صفحه اصلی / ورزشی / توپ و تور / انتقاد تند داور بین‌المللی بسکتبال از رئیس کمیته داوران فدراسیون

انتقاد تند داور بین‌المللی بسکتبال از رئیس کمیته داوران فدراسیون

داور بین‌المللی بسکتبال ایران به شدت از عملکرد کمیته داوران فدراسیون انتقاد کرد و گفت: حذف‌ منتقدان و رفیق بازی در این کمیته تنها دست آورد رئیسش است.

بسکتبال

حسن نیکخواه در گفت و گو با ایسنا، ابتدا درباره رزومه کاری و فعالیتش در بسکتبال ایران گفت: بنده ۴۱ سال دارم و بازیکن اسبق تیم باشگاه کاوه تهران، منتخب تیم‌های توابع تهران و دارای مقام سوم کشور در سال ۷۳ هستم. ۲۱ فینال لیگ‌برتر و چندین فینال لیگ‌های دیگر بعلاوه تعداد بیشماری قضاوت مسابقات حساس و غیر حساس را در کارنامه‌ام دارم و از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۷ قضاوت‌های مختلفی را در میادین بین‌المللی داشته‌ام، اما الان بنده را از لیست داوران بین‌المللی فدراسیون خارج کرده‌اند که جای تعجب دارد.

او در ادامه با اشاره به خروج نامش از لیست داوران بین‌المللی بسکتبال ایران، اظهار کرد: بنده همیشه بیشتر از حرف زدن سعی می‌کنم عمل کنم و به همین دلیل این پنجمین یا ششمین مصاحبه من در طول سال‌های قضاوتم و به اجبار دومین مصاحبه در دوران ریاست ورژ آبکاریان بر کمیته داوران است. ای کاش دلیل حذف اسم من از لیست داوران بین‌المللی ضعف من بود که جای هیچ شکایت و گله‌ای نداشتم. ای کاش رئیس کمیته داوران جرات بیان حقایق را داشته باشد و حرف‌های کذب تحویل اهالی بسکتبال ندهد.

این داور بین‌المللی بسکتبال تصریح کرد: رئیس کمیته داوران کشور بدون هیچ دانش و سیستمی فقط با امر و نهی کردن و داد زدن سعی در حذف کردن منتقدان داشته و دارد و هرگز قدمی برای بهبود سیستم و بالا بردن سطح قضاوت داوران برنداشته و نمی‌دارد. با این روش و البته با تفرقه افکنی و رفیق بازی سعی در نگه داشتن تاج و تخت خود دارد. از اولین روز ریاست با رفتار ناشایست و غیر حرفه‌ای سعی در حذف افراد داشت و ریشه‌های داوری کشور را چه در داخل و چه در خارج از کشور یکی پس از دیگری زد تا آنچه می‌خواهد انجام شود.

نیکخواه با اشاره به حواشی داوران بسکتبال قبل از بازی‌های آسیایی بیان کرد: در اولین حرکت با خودخواهی تمام سعی کرد داورانی که برای مسابقات آسیایی جاکارتا از سوی فیبا آسیا دعوت شده بودند را در مقابل بقیه داوران بگذارد که متاسفانه تا حدودی موفق شد. بحث و حمله به مسئول ایرانی این بازی‌ها آقای آوانسیان، نامه نگاری به فیبا آسیا و تضعیف روحیه داوران منتخب و بالاخره درخواست ثبت اسم خودش به جای ناظر منتخب فیبا آسیا هیچ نتیجه مثبتی نداشت و فقط به مسئولین آسیا نشان داد که در ایران چه وضعیت عجیبی ایجاد شده است.

نیکخواه افزود: رئیسی که حتی دانش به روزی ندارد چگونه می‌تواند در این مسند ایفای نقش کند؟ اتفاق عجیب اینجاست که فردی مسئول داوری ایران شده که زبان انگلیسی نمی‌داند و اتفاق عجیب‌تر این است که او از داوران امتحان زبان می‌گیرد! رئیس کمیته داوران با حفظ کردن تعداد محدودی کلمه از داوران درجه بالاتر از خودش امتحان می‌گیرد.

او افزود: باید بگویم که نظارت بر کار داوران ادعای واهی است که رئیس کمیته داوران از آن هیچ نمی‌داند. امروزه با تماشای یک بازی نمی‌شود داور را ارزیابی کرد. افراد برای این کار آموزش‌های خاص می‌بینند. این دوره را در ایران فقط دو نفر گذرانده‌اند که با اعمال و رفتار نادرست رئیس کمیته داوران متاسفانه هیچ کدام از آنها با فدراسیون همکاری ندارند.

