صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / شناسایی روش‌های مؤثر برای مبارزه با فرسودگی گلسنگ‌ها
شناسایی روش‌های مؤثر برای مبارزه با فرسودگی گلسنگ‌ها

با مطالعه تحقیقی سطح آرامگاه کوروش ؛

شناسایی روش‌های مؤثر برای مبارزه با فرسودگی گلسنگ‌ها

نتایج تحقیقاتی طولانی‌مدت در دانشگاه الزهرا (س) با بررسی علمی گلسنگ‌های سطح آرامگاه کوروش نشان می‌دهد که روش‌های کم‌هزینه و مؤثرتری برای مبارزه با فرسودگی گلسنگ‌ها وجود دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا (س) و رئیس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی، ضمن انتشار بخشی از نتایج تحقیقات و داده‌های مربوط به پایان‌نامه دانش‌آموخته دکترای خود «مهناز قلی پور شهرکی» می‌گوید: در نخستین طرح با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و همکاری هرباریوم گلسنگ موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، موفق به شناسایی گلسنگ‌های سطح آرامگاه کوروش با روش‌های کلاسیک و مولکولی شدیم.
پریسا محمدی با اشاره به اینکه در این تحقیق، به‌طور کمی میزان تخریب فراوان‌ترین گلسنگ سطح بنای آرامگاه کوروش محاسبه شد، افزود: با اندازه‌گیری این عدد که مبتنی بر تأثیرات فیزیکوشیمیایی تال گلسنگ بر بستر سنگی آرامگاه است امکان برنامه‌ریزی حفاظت و مرمت این بنا با روش‌های کم‌هزینه‌تر، به‌روزتر، کارآمدتر و با اثرات سوء جانبی کمتر وجود دارد.
وی تصریح کرد: ارزیابی کمی فرسایش گلسنگ‌ها به محققان و مرمتگران کمک خواهد کرد که در وهله نخست زمان‌بندی مناسب اقدامات مرمتی را به دست آورند و از میان رویش‌های مختلف گلسنگی، انواع مخرب و مؤثرتر در فرسودگی زیستی را شناسایی کنند.
اطلاعات جامع این تحقیقات در سایت NCBI آمریکا به ثبت رسیده و چاپ نتایج کلی نتایج در قالب سه مقاله ISI در دست اقدام است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.