پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / یارانه کالایی برای استارت آپ ها
یارانه کالایی برای استارت آپ ها

تسهیلات مالی کسب وکارهای نوین را گرفتار شکست خواهد کرد

یارانه کالایی برای استارت آپ ها

کاربرد استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا در این چند سال اخیر که توجه به آنها بیشتر شده و از کارایی آنها در پیشبرد اهداف اقتصادی استفاده شده است بر کسی پوشیده نیست. اما این کسب و کارها برای رسیدن به تولید باید در تمام راه حامی و پشتیبان داشته باشند تا به مرحله محصول دهی برسند و با پیدا کردن بازار و مشتریان خود بتوانند به ثبات برسند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه عماد ایرانی، کارشناس استارت آپ و معاون فنی شرکت فاش، از ارائه طرح این شرکت به وزارت‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت برای ارائه یارانه کالایی به‌جای یارانه ریالی خبر داده داد. کارشناسان و فعالان استارت آپی با استقبال از این طرح آن را لازمه پیشبرد اهداف اقتصادی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانسته اند. این فعالان همواره یا حمایت های مالی مستقیم مخالف بوده اند. در همین زمینه، افشین کلاهی رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین دانش بنیان اتاق ایران معتقد است به جای حمایت مستقیم دولت از استارتا پ ها، این منابع باید به شرکت های بزرگی که امکان موفقیت آنها بیشتر است، اختصاص داده شود. کلاهی توضیح می دهد: یکی از مهم ترین شرایط ادامه فعالیت های استارتاپ ها یا به عبارتی پارامترهای اثربخش در موفقیت استارتاپ ها این است که شرکت های خارجی سهام آنان را خریداری کنند، این امر در گروی ایجاد شرایطی برای تسهیل فضای کسب وکار این شرکت هاست. او با انتقاد از برخی تصمیمات دولت درخصوص فعالیت استارتاپ ها می گوید: ارائه تسهیلات و حمایت مالی از استارتاپ ها محصول عدم شناخت و تصمیمات نه چندان کارشناسی دولت است که به جای حمایت، حیات استارتاپ ها را به خطر می اندازد. در همه جای دنیا، استارتا پ ها وقتی از حدی بزرگ تر می شوند، شرکت های بزرگ آنها را می خرند. از طرفی ماهیت وجودی استارتاپ ها این است که به عنوان مثال از هر ۱۰ استارتاپ، یک استارتاپ موفق به ادامه فعالیت شود و ارائه تسهیلات مالی هرچند ممکن است منجر به موفقیت یک استارتاپ شود، اما قطعا ۹ کسب وکار دیگر را گرفتار خواهد کرد.

اختصاص تسهیلات مالی و وام ها مسبب ایجاد رانت می شود

سعید ایرانی، کارشناس استارت آپ

از همان ابتدای راه در راه اندازی و تاسیس کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها اختصاص تسهیلات مالی و حمایت های پولی نادرست بوده و مراحل توسعه این کسب و کارها را با موانع و مشکلات بسیاری روبرو ساخت. از آنجایی که که اختصاص تسهیلات مالی و وام ها مسبب ایجاد رانت در این بخش هم می شود همواره با آن مخالفت شده است امابه رغم این شواهد هنوز این حمایت ها برقرار است. قرار است استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین راه نجاتی برای این اقتصاد نابسامان شوند نه اینکه آنها هم باری برای اقتصاد داشته باشند. در شرایط کنونی همه حمایت را در قالب پول و وام تعریف می کنند و اگر اختصاص این تسهیلات عقب بییفتد آن را عامل عقب ماندگی و شکست خود عنوان می کنندو در تمام دنیا کسب و کارهای نوپا را به شرکت های بزرگ معرفی می کنند تا زیر سایه قدرت و ثبات آن شرکت ها این کسب و کارها پا گرفته و رشد کنند. تسهیلاتی نیز به شرکت های بزرگ پرداخت می شود تا در مواقع لازم به استارت آپ های زیرمجموعه خود اختصاص دهند.

در ایران کاملا این موضوع برعکس است و هر استارت آپی که تسهیلات دریافت می کند با توجه به آماری که وجود دارد آنچنان که باید تلاش نمی کند. این تسهیلات باید جای خود را به یارانه بدهد. یارانه اینجا منظور یارانه پولی همان تصوری که عامه از آن دارند نیست. اینجا منظور اختصاص یارانه کالایی است. با تخصیص یارانه به‌صورت کالایی،از ظرفیت کلیه استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوین می توان استفاده کرد. ر تمام کشورهای پیشرو در اقتصاد نوآور همین روال طی و نتایج مثبت آن در تمام بخش ها مشاهده شده است. در کشور ما نیز با اختصاص یارانه کالایی برای هر استارت آپ با توجه به نیازی که دارد می توان مراحل رسیدن به اقتصاد نوآور را زودتر و سریعتر طی کرد. با تامین کالاهای مورد نیاز این کسب و کارها بستر برای تولید و عرضه سریعتر و باکیفیت ترمحصول و خدمت مورد نظر فراهم می شود و صادرات آنها جلو خواهد افتاد. افزایش صادرات نیز برابر با ارزآوری و رشد اقتصادی است.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی آفریقایی‌ها برای توسعه تجارت با ایران/ توسعه بازارهای صادراتی در دولت سیزدهم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی‌آبادی در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.