صفحه اصلی / استان ها / چهارمحال و بختیاری / حذف پروژه ایجاد مترو و تراموا از طرح جامع حمل و نقل اراک
حذف پروژه ایجاد مترو و تراموا از طرح جامع حمل و نقل اراک

حذف پروژه ایجاد مترو و تراموا از طرح جامع حمل و نقل اراک

استاندار مرکزی گفت: پروژه احداث مترو و تراموا از امروز تا ۱۰ سال آینده از طرح جامع حمل و نقل اراک خارج خواهد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا , سید علی آقازاده در جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک با تاکید بر اینکه در اظهارنظرها باید شرایط گذشته و شرایط کنونی مدنظر قرار گرفته شود، گفت: طی ۳ سال اخیر وضعیت هوای شهر اراک روند رو به بهبودی را طی کرده است که این امر دستاورد خوبی برای استان محسوب می‌شود.
وی با اشاره به موانع موجود در طرح جامع حمل و نقل اراک که شاه‌بیت آن بحث احداث مترو است، گفت: هیأت دولت در سال ۱۳۸۶ احداث مترو را در شهر اراک پیش‌بینی کرد، اما در طول ۲۰ سال اخیر شهرهای بالای یک میلیون نفر ده‌ها هزار میلیارد تومان زیرزمین هزینه کرده‌اند و نتیجه لازم را نگرفته‌اند.
استاندار مرکزی تصریح کرد: شهر کرج برای ۱۰ کیلومتر مترو خود گرفتار اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی بود که امروز با افزایش قیمت‌ها به ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است و شهرهایی مانند مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز و قم نیز پروژه را آغاز کردند، اما درگیر مباحث فنی، کمبود اعتبارات و حتی موضوعات سیاسی شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ده‌ها هزار میلیارد تومان پول مردم زیرزمین بلااستفاده مانده است و اراک نیز نباید خود را معطل مترو لحاظ شده در طرح جامع حمل و نقل کند، افزود: در حال حاضر برای احداث یک کیلومتر تونل با همه امکانات و قطار پنج میلیون دلار منابع مالی نیاز است و احداث ۵۰ کیلومتر مترو در اراک قطعاً نیازمند ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار خواهد بود که قطعاً تأمین آن در توان شهرداری و دولت نیست و بخش خصوصی نیز وارد نمی‌شود.
آقازاده بیان کرد: در حال حاضر از طلا گشتن پشیمان شده‌ایم و نباید سرنوشت شهر را به اموری که شاید تا ۱۰ ساله آینده نیز اجرایی نمی‌شود، گره زد. با این مباحث از امروز تا ۱۰ سال آینده بحث احداث مترو، تراموا و LRT در اراک از طرح جامع حمل و نقل حذف می‌شود چراکه هزینه‌بر است و به جای آن اقدامات دیگری در حوزه حمل و نقل عمومی دنبال خواهد شد.
وی انجام مطالعات احداث BRT ، بهبود وضعیت عبور و مرور با اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را از جمله اقدامات مدنظر جایگزین پروژه ایجاد مترو و تراموا دانست و گفت: عمر ناوگان تاکسی اراک در حال حاضر بیش از ۱۵ سال است که می‌توان حداقل عمر آن را به ۵ سال رساند و ۲۰۰ اتوبوس فعلی را به ۵۰۰ دستگاه افزایش داد که قطعاً بهبود عبور و مرور و ناوگان حمل و نقل عمومی را رقم می‌زند.
استاندار مرکزی تاکید کرد: در راستای کاهش آلودگی هوا تنها بحث حمل و نقل عمومی مطرح نیست بلکه باید حمل و نقل خصوصی را مدنظر داشت، بخش عمده‌ای از خودروهای سنگین کشور از استان مرکزی و اراک عبور می‌کنند که می‌توان با احداث کنارگذر شمالی و کمربندی از ورود این خودروها به شهر جلوگیری کرد.
وی اضافه کرد: تا پایان سال جاری فرصت باقی است که تغییرات مدنظر در قالب یک طرح آماده شود.
آقازاده در خصوص انتقال واحدها و مشاغل خودرویی به شهرک خودرو گفت: با تصمیم شورای تأمین استان دستگاه قضائی آماده همکاری و صدور هر نوع حکمی جهت انتقال این واحدها به شهرک خودرو است و شرایط مطلوبی خواهد بود اگر همزمان با اتمام احداث پل شریعتی و در زمان بهره‌برداری از پل، این واحدها منتقل می‌شدند تا این خیابان ساماندهی کاملی داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

چهارمحال و بختیاری

نظارت بر فعالیت واحدهای پذیرایی بین‌راهی افزایش می‌یابد

به‌گزارش کسب و کار نیوز به‌ نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.