صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / بلاکچین محدود به بانکداری و اقتصاد نیست
بلاکچین محدود به بانکداری و اقتصاد نیست

بلاکچین محدود به بانکداری و اقتصاد نیست

بلاکچین (Blockchain) از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) ایجاد شده است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. فناوری بلاکچین به عنوان سیستمی برای راه‌اندازی بیت‌کوین و دیگر ارزرمزها خلق شده است. بانک‌های بزرگ و شرکت‌های غول‌پیکر برای دستیابی به این تکنولوژی در حال رقابت هستند آنها بر این باورند که بلاکچین هزینه‌های آنها را کاهش داده و مسیر جهان را برای انجام کسب‌وکار متحول خواهد ساخت.

به گزارش کسب و کار نیوز، در واقع بخش مالی تنها آغاز راه فناوری بلاکچین بوده است. این فناوری مزایای بسیاری در تمام بخش ها دارد که رفته رفته نتایج مثبت استفاده از آن را در بخش های مختلف شاهد خواهیم بود. بنابراین بلاکچین محدود به بانکداری و اقتصاد نیست. در همبن رابطه سدریک اشمید، مدیرعامل و مالک شرکت.Unita Finance & Fiduciary Ltd به نکات مهمی در رابطه با بلاکچین و کاربردهای آن اشاره نموده که ماحصل آن در ذیل می آید. من سدریک اشمید هستم، مدیرعامل و مالک شرکت .Unita Finance & Fiduciary Ltd شرکت من در شهر زوگ در کشور سوئیس که یک شهر کوچک ولی بسیار قدرتمند از نظر اقتصادی است. من یک حسابدار تصدیق شده، مامور حسابرسی، مشاور مالیاتی  و همچنین واسطه مالی هستم. باعث افتخار من است که امروز فرصت این را دارم که با شما در مورد اهمیت بلاکچین و رمزارزها به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری بی نظیر صحبت کنم. سعی میکنم که صحبت هایم را به صورت مختصر و مفید در ۱۰ یا ۱۵ دقیقه برای شما توضیح بدهم.

ممکن است که شما قبلا در مورد “Silicon Valley” شنیده باشید. که یک  منطقه در جنوب خلیح سانفرانسیسکو در شهر کالیفورنیای آمریکا است. در این منطقه تعداد بسیار زیادی استارتاپ وجود دارد. مشهورترین شرکت های در “Silicon Valley” اپل، گوگل و فیسبوک است، ولی این ها ربطی به فناوری بلاکچین و رمزارزها ندارد. شهر زوگ را به عنوان Crypto Valley  میشناسند که می توان آن را با “Silicon Valley” مقایسه کرد، از این نظرکه محلی برای پیدایش و رشد بزرگترین استارتاپ ها در حوزه بلاکچین و رمزارز می باشد. به عنوان مثال یک شرکت به نام بیتکوین سوئیس در شهر زوگ داریم که حتماً نامش برای شما آشنا است و همچنین شرکت مشهور اتریوم در شهر زوگ قرار دارد. درست است این ها نام دو رمزارز مشهور است ولی علاوه بر این نام دو شرکت بلاکچینی نیز است. اگر بخواهم چند تا از ویژگی های  Crypto Valleyرا برای شما بگویم، اول از همه وقتی از فرانک سوئیس صحبت می کنم ارزش آن در حال حاضر ۰٫۹۵ دلار آمریکا است یعنی تقریبا برابر هستند. ۵۰ شرکت برتر در منطقه Crypto Valley ارزشی معادل ۴۴ میلیارد فرانک سوئیس دارند که ۲٫۲ میلیون دلار بوسیله عرضه اولیه سکه (ICO) جمع آوری شده اند. ICO های عرضه سکه، که وسیله ای برای جمع آوری سرمایه گذراران است که به جای دادن سهام درعرضه اولیه عمومی از توکن یا سکه مبتنی بر بلاکچین استفاده می کنیم. در حقیقت، کل سیستم مالی در جهان مدرن تنها یک سیستم از دفتر کل ها است. خیلی از مردم این را نمی دانند که پول شی ملموسی نیست – پول تنها یک ورودی در دفتر کل است.

سدریک اشمید، مدیرعامل و مالک شرکت.Unita Finance & Fiduciary Ltd

این یک سوال بسیار مهم است. به داده های دفتر کل چه کسی اعتماد می کنید؟

چند بانک را می شناسید که به ورشکستگی کشیده شده اند؟ مثل بانک Leeman Brothers در آمریکا. آیا میدانید چند نفر که تمام داراییشان که حاصل کار کردن تمام عمرشان بوده را اینگونه از دست داده اند؟ اینها تنها چند ورودی در دفتر کل هستند؟

در مورد بانک های مرکزی چطور؟ به عنوان بزرگترین دفتر کل های موجود. سیستم های مالی کشورهایی که از هم پاشیده اند چطور؟ چند کشور می شناسید که سیستم مالی آنها از هم پاشیده است. بانک ها شکست خورده اند، بانک ها از لحاظ تاریخی محکوم به شکست شده اند، آن ها معمولا شکست می خورند. آیا شما به دفتر کل آن ها اعتماد دارید؟

تولد بیت کوین:

در اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی ( مهر ۱۳۸۷ شمسی) در بحبوحه ی بحران اقتصادی، درست بعد از ورشکستگیLeeman Brothers، یک فرد به نام SATOSHI NAKOMOTO بیتکوین را اختراع کرد.

