه بر نظارت جدی و دقیق بر جریان واردات و توزیع کاغذ، تلاش شود تا ظرف چند ماه ظرفیت تولید کارخانه های داخلی به منظور مرتفع کردن نیازهای کشور در این زمینه افزایش پیدا کند.

جهانگیری خاطرنشان ساخت: دولت در موضوع فساد و رانت ناشی از توزیع کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده اما در بازار به قیمت های آزاد فروخته می شود با هیچکس تعارف ندارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک مرکزی باید در زمینه پرونده های واردات و توزیع کاغذ به عنوان مدعی همه ابزارهای لازم را برای مسدود کردن منافذ فساد بکار گیرند و با متخلفان از طریق تعزیرات و محاکم قضایی برخورد شود و دستگاه قضایی نیز باید با سوء استفاده کنندگان ارز اختصاص یافته برای کالاهای اساسی از جمله کاغذ بدون مماشات برخورد کند. جهانگیری از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خواست تا برای نظارت دقیق تر بر جریان واردات و توزیع کاغذ از توانمندی و ظرفیت نمایندگان مطبوعات و ناشران و تشکل های مرتبط با آنها استفاده کند. در این جلسه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس کل بانک مرکزی و جمعی از مدیران مسئول مطبوعات و نمایندگان اتحادیه های مرتبط با ناشران کشور حضور داشتند، دیدگاه های مختلف در زمینه مشکلات صنعت چاپ و نشر و راه های برون رفت از تگناهای موجود مطرح شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با بیان اینکه ناشران و مطبوعات کشور در شرایط سختی قرار دارند، گزارشی از میزان واردات کاغذ در ۱۴ ماه گذشته ارایه کرد و از برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم برای از بین بردن روزنه های فساد دراین بخش خبر داد. رییس کل بانک مرکزی نیز با ارایه آماری از میزان ارز اختصاص یافته به کاغذ در سال ۱۳۹۷، بر تلاش بانک مرکزی به منظور رفع مشکل ارزی و واردات ملزومات مورد نیاز دست اندرکاران چاپ و نشر تاکید کرد. در این جلسه مقرر شد ارز مورد نیاز واردات کاغذ همچون سایر کالاهای اساسی کماکان اختصاص یابد. همچنین مقرر شد کاغذهای وارداتی انبار شده در گمرکات کشور ظرف دو هفته به بازارهای مصرف عرضه شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز موظف شد تا با تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع تولید کاغذ داخل کشور، ظرفیت تولید این کارخانه ها را در چند ماه آینده به حداکثر برساند.

اختصاص ارز دولتی برای واردات کاغذ بیش از نیاز بازار بود

احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس

بازار کاغذ در بحران به سر می برد و افزایش ده برابری قیمت ها اصلا جای هیچ توجیهی باقی نگذاشته است. متاسفانه مدیریت جدی در این زمینه وجود نداشته و این روند هم چنان هم ادامه دارد. مدیریت بازار کاغذ باید توسط ستاد تنظیم بازار انجام می شد که یک سری تحولات بازار را از نظارت خارج کرده است. ستاد تنظیم بازار زیر نظر وزارت صنعت مشغول به کار است و متولی نظارت و مدیریت بر بازار کاغذ. اما چمد ماهی می شود که نظارت و مدریریت بازار کاغذ به وزارت ارشاد منتقل شده و البته که هر دو متولی در اداره بازار موفق نبوده اند. در طول یک سال گذشته قیمت کاغذ افزایش ده برابری داشته و هیچ ناشری نیم تواند کتابی به چاپ برساند.

امروز وضعیت مطبوعات نیز تعریفی ندارد. متاسفانه مطبوعات به دلیل گرانی کاغذ و سواستفاده دلالان از این فضا تعطیل شده و یا از صفحات خود می کاهند. واقعا مشخص نیست چه اتفاقی برای کاغذهای واردایت افتاده که بازار به این وضعیت افتاده است. به هر ترتیب با این کاغذها در انبارها دپو شده اند و یا دلالان آن را به بازار عرضه نکرده اند و یاهر اتفاقی که افتاده وضعیت بازار کاغذ امروز بسیار بحرانی است.

در حال حاضر تنها راه حل بازگشت ثبات به بازار کاغذ مدیریت صحیح و نظارت بر بازار است. مدیریت اجرایی بازار باید به صورت درست و مطابق با وضعیت کنونی بازار شکل بگیرد چراکه در غیر این صورت نمی توان کنترلی بر بازار داشت و این فاجعه ادامه می یابد. متاسفانه بیش از نیاز بازار ارز برای کاغذ اختصاص پیدا کرد و این حرکت در دو مرحله انجام شد که در مرحله دوم ۲۵ میلیون یورو برای واردت کاغذ پرداخت شد. اما هنوز بازار کاغذ به وضعیت ثبات خود بازنگشته و کاغذ در بازار وجود ندارد و یا حواله و امتیاز آن توسط برخی افراد و دلالان در بازار با قیمت های بالا خرید و فروش و واگذار می شود. باید مشخص شود کاغذی که با ارز دولتی وارد شده در حال حاضر کچاست و چرا بازار خالی است. امروز وضعیت در حوزه کاغذ مطلوب نیست و این وضعیت نشان می دهد توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کاغذ، اثری رد بهبود وضعیت بازار نداشته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.