صفحه اصلی / استان ها / زنجان / بررسی صلاحیت اخلاقی خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی
بررسی صلاحیت اخلاقی خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی

یک مسئول عنوان کرد:

بررسی صلاحیت اخلاقی خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی

معاون دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی گفت: صلاحیت اخلاقی خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی به جد بررسی می‌شود.

کودک

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد خاکی دیشب در حاشیه مراسم افطاری در مرکز شیرخوارگاه و نوباوگان شهید ثمین‌تاب بهزیستی زنجان، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مراکز نگه‌داری کودکان بر اساس رنج سنی تقسیم‌بندی شده است و از صفر تا ۳ سال، ۳ تا ۶ سال، ۶ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال را شامل می‌شود. این در حالی است که امسال یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دفتر امور کودکان، واگذاری مراکز دولتی به مراکز غیردولتی، هیئت امنایی و مراکز خیریه خواهد بود.

این مسئول با تاکید بر اینکه همه کودکان واگذار شده به بهزیستی، فرزندان ما هستند، ادامه داد: افرادی که برای کار وارد این حوزه می‌شوند، مسئولیت‌پذیری بالایی دارند و با عشق وارد می‌شوند. این کودکان نیز آینده‌سازان کشور هستند. از همین رو، سازمان به دنبال پایین آوردن تعداد کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرستی است که در مراکز نگه‌داری می‌شوند و همه تلاش خود را به کار گرفته است تا کودکان، به صورت موقت و یا دائم به خانواده‌ها واگذار شوند.

وی با اشاره به اینکه مراکز شبه‌خانواده باید حداکثر نگه‌داری از ۴ و یا ۵ کودک را بر عهده بگیرد ولی برخی مراکز مجبور هستند بیش از ظرفیتی که دارند کودکان را بپذیرند، افزود: سازمان اصلاً به دنبال ایجاد مرکز و مرکزداری نیست. سیاست دفتر طی چند سال اخیر از به سمت واگذاری کودکان و مراقبت از فرزندان در خانواده تغییر جهت داده است؛ در واقع هر چه زودتر کودکان را به فرزندخواندگی دائم و موقت بسپاریم، بزرگ‌ترین خدمت را کرده‌ایم.

خاکی با بیان اینکه خوشبختانه همکاری و تعامل بسیار خوبی بین سازمان بهزیستی، قوه قضائیه و ثبت‌احوال برقرار است، تصریح کرد: سیر طبیعی واگذاری فرزندان روز به روز رشد می‌کند و این جای خوشحالی دارد. پارسال نیز رشد ۱۰ تا ۱۲ درصدی در واگذاری فرزندان را شاهد بودیم و در این میان، یکی از مهم‌ترین موضوعات، مراقبت از فرزندان در خانواده‌های زیستی است. یعنی به جای اینکه بچه‌ها وارد مراکز شبه‌خانواده شوند، با همکاری قوه قضائیه و نظارت سازمان بهزیستی به یکی از خویشاوندان و وابستگان واگذار می‌شوند. در مقابل، سازمان بهزیستی هزینه نگه‌داری این کودکان را پرداخت می‌کند.

معاون دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی از اجرای طرح «مشک» در سطح کشور خبر داد و افزود: بر اساس این طرح، فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست به صورت موقت و تا زمانی که خانواده‌هایشان به توانمندی برسند، به خانواده‌های متقاضی واگذار می‌شوند. این کودکان فرزندان بهزیستی هستند و افرادی که متقاضی فرزند خواندگی هستند نیز باید از هر نظر مناسب باشند؛ البته بهزیستی بی‌گدار به آب نمی‌زند و همه جوانب از جمله صلاحیت اخلاقی، رفتاری، مالی و عقلی خانواده‌ای متقاضی را بررسی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان در خصوص نگه‌داری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، توانمندی این فرزندان هنگام ترخیص در سن ۱۸ سالگی است، یادآور شد: کودکانی که ترخیص می‌شوند باید از مهارت‌های زندگی و استقلال برخوردار باشند. برای این منظور هم برنامه‌های مدونی خواهیم داشت و مراکزی در سطح استان‌ها وجود دارد که با خلاقیت، توانمندی را در وجود کودکان شکل می‌دهد.

خاکی خاطرنشان کرد: فعلاً طرحی برای واگذاری کودکان به آقایان مجرد وجود ندارد و دختران و زنان واجد شرایط می‌توانند متقاضی فرزندخواندگی باشند. نکته قابل اهمیت این است که باید خانواده‌های بیشتری متقاضی پذیرش فرزندان پسر، کودکانی با سن بالاتر از نوزادی و فرزندان بیمار با پرونده‌های پزشکی باشند. البته خوشبختانه سال گذشته یک کودک معلول و کودکانی با پرونده‌های پزشکی به عنوان فرزندخوانده به خانواده‌ها واگذار شدند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.