SATOSHI NAKOMOTO کیست؟ بسیار خب. هیچ کس نمی داند او کیست و این تنها یک اسم مستعار است. این که ما او را نمی شناسیم کنار بگذارید. این که اختراع او یک انقلاب اقتصادی ایجاد کرده مهم است. خب این دستاورد انقلابی چیست؟

بیت کوین یک دفتر کل است. ولی نه یک دفتر کل بر اساس اعتماد. خب اگر شما یک دفتر کل بدون نیاز به اعتماد کردن میخواهید،  بیتکوین همان چیزی است که میخواهید. دفتر کل ساتوشی نیاز به هیچ اعتماد کردنی ندارد.  این دفتر کل بلاکچین نام دارد. بلاکچین تنها کاری که می کند اعتماد کردن را با معادلات ریاضی (کریپتوگرافی) جایگزین کرده است. شما نیازی به اعتماد کردن به هیچ بانک مرکزی ای ندارید، نیاز به اعتماد کردن به هیچ بانکی ندارید، چون در اینجا به اعتماد کردن نیازی نیست. این چیزی جز اثبات یک معادله ریاضی نیست. SATOSHI اولین فردی است که این اثبات ریاضی را به کار گرفت.

در حال حاضر ۲۱۴۹ رمزارز وجود دارد و ارزشی معادل ۱۸۷ میلیارد فرانک سوئیس دارند. که سهم بیت کوین با ۵۵٫۸ درصد از همه بیشتر است. ارزش تراکنش های کل روزانه رمزارزها معادل ۵۱٫۶ فرانک سوییس است. بله. هیچکس در اقتصاد جهانی نمی تواند به خودش اجازه دهد که این ابزاز اقتصادی جدید یا بهتر است بگوییم انقلاب اقتصادی را نادیده بگیرد. به همین دلیل به عنوان یک سیاستمدار و حسابدار استفاده کردن از این تکنولوژی را شروع کردم.

خب؛ ما دربازه گذشته و حال صحبت کردیم، بگذارید که در مورد آینده صحبت کنیم:

  • بلاکچین محدود به بانکداری و اقتصاد نیست
  • گستردگی موارد استفاده از بلاکچین در آینده بیش از حد تصور است. برای مثال:
  • سیستم های احراز هویت
  • سیستم های رای گیری
  • پتنت ها
  • حاکمیت شرعی
  • سرویس آنلاین پخش موسیقی
  • ذخیره Big Data

هر چیزی که نیاز به پایگاه داده و یا دفتر کل دارد می تواند بر روی بلاکچین اجرا شود. تفاوت مهم این است که شما دیگر نیازی به اعتماد کردن به هیج فیسبوکی در جهان ندارید، شما نیازی به اعتماد کردن به اینستاگرام جهان ندارید، همچینین اعتماد به آمازون. همه این ها بر اساس یک سیستم بدون واسطه امکانپذیر است.

بگذارید آلت کوین هایی مانند اتریوم را مورد بررسی قرار دهیم:

  • اتریوم یک کامپیوتر جهانی غیرمتمرکز، بی واسطه است
  • بر روی بلاکچینی که قرارداد هوشمند نامیده می شود اجرا می شود
  • این قراردادهای هوشمند به صورت مستقل و کنترل هیچ فرد خاصی اجرا می شوند
  • بعضی ها این را Web0 می نامند

خب تصور کنید که یک کامپیوتر جهانی غیرمتمرکز چه کارهایی می تواند انجام دهد؟

فرصت ها بی نهایت اند، این آینده است.

ما از این جا به کجا خواهیم رفت….. این بستگی به رویاهای شما دارد.

و همین باعث شده است که فرمانداری زوگ رمزارزها را برای پرداخت های دولتی به رسمیت شناخته است. و همین باعث شده است که شرکت ها را بتوان با پشتوانه رمزارزها تاسیس کرد و همچنین در سوئیس قوانینی داریم که تعیین می کند چگونه در رمزارز ها سرمایه گذاری کنیم. در حقیقت من مجاز هستم که چند ابزار اقتصادی مانند صندوق سرمایه گذاری و SPV را تشکیل دهم که می تواند در حوزه سرمایه گذاری رمزارزها فعالیت کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.