صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / دستان بولتون پشت تصمیمات ترامپ
دستان بولتون پشت تصمیمات ترامپ

یک دیپلمات سابق آمریکایی مطرح کرد

دستان بولتون پشت تصمیمات ترامپ

یک دیپلمات سابق آمریکایی و محقق فعلی در موسسه فرانسوی IRIS در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی لوپینیون گفت: می‌توان دستان جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را در بسیاری از تصمیم‌گیری‌هایی که ترامپ اخیرا اعلام کرده، مشاهده کرد.

ترامپ

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی لوپینیون ” جف هاووکینز” اظهار کرد:  در سیاست خارجی آمریکا دو انگیزه مشاهده می‌شود. اولین مورد کاملا مخلوط و مرتبط با سیاست داخلی آمریکا است. به عبارت دیگر ترامپ تصور می‌کند که توافق‌های جدید تجاری با چین، مکزیک و کانادا می‌تواند از نظر اقتصادی، خوشایند رأی دهندگان به او باشد. در زمینه ونزوئلا نیز همه می‌دانیم که ایالت فلوریدا نقشی کلیدی دارد و جامعه بسیار مهمی از اتباع آمریکای لاتین در آنجا زندگی می‌کنند.

وی افزود: انگیزه دوم در رفتار با کشورهایی همچون کره شمالی و ایران است که این انگیزه را دشوار بتوان تشریح کرد. در این بخش می‌توان تخریب و از هم پاشیدن تمام آنچه که در زمان باراک اوباما درست شده بود را به خوبی مشاهده کرد. در این میان آنچه نیز تعجب برانگیر نشان می‌دهد، این است که ترامپ میل دارد از درگیری بپرهیزد و در زمینه افغانستان و سوریه، خروج نیروهای آمریکایی این را تایید می‌کند.

این دیپلمات سابق آمریکایی همچنین گفت: خیلی از مقاماتی که در پست‌هایی همچون وزارت دفاع، امنیت داخلی یا سفیر آمریکا در سازمان ملل قرار داشتند الان در حد سرپرست اداره می‌شوند و من فکر می‌کنم که این خلاء‌ها تعمدا از سوی ترامپ به وجود آمده است و ترامپ با این سرپرست‌ها بهتر می‌تواند کنار بیاید تا وزرا.

وی اذعان کرد: جان بولتون در تشکیلات کاخ سفید نمونه جالبی است. از نظر احساسی و هیجانی او با ترامپ هم فاز است . بولتون را می‌توان یک فرد انقلابی دانست. اصلا به سازمان ملل و چند جانبه گرایی علاقه‌ای ندارد  و همین هم  او را به سوی بمباران ایران و درگیری با آن می‌برد.

هاووکینز ادامه داد:  من آثار پنجه‌های بولتون را بر پشت اعزام ناو هواپیمابر آمریکایی به منطقه و همچنین مذاکرات با کره شمالی که هیچ وقت به آن باور نداشت را می‌بینم. اگر مذاکرات با کره شمالی در هانوی شکست خورد به این خاطر بود که بولتون موافق نبود. با این حال کره‌ای‌ها هم آنچنان که تصور می‌شود بی‌عقل نیستند. اگر توافقی را هم کره‌ای‌ها با پمپئو امضاء کردند این کار به صورتی انجام شد که گویی چیزی امضاء نشده است! البته اختلاف نظرهای ترامپ با فردی جنگ آفرین همچون بولتون برای ترامپ دردسر ساز شده است.

این دیپلمات سابق آمریکایی معتقد است: تنها مزیت ترامپ این است که او به سیاست خاصی وابسته نیست. او خیلی زود تغییر می‌ کند. ترامپ دنبال دفاع از مدیریت آمریکا بر جهان است و نه پیروی از الگوها و نسخه‌هایی که جمهوری خواهان می‌نویسند. تغییرات مدام رفتاری او قوی است. او تلاش دارد به‌عنوان یک سیاستمدار آزاد رفتار کند. برای ترامپ سیاست‌های داخلی‌اش مهمترین و بر همین اساس است که او باید در سال ۲۰۲۰ دوباره انتخاب شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.