این داور بسکتبال همچنین گفت: اگر خود این آقا به عنوان ناظر یا نماینده فدراسیون در بازی حضور نداشته باشد یعنی حق‌الزحمه‌ای در کار نباشد، اصلاً برای دیدن بازی وقتی هم ندارد. متاسفانه اگر به عنوان ناظر یا نماینده فدراسیون هم در بازی حضور داشته باشد هیچ چیزی را به گردن نمی‌گیرد.

نیکخواه با اشاره به بازی‌های فینال لیگ برتر بیان کرد: مسائلی که در حین بازی دوم فینال در گرگان پیش آمد و رئیس کمیته داوران فدراسیون فقط تماشاچی بود و بزرگترین عکس‌العملش این بود که بعد از بازی و در مصاحبه‌اش گفت: “ضعیف‌ترین قضاوت لیگ را شاهد بودیم”. آیا توضیح داد که چرا این‌طور شد؟ آیا اقدامی قبل، حین یا بعد از بازی انجام داده است که دیگر این اتفاق نیافتد؟ آیا آنالیزی از بازی کرده است؟ قاعدتاً خیر چون برای این کارها حق‌الزحمه تعیین نشده است. آیا چینش داوران صحیح بود؟ آقای رئیس سه داوری که در ۶ ماه گذشته در لیگ حتی یک بازی با هم قضاوت نکرده‌اند را با چه منطق یا اصلی برای بازی فینال انتخاب کرده‌اید؟

داور بین‌المللی بسکتبال همچنین تاکید کرد: خانواده محترم بسکتبال مخصوصاً همکاران عزیز من دلایل غیبت عده‌ای از داوران را در سال‌های گذشته می‌دانند. نکته مجهول اینجاست که کسی از برگشتن آن‌ها به امر خطیر قضاوت اطلاعی ندارد. این تصمیم تنها به وسیله رئیس کمیته داوران برای دوستان نزدیک خودش بوده و دوستان می‌دانند چه اتفاقی افتاده و باز کردن بیشتر این موضوع به صلاح بعضی از افراد نزدیک رئیس نیست.

نیکخواه تصریح کرد: آقای رئیس باید بداند که میز و صندلی ریاست نباید به عنوان ابزار فشار برای داوران استفاده کند بلکه باید مثل یک مسئول در صدد رفع مشکلات داوران باشد. سرنوشت نامه‌ای که از سوی ۲۰ داور اول کشور راجع به یکی از مربیان به نام برایش نوشته شد به کجا رسید؟

او افزود: در یک جلسه با حضور رئیس فدراسیون یکی از داوران به مسائل مالی اشاره کرد که آقای طباطبائی قول پرداخت داد ولی تا امروز فقط هزینه‌ها و حق‌الزحمه چهار هفته اول لیگ پرداخت شده است. من و همکاران من، هزینه رفت و آمدمان را هم خودمان پرداخت می‌کنیم. اما اکثر هزینه‌های سفر آقای رئیس توسط میزبان است. برای همین من به آقای آبکاریان رئیس می‌گویم نه مسئول. این مورد شاید برای رئیس ملموس نباشد چون هزینه اکثر مسافرت‌های او را میزبان متقبل می‌شود. حال می‌بینید که باید به او رئیس گفت و نه مسئول.

داور بین المللی بسکتبال ایران تصریح کرد: در ۲۲ سال گذشته که ۱۴ سال آن را افتخار داشتم به عنوان داور بین‌المللی خدمت کنم غیر از دو سالی که آبکاریان که خود ۱۲ سال داور بین‌المللی بوده و هیچ وقت در سطح فینال لیگ قضاوت نکرده و رئیس بوده تقریباً هر سال مسابقات نیمه‌نهایی و نهایی سوپر لیگ را قضاوت کرده‌ام و همیشه سعی کردم که بدون در نظر گرفتن موارد خاص حق هر تیمی را به خودش بدهم و به قول یکی از بزرگان بدهکار از زمین خارج نشوم.

او در پایان گفت: در جلسه‌ای که برای انتخاب داوران بین‌المللی برگزار شد معیارهایی برای ارزیابی داوران اعلام شد ولی در عمل نه تنها به آن معیارها عمل نشد بلکه دقیقاً برخلاف قوانین و مقررات فیبا اقدام شد و با این حال همچنان شعار شایسته سالاری می‌دهند در حالی که به قانون عمل نمی‌کنند. با تمام تخلفات قانونی و سلیقه‌ای که در مورد انتخاب داوران بین‌المللی فدراسیون بسکتبال صورت گرفته از ریاست فدراسیون بسکتبال خواهش می‌کنم که به این مشکلات رسیدگی کند و نتیجه این پیگیری را هم به اطلاع خانواده بسکتبال برساند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تیم بسکتبال باویلچر مردان

حضور تیم بسکتبال باویلچر مردان در قهرمانی آسیا تایلند با ویلچرهای شکسته!

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مهرداد آگین افزود: برای شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.