صفحه اصلی / ورزشی / توپ و تور / گزارش FIBA از به قدرت رسیدن بسکتبال ایران در آسیا
گزارش FIBA از به قدرت رسیدن بسکتبال ایران در آسیا
بسکتبال ایران

گزارش FIBA از به قدرت رسیدن بسکتبال ایران در آسیا

کسب و کار نیوز: فدراسیون‌جهانی بسکتبال، با انتشار گزارشی به نحوه ظهور ستاره‌ها و به قدرت رسیدن بسکتبال ایران در قاره کهن پرداخت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) با انتشار گزارشی، به نحوه ظهور و به قدرت رسیدن تیم ملی و بسکتبال ایران در قاره آسیا پرداخت. فیبا در این‌ مورد نوشت:

در ابتدای دهه ۲۰۰۰ مشخص بود که قدرت بسکتبال در قاره کهن را چینی‌ها در اختیار دارند و به ندرت مقابل حریفان می‌بازند. آن‌ها از ۱۳ دوره رقابت‌های کاپ آسیا به‌ جز ‌دو دوره ۱۹۸۵ و ۱۹۹۷ موفق به کسب عنوان قهرمانی شدند که نشان‌ می‌داد قدرت مطلق در آسیا هستند.

با توجه به اینکه “یائو مینگ” ستاره تیم‌ ملی بسکتبال چین، در آن زمان تلاش می‌کرد تا در کانون ‌توجه‌ها باشد، خیلی بعید به نظر می‌رسید که چینی‌ها از تخت قدرت آسیا پایین بیایند، اما در آن طرف قاره یک‌ مدعی بی سر و صدا خود را آماده می‌کرد تا به قدرت برسد.

بهترین نتایج ایران در آسیا به دهه‌های ۸۰ و ۹۰ برمیگشت که در جایگاه چهارم آسیا قرار گرفتند، پیش از آن ایران همیشه در رتبه‌های ۶ تا ۱۲ آسیا قرار می‌گرفت. با این حال موفقیت جوانان ایران در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ نوید روزهای خوب را می‌داد، چرا که همین نوجوانان آینده ساز بودند.

در سال ۲۰۰۳ تیم جوان ایران‌ توانست ۸۳-۷۵ چین تایپه را با درخشش‌ جوانانی چون صمد نیکخواه بهرامی، حامد آفاق و مهدی کامرانی شکست دهد، جوان‌هایی که هر سه زیر ۲۱ سال سن داشتند. در سال ۲۰۰۵ تیم‌ ملی ایران به ستاره یابی خود ادامه داد و توانست ستاره‌های جوان مثل حامد حدادی ۲۰ ساله با دو متر و ۱۸ سانتی‌متر قد را در کنار با تجربه‌ترهایی چون آیدین نیکخواه بهرامی قرار دهد. حدادی به دلیل جوان بودن در آن زمان تنها ۶.۶ امتیاز به دست می‌آورد اما نوید روزهای خوب را می‌داد.

نخستین مدال ایران (مدال برنز) در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ طی ۵۰ سال اخیر کسب شد، جایی که نفراتی چون برادران نیکخواه بهرامی، حامد حدادی، حامد آفاق و مهدی کامرانی دیگر با تجربه بودند و جوانانی چون اوشین ساهاکیان و امین امینی هم در رده جوانان پرورش داده می‌شدند. هدایت این تیم را مربی صربستانی “رایکو ترومن” بر عهده داشت.

در سال ۲۰۰۷ هم‌ نخستین قهرمانی ایران در آسیا به دست آمد، سالی که تیم لبنان با در اختیار داشتن ستاره‌هایی چون “برایان بشارا، رونی فاهد، فادی الخطیب و جو ووگل” در اوج قدرت بود، اما بدشانسی آن‌ها در مسیر قهرمانی جایی بود که به پست تیم ایران با ستاره‌هایی چون حدادی، برادران نیکخواه، آفاق، کامرانی و … خوردند. در فینال این بازی‌ها میان لبنان و ایران حدادی به اعتقاد “دراگان راکا” سرمربی لبنان، با کسب ۳۱ امتیاز و ۱۰ ریباند، بهترین بازی دوران ورزشی خود را انجام داد. اوج عملکرد او هم پرتاب میانه زمین بود که در ثانیه آخر نیمه نخست وارد سبد لبنان شد. ایران این بازی را ۶۹-۷۴ با پیروزی به پایان رساند.

کسب تاج قهرمانی در قاره کهن به معنای راهیابی به بزرگ‌ترین‌ میدان‌ ورزشی جهان یعنی بازی‌های المپیک بود. اتفاقی که در سال ۲۰۰۸ پس از ۶۰ سال برای ایران رخ داده بود. درست است که آن‌ها در این مسابقات پیروزی به دست نیاوردند، اما حضور در جمع ۱۲ تیم برتر ‌جهان، سطح بسکتبال در عرصه ملی را برای ایران ارتقاء داد.

پس از آن‌ موفقیت‌ها بود که حامد حدادی راهی بالاترین سطح مسابقات بسکتبال در رده باشگاهی یعنی NBA شد و صمد نیکخواه بهرامی هم فرصت حضور در لیگ فرانسه را به دست آورد. حامد حدادی نیز در این‌ مورد معتقد است، استعداد بازیکنان ایرانی باعث شد که تیم‌ ملی ما به جمع ۱۲ تیم برتر جهان رسیده و بسکتبال ایران را به جهان معرفی کند.

پس از آن هم درخشش ستاره‌هایی چون مایک رستم‌پور، بهنام یخچالی، نوید نیکتاش، آرون گرامی‌پور و ارسلان کاظمی آینده این رشته در ایران را برای موفقیت در قاره کهن، تضمین کرد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.